vraagje over baby cavia's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

vraagje over baby cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:24

De zoon van mijn stalhouder heeft voor mij op een veemarkt een vrouwtjes cavia meegenomen.
En nu bleek dat dier ook nog eens zwanger te zijn Duivel

Met hoeveel weken kunnen ze bij de moeder weg?

Tevens zoek ik voor deze cavia's een goed tehuis. Geslacht nog onbekend. In Noord Holland.
Bij intresse graag even een PB

Daihyo

Re: vraagje over baby cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:30

Ze mogen weg vanaf 5-6 weken. Het gebeurt wel eens vanaf 4 weken, maar 6 weken is beter.
Zijn ze al geboren? Alles gezond? Wat voor cavia's? Lang-/korthaar, rex, kruin, kleur enz?
Niet dat ik interesse heb (ik heb er al 2 Haha!), maar is wel handig om te weten.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:41

ik doe ze weg met 4 weken op voorwaarde dat ze 300 gram wegen. Zo doen de meeste fokkers het... Langer kan geen kwaad, juist opletten met de beertjes, die durven soms al vroeg gaan dekken Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:43

Na 3 weken moet je gaan kijken welke beertje (mannetjes dus) zijn, die moet je zeker na 4 (maximaal 5) weken weghalen bij mams. De zeugjes kunnen uiteraard kanger blijven zitten Lachen

Google eens op cavia fokken, er zijn veel sites iover!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:52

Amanda schreef:
maar 6 weken is beter.

6 weken is te lang!
Cavia's moeten met 4 weken bij de moeder weg (mannetjes althans), want met 4 weken kunnen ze al vruchtbaar zijn. En ik denk niet dat je wil dat zowel de moeder als de zusjes weer zwanger zijn Knipoog.
Mijn cavia is bij de mensen die haar hebben 'gefokt' met 5 weken bij de broertjes weggehaald, maar toch was ze dus al zwanger. Gelukkig is alles goed gegaan, maar mannetjes echt met 4 weken erbij weg halen. Cavia's worden helemaal compleet geboren, vanaf dag 1 eten ze al mee van het groente en fruit. Met 4 weken zijn ze zeker wel zelfstandig.

Nog een tip: geef de moeder zoveel groente en fruit als ze op kan! Zwangere cavia's hebben veel vitamine C nodig. Ik hoop dat je stalhouder weet waar hij mee bezig is en verstand heeft van cavia's (ik ken mensen waarvan de cavia's nooit groente of fruit krijgen Verdrietig ).

Ik hoop dat alles goed gaat, en ben benieuwd naar de foto's als het zover is Lachen

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:53

Wat leuk..... *LOL*
Heb je foto's van de kleintjes?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:57

Ik heb een keer gehad dat zoonlief te lang bij moeder was gebleven met tot resultaat dat hij zijn eigen moeder gedekt had. Toen die kinderen ter wereld kwamen heb ik net zo lang gewacht tot zoonlief ( ze kreeg uit eindelijk maar 2 kinderen waarbij 1 bij de geboorte was overleden) niet meer bij zijn moeder dronk. Hij was toen 4-5 weken. Dus dat is voor een mannetje een goede leeftijd op bij moederlief weg te kunnen. Ook kun je al merken dat ze op die leeftijd vruchtbaar zijn aan het bronstgedrag wat ze dan al vertonen. Ze schudden met hun kont heen een weer en maken prrrr geluiden.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:04

Lous schreef:
Hij was toen 4-5 weken. Dus dat is voor een mannetje een goede leeftijd op bij moederlief weg te kunnen. Ook kun je al merken dat ze op die leeftijd vruchtbaar zijn aan het bronstgedrag wat ze dan al vertonen. Ze schudden met hun kont heen een weer en maken prrrr geluiden.

dat doen ze bij mij met 2 weken al Haha! . Jongen mogen verkocht worden als ze 4 weken oud zijn en minimaal 300 gram wegen. Zeugen laat ik echter altijd langer bij de moeder zitten tot 6 weken. Beertjes gaan tot die tijd naar hun vader of een pleegvader toe om opgevoed te worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 12:17

Het komt allemaal goed hoor. Als het even moet dan neem ik de kleintjes ook mee en zoek dan en tehuis voor ze.

Ik heb helaas geen foto's heb problemen met mijn pc, krijg me vakantie foto's er geen eens op Boos! . De diertjes zijn ong een week oud nu.
Er is 1 rode en een rood/zwart gestreepte (net als een zebra pad). Moeders is een Borstel maar pa is onbekend.

Geslacht dus nog niet bekend.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:16

Cowgirl schreef:
Het komt allemaal goed hoor. Als het even moet dan neem ik de kleintjes ook mee en zoek dan en tehuis voor ze.

Ik heb helaas geen foto's heb problemen met mijn pc, krijg me vakantie foto's er geen eens op Boos! . De diertjes zijn ong een week oud nu.
Er is 1 rode en een rood/zwart gestreepte (net als een zebra pad). Moeders is een Borstel maar pa is onbekend.

Geslacht dus nog niet bekend.

Waar woon je eigenlijk precies? Wil best even komen om naar de geslachten te kunnen bepalen hoor Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 11:20

Woon in NH.

Voor zover we konden zien is er 1 mannetje(rood/zwart gestreepte) en 1 vrouwtje(rode).