hoi allemaal, onze hond max heeft eigelijk altijd al last van zijn heupen gehad, nu had hij van de week enorme pijn kon niet meer lopen en bij elke pas piepte hij... echt verschrikkelijk. we zijn met m naar de dierenarts gegaan en die heeft weer geconculudeerd dat het zijn heupen zijn. nu heeft hij voor een week pijnstillers mee gekregen, daarna moet hij weer even zonder. Word het dan weer zo erg als toen, kunnen ze niet veel doen dan hem zijn leven lang pijnstillers geven (temenste daar komt het op neer) het gaat om een hond van 9 jaar oud, we hebben op zijn 4e jaar hem gekregen en heeft zeker vanaf toen al heupdisplasie... nu is dus straks het punt... een leven op pijnstillers? hij mag dan niet meer rennen, niet meer naar het bos, wij hebben eigenlijk het geld er niet voor maar daar is mischien nog een oplossing voor de zoeken... maar toch, is een leven op pijnstillers realistie's? hij voelt zich wel beter dan... maar pff...
wat vinden jullie?
(nou is de uiteindelijke beslissing niet aan mij maar aan mijn vader, het is zijn hond nl)
Tja dat is heel moeilijk ja. Een leven op pijnstillers is niet echt prettig (lijkt me) maar als de hond daar echt geen pijn mee heeft, waarom niet? Elke dag dat het dan goed gaat is er 1. Maar als de hond bijna niks meer mag/kan wordt de keuze natuurlijk nog moeilijker.
Die van ons moest daarom ook zijn hele leven op pijnstillers(metacam) we zijn er zelf eigenlijk minder gaan geven en nu al 2 jaar niet meer, gaat beter als ooit, en dat voor een hondje die ook zijn leven op pijnstillers moest..
succes! elke dag is er idd 1 met je beestje! wel zonder pijn natuurlijk..
Mijn hondje is 8, en heeft vanaf haar vierde dagelijks pijnstillers. Nu is de dosis verhoogd door rugproblemen die bij haar atrose kwamen. Ze speelt wel af en toe, al mag het eigenlijk niet,maar ik vind dat ze wel hond mag zijn, en als het niet meer gaat, ook niet met pijnstillers, dan moet ik een keuze maken...
Ik kan me herinneren dat daar een ervaringsverhaaltje staat van iemand met een hond die ook pijn had in de gewrichten.... Hond is nu behandeld en loopt beter, als ik jou was zou ik er gewoon even gaan snuffelen, ze hebben puur natuurlijke produchten, en geven goed advies en gratis. Ze zijn nu alleen op vakantie tot 20 augustus.
Onze hond had ook last van zijn heupen / was erg stijf en had eigenlijk ook nog HD.
Hij heeft een hele tijd op pijnstillers geleefd. Het dier was diep ongelukkig eigenlijk. Zijn geest wilde en zijn lichaam kon niet of hij verging van de pijn. Hij was altijd 'humeurig', en chagarijnig. Alles wat je deed viel verkeerd..
Of dat nou van de pijn komt, of zijn leven dat hij niet kon lijden zoals híj het wilde of andere omstandigheden maar wij hebben in goed overleg met de dierenarts besloten hem in te laten slapen.
hij is nu alweer 2 jaar weg en 'hij was het er ook mee eens'. Hij heeft er nooit tegen gevochten, ook al was hij nog maar 2,5 (nog niet eens) hij was op...
Hij had ook een erg slechte jeugd en opvoeding e.d. gehad, maar dat is niet relevant hier verder.
Krijgt je hond iets van glucosamine? Dat werkt meestal vrij goed. Bij mijn hond met HD in ieder geval wel! Ik gaf sacha's blend maar je hebt ook glucobest. Daar hoor ik hele goede verhalen over en het is volgens mij ook minder duur. Ik zou het in ieder geval proberen! Daarnaast kunnen pijnstillers een oplossing zijn. Je lost het probleem niet op maar je neemt de pijn wel weg.
Je moet je hond trouwens niet helemaal stil gaan leggen. Dat is erg slecht. Gedoseerde beweging is juist goed. Dus bijvoorbeeld stukjes naast de fiets of wel lekker naar het bos maar dan gewoon lekker zijn eigen tempo laten lopen (vooral rechte stukken draven is goed). Balletjes gooien is erg slecht omdat ze dan moeten sprinten en weer afremmen: er komen dan veel krachten op de heupen. Zoekspelletjes vinden honden vaak ook erg leuk. Zo houd je ze geestelijk bezig, bewegen ze toch maar niet sprintend.
Ja dat mag. Je hond kan namelijk nog een paar heerlijke jaren hebben met die pillen. Hij merkt er niks van. Als pijnstillers niet bestonden had ik mijn hond al 2 jaar eerder in kunnen laten slapen. Hij heeft nu nog 2 jaar kunnen rennen, spelen en genieten. Toen hij 5,5 jaar was was het wel helemaal op maar dat had hij anders zeker niet gehad. Sommige honden kúnnen nou eenmaal niet leven zonder pijnstillers. Dan is het pijnstillers of einde verhaal....
Ja precies.. of pijnstillers... of einde verhaal.. Ik zou voor het laatste kiezen.. je hebt er toch niets aan om een beest op pijnstillers te laten leven. Omdat je dan nog 2 jaar langer van je beest kan genieten? Ik sta daar toch anders tegen over.. Maar dat is mijn mening.. Ik heb nu een hond die opzich nog goed is ze is nu bijna 17 en wordt gewoon ouder.. maar zodra ik haar op medicijn zou moeten zetten om haar leven te verlengen stop ik ermee.. Ik help mezelf en het beest erniet mee.. Maar nogmaals dat is mijn mening en ik zal ook niemand raar aankijken als ze anders beslissen..maar ik ben en zie het gewoon zwart / wit.
17 jaar is ook wel een ander verhaal dan 3,5 jaar. Dat vind ik iemand van 15 jaar vergelijken met iemand van 100. Dan maak je ook andere beslissingen. Waarom heb je er niks aan om een hond op pijnstillers te laten leven? Het is dan hetzelfde leven als een normale hond, alleen heeft hij er pillen voor nodig. Waarom heb je er dan niks aan? Je hond kan nog van het leven genieten, net als een hond zonder pijnstillers, en jij kan nog van je hond genieten, net zoals je zou doen als je hond geen pijnstillers heeft. Ik zou het anders vinden als een hond zware bijwerkingen van pijnstillers kreeg, of geen leuk leven meer zou hebben door de pijnstillers. Maar mijn hond had nergens last van en leefde door als voor de pijnstillers. En ja het is jammer dat daar pillen voor nodig zijn, natuurlijk zie je het liever zonder. Maar als ik nu voor de beslissing stond, of nu dood door de pijn of nog 15 jaar doorleven met wat pillen dan wist ik het wel
Tja, mijn mening veranderd niet.. ik wil niet van mijn honden genieten met medicatie.. maar nogmaals zo ben ik.. ik heb overigens nog een hond die jonger is.. en ook bij hem begin ik er niet aan.. ik kan dat gewoon niet.. Ze moeten gezond zijn, zonder troep.. Medicatie is en bljift chemisch.. en of dat verder voor je hond wel gezond is.. ik betwijfel het.. en ik hoef niet langer van mijn beesten te genieten als ze iets mankeren.. dat vind ik zelf niet eerlijk. Misschien tot op zekere hoogte, maar ik vind het vaak egoistisch van de eigenaar die kunnen geen afscheid nemen omdat ze dan zelf hun beestje niet meer kunnen aien..
Ik vind het eerder egoïstisch om een jonge hond het leven te ontnemen terwijl er mogelijkheden zijn om je hond een heel gelukkige paar jaar te geven. Maar goed, ik ben blij dat ik mijn hond nog twee jaar gelukkig heb kunnen laten leven en jij hebt gelukkig een gezond hondje