Kosten katje onderhouden??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Kosten katje onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 15:35

Sinds een maandje woon ik samen en we willen beide graag een katje.
Nu zitten we alleen te dubben wat we moeten doen.
We zijn al een keer hier in het asiel gaan kijken maar zagen niet echt een kat waarvan we zo iets hadden van DIE is het!
Daarnaast heb ik wel een heel lief katje gezien bij een vriend van mij. Dit is een redelijk grote kitten (de rest van het nestje is volgens mij al weg) maar is opgegroeid in een schuur tussen de paarden. Nou willen wij geen binnenkat maar dit is zeg maar net het andere uiterste. Daar mag ze overal op en aan zitten en ze is dus niet heel jong meer.
Zou dit katje makkelijk aan een normale rijtjeswoning kunnen wennen wat betreft ruimte enzo???

Verder hebben wij beide nooit eerder katten gehad maar zijn er nu wel over aan het lezen etc.
Maar mijn vraag was dus hoeveel jullie per maand kwijt zijn om jullie kat te onderhouden van eten tot kattenbakkorrels.
Heb wel altijd bij mijn ouders honden gehad dus wat betreft ontwormen etc das allemaal logisch dat dat er bij komt. Maar buiten dat aan gewone onderhoudskosten zeg maar?

Daarnaast wat kunnen wij het beste doen. We hebben het huis helemaal ingericht en ongeveer alles is nieuw dus vragen ons af wat makkelijker is een oudere kat met meer manieren zeg maar (maar waar dan ook misschien weer minder leuke manieren in zitten die er moeilijker uit gaan....) of een jong katje wat je zelf kan opvoeden en hopen dattie de boel heel laat...

alvast bedankt!!!

tanya89

Re: Kosten katje onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:41

ik heb geen verstand van de kosten, maar ik zou zelf een kitten nemen, die kan je zelf alles aan en af leren Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:01

Je kan zowel jonge als oude katten afleren te krabbelen aan 't meubulair, door krabbelen duidelijk alleen toe te laten op de krabbelpaal. Een kat die is opgegroeid op de boerderij zal niet snel wennen aan een kleinere ruimte, en ook verkeer kan een probleem worden. Voor jonge katten zal je een hoop speelgoed kopen, bij een oudere kat wordt de dierenarts wat duurder.

De kosten: onze poes krijgt dierenartsbrokken, A-merkbrokken en vers vlees. Vers vlees is dan soepvlees, hacheevlees of runderhart, dat is goed betaalbaar, als je het af en toe voert. Met 2 kg brok doe je bij een volwassen kat ongeveer 40 dagen, en bij de A-merken ligt de prijs hiervoor tussen 15 en 20 euro (dierenartsvoer is €22,50).
Zachtvoer is wat duurder.

Kattenbakvulling: wij hebben catsan, dat is 10 euro voor een grote zak, hiermee kun je ongeveer 4x de bak verschonen (1x in de week, dus 10 euro per 4 weken). Kattengras gaat niet heel lang mee, maar kost tussen de 50 cent en 2 euro 50 per pot.

Ontvlooien moet elke maand, voor drie pipetten betaal je geloof ik 18 euro (per 6 zijn ze goedkoper). Ontvlooien moet bij een volwassen kat elk half jaar, één spuit is genoeg voor ongeveer 2 keer ontwormen (afhankelijk van het gewicht). Enten moet bij een volwassen kat jaarlijks, en kost ongeveer 30 euro inclusief consult. Een kitten moet een paar prikken meer.

Op marktplaats staan een hoop kittens, ras, kruising of "Europese Korthaar". Pas vooral op met de kruisingen, sommige rassen zijn gevoelig voor erfelijke aandoeningen, de echte raskittens hebben gezonde ouders, maar bij de kruisingen wordt niet altijd even goed gelet op gezondheid.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:03

en denk altijd om plotselinge ziektes etc. dierenartskosten dat je het wel kunt betalen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:53

Ik ben even denken kwijt:

ìk koop brokken van 10 kilo van 55 euro per zak, doe ik per kat ongeveer 4 maanden mee. ( royal canin)
halve carnibest worst per dag ( 70 cent)
13,75 per kat voor eten
1 zak grit in de maand 8 euro ( goed klonterend, en citroengeur, en ja ze gaan er gewoon op Clown )
ziektekostenverzekering 9,95
1 keer in de zoveel tijd ontwormen, kost per maand bijna niks.
1 keer ontvlooien per maand 7 euro

60 euro per kat... En dan heb ik ook nog wel ns een nieuw mandje oid nodig..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 07:08

Allemaal heel erg bedankt!

Ja plotselinge ziektes etc is logisch dat heb je ook met honden en paarden dus daar was ik op berekend...

Hester aan dat van auto's had ik idd niet gedacht... Ze wonen daar wel aan een redelijk drukke straat maar druk voor buitenaf zeg maar.... En wil idd niet dat hij een auto tegen komt..

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:39

Op de boerderij heeft de kat waarschijnlijk genoeg ruimte, dus hoeft ze de weg niet over. In een rijtjeshuis zal een kat wat sneller een straat oversteken om genoeg ruimte te krijgen.

Ik heb geen verzekering overigens, omdat de gangbare verzekering niets verzekerd van waar mijn poes het meeste risico op loopt (heupproblemen, nierproblemen en andere ouderdomskwalen).
Dus voordat je 'n verzekering afsluit, even goed checken of die wel bij je dier past.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:44

Katten kun je beter met zijn tweeen houden. Het blijven gezeldschapsdieren. En als je katje alleen is kan hij erg vervelend gedrag gaan vertonen. Oa dus slopen, en meer dan ze normaal al doen. Dit puur uit verveling. Het is ook beter twee katten te hebben als je bijvoorbeeld veel weg bent. Dus aan het werk bent overdag.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:38

Lous daarom zouden wij ook sowieso geen binnenkat willen. 2 Katten wordt denk ik iets te veel voor ons. Ik ben wel redelijk veel thuis (echt studentenleven) maar als ik er dan niet ben kan hij ook buiten zich vermaken. Wie weet dat als we er 1 hebben we er toch stiekem heel snel een bij nemen hoor..

Hester ja daar heb je helemaal gelijk in. Verzekering had ik nog helemaal niet aan gedacht (zijn de honden van mn ouders ook niet en paard volgens mij ook niet...??) zal eens gaan kijken wat er is en wat het inhoudt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:48

Bij mijn ene kattenverzekering van petplan krijg ik alles vergoed ook eventuele erfelijke afwijkingen dus dat is niet waar wat je zegt.

Mijn kitten is nu 2 maanden daar verzekerd voor 400 euro dierenarts kosten gehad en krijg alles vergoed!

Er zijn vele erfelijke ziekten en gebreken bekend bij hond en kat. Petplan vergoedt alle ziektekosten voortkomend uit erfelijke gebreken wanneer uw huisdier gezond is bij aanvang van de verzekeringsovereenkomst Wel is het belangrijk dat de erfelijke gebreken niet bekend waren (of konden zijn) voordat de verzekering wordt afgesloten. Deze zijn vaak wel bekend wanneer het gebrek of de afwijking duidelijk waarneembaar is, zoals bijvoorbeeld bij een navelbreuk, een niet ingedaalde teelbal of een afwijkende beenstand. Jonge honden en katten worden bovendien altijd vóór de overdracht aan de nieuwe eigenaar door de dierenarts gevaccineerd en volledig nagekeken. De enige uitzondering is de vergoeding van ziektekosten van heup- en elleboogaandoeningen bij de hond.

Alleen dat word niet verzekerd, maar bij een kat dus verder alles WEL. Dus voor 7,95 vind ik het zeker de moeite waard.. ±'

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:04

Als jij je mooie nieuwe spullen in huis heel wil houden, kan ik je geen kitten aanraden. In de beginperiode worden de nagels overal ingezet. Het leren krabben op de krabpaal duurt enige tijd (en soms leren ze het nooit). Bovendien hebben kittens zeker het eerste jaar regelmatig 'de gekke 5 minuten'. Dan crossen ze de gehele woning door en daarbij wordt niets ontzien. Ik heb zelf vier katten en hier is het gehele huis inmiddels veilig voor ze. In het eerste jaar sneuvelde er echter regelmatig wat. Alle breekbare voorwerpen staan nu buiten kattenbereik en de vensterbanken zijn voorzien van stevige plantenpotten Haha! .
De meeste kosten voor het onderhoud van een kat zijn al genoemd. Waar je bij de aanschaf eventueel nog rekening mee kunt houden, zijn de kosten van een eventuele castratie.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:08

Oeh, dan worden veel mensen goed geflest door de dierenverzekering waar ik informatie had opgevraagd... Minder vergoed en toch duurder uit...

Sterilisatie is nog duurder, en imo minstens zo belangrijk. Juist tijdens loopsheid raken poezen verdwaald/gewond door verkeer, omdat ze volledig geleid worden door de hormoontjes...

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:17

Ik heb een boerderij kat! Woon in een woonwijk erg dicht bij het strand en het gaat allemaal prima! Ze is eigenlijk altijd buiten, vindt ze heerlijK! Bij erg slecht weer is ze wel wat vaker binnen en ligt ze vaak op de trap (vind ze leuk, raar beest) en op zolder. Onze katten mogen allebei naar buiten wanneer ze maar willen. Dan gaan ze gewoon bij de deur zitten wachten tot de deur open wordt gedaan. Naar binnen het zelfde, dan zitten ze gewoon te wachten in de tuin of als het regent onder de auto.
Dus bij ons gaat het super goed met een echte boerderijkat Haha!

x Bonaire

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 06:54

Bonaire Ok dus het kan wel? Hihi nou begin ik weer te twijfelen over dat katje van die vriend van mij....

hester ja sterilisatie of castratie willen wij sowieso doen. We hoeven er toch geen nestje van en bij kater willen we er een ander niet mee opzadelen zeg maar....

Hobby bedankt ja daarom zou dan een volwassen kat makkelijker zijn maarja daar zit je weer met het probleem dat als hij streken heeft het nog moeilijker wordt om af te leren....