Tja, toen vielen de tanden er bekant uit:(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Tja, toen vielen de tanden er bekant uit:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 09:49

Ik las het topic 'tanden poetsen van je hond' en probeerde dit zelf ook. Hondentandpasta gehaald en een goede tandenborstel, nog geen twee seconden later piepte mijn hondje, deed dus pijn. Dus ik kijk en schrok me dood. Nu wist ik dat ze enorm veel tandsteen had, hiervoor zou ze worden geholpen maar de dierenarts had geen plek en ik moest van de week nog een afspraak maken ivm met nieuw rooster werk van mij. Maar nu ben ik wel erg geschrokken, haar tandjes zitten helemaal los (niet allemaal) en nu begrijp ik waarom ze geen harde dingen kan kauwen.

Voor de duidelijkheid:

Ik en mijn moeder hebben haar bij een vrouw weggehaald die haar op internet had staan. We zijn gaan kijken en zagen de tandjes wel, maar tandsteen weg laten halen had ik er wel voor over en we namen haar mee. Er was nog meer mis met haar, maar nu wordt de rekening steeds hoger. We zouden een gezond hondje meekrijgen, tot heden nog niets van gezien. Moet nu echt even mijn ei kwijt, elke keer is er weer wat mis met het beest en ik voel me eerlijk gezegt een beetje stom. Stom dat ik zonder dierenartsbezoek een hondje heb genomen, ookal had zij dringend een nieuw baasje nodig. Ik ben boos, op de vorige eigenaresse die nu nog steeds volhoud het dier perfect te hebben verzorgt. Jaja, haar tanden vallen eruit noem je dat goed? Ik ben benieuwd wat er uit komt, heb geen idee wat dat allemaal gaat kosten (er zullen wel wat tandjes getrokken moeten worden denk ik) en ik hoop maar dat mijn ouders een deel van de kosten mee willen betalen. Arm beestje.

Edit: Nu net mijn moeder aan de telefoon gehad. We gaan zometeen toch even langs bij een andere dierenkliniek, misschien dat ze daar gelijk geholpen kan worden. Weet iemand wat ik haar vanavond het beste te eten kan geven?

Lynn_Nikita

Re: Tja, toen vielen de tanden er bekant uit:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:55

ik zou ook andere kliniek bellen, en anders nogmaals proberen bij de eigen, en nogmaals uitleggen.
Ik heb het verhaal ook vanaf begin meegelezen, en aan ene kant goed om hondje te willen opvangen ( deden erna ook moeilijk om of niet) , maar misschien beter om dan ook meteen een algehele check te doen.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 09:58

Lynn_Nikita schreef:
ik zou ook andere kliniek bellen, en anders nogmaals proberen bij de eigen, en nogmaals uitleggen.
Ik heb het verhaal ook vanaf begin meegelezen, en aan ene kant goed om hondje te willen opvangen ( deden erna ook moeilijk om of niet) , maar misschien beter om dan ook meteen een algehele check te doen.

Ja had ik het nou maar gedaan. Het punt was dat de eigenaresse dit niet wou want het deed haar teveel verdriet zei ze. Stom natuurlijk, maar je wilt het beestje zo snel mogelijk een goed huisje geven. We gaan nu naar de kliniek bij mijn moeder in de buurt, hier in barendrecht is de dierenartsenpraktijk maar erg klein, en onze huidige is ermee gestopt dus ik moet toch nog een goeie, vaste kliniek vinden. Hoop maar dat ze dan in ieder geval deze week nog geholpen kan worden. Ik snap het echt niet hoor, kwestie van hondje wassen en goed te eten geven, dan gebeurd er niets. Maar zelfs dat was teveel. En dan nog boos worden omdat ik geen contact meer wil met haar.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:23

Je kan bij de dierenarts speciaal zacht voer van Hill's krijgen. Daar zit alles in wat ze nodig hebben. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaresse haar alleen maar zacht voer gegeven. Met brokjes en kluifjes worden de tanden al een heel stuk beter schoon gehouden dan met zacht voer. Heel veel succes. Je hebt kans dat ze terug komt met wat tandjes en kiezen minder, maar daar kan ze nog perfect mee eten dan.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:51

je hond heeft al zó lang rondgelopen met pijn in de bek, die ene week komt het eigenlijk niet meer op aan. Lachen
Misschien is het zelfs verstandig om eerst met een antibiotica kuur te beginnen, voordat ze geholpen wordt. Overleg met je dierenarts.
Wél zou ik goed informeren naar de mogelijkheden die de kliniek biedt en niet eens zozeer naar de prijs of snelheid waarbij je geholpen kan worden (moet je natuurlijk niet nog 2 maand wachten Knipoog ). Bijvoorbeeld rontgen en iemand met veel ervaring. Een gebitsbehandeling is een serieuze zaak!

De kiezen/tanden die los zitten zullen sowieso getrokken moeten worden. Ook de tanden en kiezen die al dusdanig beschadigt zijn, moeten eruit. Het is zieliger zo'n kies/tand erin te laten zitten dan hem eruit te laten jassen. Ook al heeft ze geen kiezen meer over in d'r bek, hier kunnen honden prima mee leven!
Waarschijnlijk heeft ze flinke tandvleesontstekingen. Dit doet erg veel pijn.

Je kan het beste gaan informeren bij de dierenarts of assistente over hoe je het beste kan beginnen met tandenpoetsen.
Zoals je hebt gemerkt: dat is nu niet verstandig om te gaan doen, omdat het haar pijn doet. Dat is dus een negatieve ervaring. Reactie hierop van haar kan varieeren van het niet accepteren dat je aan haar mond komt, tot misschien zelfs van zich af gaan bijten als je erbij in de buurt komt!
Wacht een paar dagen tot na de gebitsbehandeling in verband met de pijn en begin met een poetsprogramma opgesteld samen met de dierenarts(assistente). Ja
Tanden poetsen is het enige dat werkt, kauwbotten, denta-stick en andere spulletjes zijn een leuke aanvulling, maar zeer zeker niet afdoende!

Edit: gebitsproblemen kunnen de oorzaak zijn van veel andere problemen waar je hondje misschien mee kampt. Het is een bijzonder goed begin van een 'opknapbeurt'. Lachen
Ik weet niet wat er nog meer 'mis' is met het beestje.
Ik zou kiezen voor een gewone brok met hoge kwaliteit, Hill's staat goed bekend, ook Specific. Het is een duurdere brok, maar je betaald voor kwaliteit. Dit kan zeker geen kwaad, je kan altijd nog gaan kijken als ze weer goed is, om over te stappen naar een wat goedkopere brok. Wel in ong 10 dgn overschakelen, niet ineens, dan kunnen ze maagdarmproblemen krijgen.
Geef haar tot de behandeling gewoon haar eten zoals ze gewend is.

Misschien had de vorige eigenaar, net zoals jij tot je tanden probeerde te poetsen, niet in de gaten hoe ernstig het probleem is.
Ik kom heel veel mensen tegen op de praktijk die echt prima voor hun beest zorgen, maar dan blijkt tussen de jaarlijkse controles door, dat het beestje enorme gebitsproblemen heeft.
Honden zijn erg hard voor zichzelf en je zal vaak niet snel merken dat het ze echt pijn doet.

Tip: als je vragen hebt over zulke dingen, kan je altijd je dierenartsenpraktijk bellen! Betreffende zulke dingen kan een assistente je een hoop meer informatie geven. Ja
Succes!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:02

Fielychi schreef:
Ik zou kiezen voor een gewone brok met hoge kwaliteit, Hill's staat goed bekend, ook Specific. Het is een duurdere brok, maar je betaald voor kwaliteit. Dit kan zeker geen kwaad, je kan altijd nog gaan kijken als ze weer goed is, om over te stappen naar een wat goedkopere brok.

Waarom toch altijd brokken aanraden voor honden met gebitsproblemen, terwijl brokken net zo goed als blikvoer dé veroorzakers zijn van tandplak en tandsteen? Brokken bevatten koolhydraten en dat is nu juist hetgeen tandplak veroorzaakt.
Een complete versvleesvoeding of een op verantwoorde wijze zelf samengestelde rauwe voeding is naar mijn mening een veel betere optie.

Hills en Specific zijn merken die veel dierenartsenpraktijken verkopen. Dat dierenartsenpraktijken ze adviseren hoeft niets te maken te hebben met de kwaliteit van deze merken, maar kan ook op commerciële belangen rusten. Knipoog
Mijn ervaring is dat een dierenartsenpraktijk dé plek is om je voor veel te veel geld een zak speciale antitandsteenbrokjes aan te laten smeren die niet het gewenste effect heeft omdat deze brokken A) nog altijd tandplak veroorzakende koolhydraten bevatten en B) een dusdanig formaat hebben dat honden er niet of nauwelijks op hoeven te kauwen en ze dus vrijwel heel doorslikken zodat van een mechanische reiniging ook geen sprake is.

Mijn advies voor deze hond zou zijn:
Een complete gebitsreiniging laten uitvoeren door een da en het laten trekken van de aangetaste tanden. De tandvleesontstekingen bestrijden met een antibioticakuur en overschakelen op een complete versvleesvoeding. Dat is een zachte voeding die de hond dus gemakkelijk kan eten en die arm is aan koolhydraten zodat er zich niet opnieuw tandplak kan vormen. Is de hond volledig hersteld van de ingreep en heeft hij nog tanden genoeg over dan kan eventueel ter aanvulling nog wat rauw kauwmateriaal worden gegeven zoals bijvoorbeeld een stukje pens of een kippennekje o.i.d. Indien nodig dit nog aanvullen met poetsen.

Ik wens het beestje en de TS veel sterkte. Dit is niet leuk en het ergste is dat er zo ontzettend veel honden met slechte gebitten rondlopen dat je er moedeloos van zou worden.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:08

Oprtalj schreef:
Fielychi schreef:
Ik zou kiezen voor een gewone brok met hoge kwaliteit, Hill's staat goed bekend, ook Specific. Het is een duurdere brok, maar je betaald voor kwaliteit. Dit kan zeker geen kwaad, je kan altijd nog gaan kijken als ze weer goed is, om over te stappen naar een wat goedkopere brok.

Waarom toch altijd brokken aanraden voor honden met gebitsproblemen, terwijl brokken net zo goed als blikvoer dé veroorzakers zijn van tandplak en tandsteen?.

De gebitsproblemen zijn niet de reden voor het aanraden van een kwalitatief hogere brok, maar de algemene toestand van het beestje. Hierbij uitgaande dat ze brok voert, zoals de andere 90% van de dierenbezitters. De mogelijkheid noemen tot vers is geen probleem, maar ga nou niet doen alsnog een brok 'o zo vreselijk slecht is' (wat het niet is, alleen omdat jij voorstander ben van vers.
Specific en Hill's zijn duurder omdat ze een constante ingeredienten toevoer hebben in tegenstelling tot goedkopere producten die voor de ene keer kip goedkoop inkopen en de andere keer rundvlees.
Want trust me, op de gewone onderhoudsvoeders is geen dierenartsenpraktijk geinteresseert, omdat het toch niet bij ons gehaald word.

Kunnen WIJ alsjeblieft deze discussie (brok of vers) laten tot 1 topic waarbij het al niet eens on-topic is?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:15

Ik heb ook een hond.
Een ouwtje, die ik heb overgenomen...
De vorige eigenaar heeft 'm uit het asiel gehaald en het asiel heeft 'm als zwerver opgenomen.(hij was er toen zeer slecht aan toe)

Ondertussen heeft hij ook problemen met z'n gebit.
De helft is eruit gehaald (getrokken, of eigenlijk was trekken niet eens nodig Rolleyes)
De andere helft heeft de D.A laten zittten, maar was ook niet veel soeps meer.....
een kunstgebit is ook geen oplossing hé Knipoog

De kosten waren aanzienlijk.... iets van ruim 500,-
Natuurlijk is dat mijn hond wel waard, maar het is wel een hoop geld Bloos
(toen er bij 1 van mijn katten een pootje eraf moest, was dat goedkoper Verward )

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:23

ja, weet je hoe lang je bezig bent met 1 kies trekken ook al zit die al los (vaak is 1 van de probleem kiezen de P4, die eigenlijk nooit los komt te zitten omdat die 3 wortels heeft)?
Moet eerst op 2 manieren doorgeslepen worden en daarna daadwerkelijk geextraheert worden, wat veel tijd, geduld en kundigheid kost.
Een gebitssanering mét extracties ben je rustig 1,5 tot 2 uur mee bezig hoor.
Daar komen materialen, medicijnen, kosten verblijf, narcosemiddelen e.d. nog bij.
Tuurlijk tis een heel bedrag, maar het komt ook ergens vandaan! Lachen

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:35

Fielychi schreef:
De gebitsproblemen zijn niet de reden voor het aanraden van een kwalitatief hogere brok, maar de algemene toestand van het beestje. Hierbij uitgaande dat ze brok voert, zoals de andere 90% van de dierenbezitters. De mogelijkheid noemen tot vers is geen probleem, maar ga nou niet doen alsnog een brok 'o zo vreselijk slecht is' (wat het niet is, alleen omdat jij voorstander ben van vers.
Specific en Hill's zijn duurder omdat ze een constante ingeredienten toevoer hebben in tegenstelling tot goedkopere producten die voor de ene keer kip goedkoop inkopen en de andere keer rundvlees.
Want trust me, op de gewone onderhoudsvoeders is geen dierenartsenpraktijk geinteresseert, omdat het toch niet bij ons gehaald word.

Kunnen WIJ alsjeblieft deze discussie (brok of vers) laten tot 1 topic waarbij het al niet eens on-topic is?

Inderdaad, 90 % van de hondenbezitters voert brok. En ondertussen lopen er schrikbarend veel honden rond met ernstige gebitsproblemen. Vul dus zelf maar in hoe gunstig het effect van brokken voeren kan zijn m.b.t. gebitsproblemen. Ik zie daarom niet in waarom het off-topic zou zijn om in topics die gaan over gebitsproblemen of het voorkomen daarvan te discussiëren over de vraag of brok wel alleszaligmakend is en of er geen betere alternatieven zijn.

En dat dierenartsenpraktijken niet geïnteresseerd zijn in voeding niet niet via de praktijk wordt aangeschaft is ook maar ten dele waar. Ik ben echt wel bekend in die branche en ik ken ook de acties met kortingsbonnen zoals die bijvoorbeeld in puppypakketjes zitten. Daar staat een code op waardoor de praktijk een leuke bonus krijgt wanneer mensen met die bonnen voer aanschaffen. Toch mooi meegenomen.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 18:06

Nou ben langsgeweest en ze hebben even gekeken hoe het ervoor staat. Erg slecht dus, helaas. Vele tanden en kiezen (behalve de voorste rij) zijn aangetast door tandsteen en er zitten er veel ook los. Ze heeft helemaal achterin nog een paar kiesjes waarmee ze zou kunnen eten en daarom worden de tanden waarschijnlijk evenals de slechte kiezen getrokken. Ik heb bericht gehad van de praktijk bij mij in de buurt en die hadden binnen drie weken plek voor me, dus ik wacht daarop aangezien dat ook fijner is zodra er nog iets mis is. Dit is lekker dichtbij dus binnenkort ook met de andere hond langs. Ik hoopte eigenlijk dat het meeviel

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:47

Dat klinkt als een vrij ernstig geval, ja. Ik hoop dat je hondje snel opknapt van de ingreep en dan in ieder geval geen pijn meer heeft. Gaan echt alle tandjes er uit? Ook de hoektandjes? Honden krijgen daar nog wel eens een stuurloze tong van.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 16:05

Oprtalj schreef:
Dat klinkt als een vrij ernstig geval, ja. Ik hoop dat je hondje snel opknapt van de ingreep en dan in ieder geval geen pijn meer heeft. Gaan echt alle tandjes er uit? Ook de hoektandjes? Honden krijgen daar nog wel eens een stuurloze tong van.

Ik weet niet welke tanden, heb namelijk niet alle losse tanden zelf gezien. De hoektanden waren aangetast maar mochten waarschijnlijk blijven als het tandsteen nog weg te halen is, dus dat weten ze pas zodra ze beginnen. Verder is de tand die daarna komt (of kleine kies ik weet het niet?) los en daarna wat kiezen. De voorste kleine boven en ondertandjes blijven, die zijn gelukkig nog helemaal goed maar volgens mij heeft ze daar niet veel aan. Verder blijven er wel nog wat kiezen, maar bar weinig. De arts zei wel dat het te doen moest zijn, met eten..maar harde dingen kauwen raadde ze al gelijk af, ook nu.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:43

Op zich kunnen honden en katten zich prima redden zonder kiezen en/of tanden.
De hoektanden laten ze vaak zitten inderdaad. De reden vertelde Oprtalj al: de tong komt dan weleens naar buiten hangen, lijkt zo raar! Lachen
Nu en direct na de ingreep zal het sowieso pijnlijk zijn harde dingen te eten. Maar in principe kunnen ze daarna een gewone brok gewoon wegkrijgen, vers vlees waarschijnlijk niet.
1: daar waar kiezen zijn weggehaald, vormt het tandvlees zich over het tandbeen. Dit tandbeen is zo hard, dat ze ermee zouden kunnen kauwen.
2: de meesten honden en katten kauwen niet vaker dan 1 of 2 keer op een brok, maar slikken ze groot door.

Succes ermee!

ps: als je geinteresseert bent in de behandeling moet je je dierenarts eens vragen of je bij de inspectie mag zijn. Dan ligt je hond al onder zeil en kun je moeiteloos het complete gebit grondig bekijken.
De gebitsbehandeling zelf is niet voor alle ogen even prettig om te zien. Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:46

Fielychi schreef:
De hoektanden laten ze vaak zitten inderdaad. De reden vertelde Oprtalj al: de tong komt dan weleens naar buiten hangen, lijkt zo raar! Lachen
Nu en direct na de ingreep zal het sowieso pijnlijk zijn harde dingen te eten. Maar in principe kunnen ze daarna een gewone brok gewoon wegkrijgen, vers vlees waarschijnlijk niet.
1: daar waar kiezen zijn weggehaald, vormt het tandvlees zich over het tandbeen. Dit tandbeen is zo hard, dat ze ermee zouden kunnen kauwen.
2: de meesten honden en katten kauwen niet vaker dan 1 of 2 keer op een brok, maar slikken ze groot door.

Succes ermee!

ps: als je geinteresseert bent in de behandeling moet je je dierenarts eens vragen of je bij de inspectie mag zijn. Dan ligt je hond al onder zeil en kun je moeiteloos het complete gebit grondig bekijken.
De gebitsbehandeling zelf is niet voor alle ogen even prettig om te zien. Lachen

Haha ik weet niet of ik dat aankan, met die stank die er vandaan komt (grapje hoor). Hoop wel dat het nu binnen twee weken gebeurd wordt, dan is ze er grotendeels hopelijk vanaf. Nu zit ze alleen maar bij mij omdat de rest van de fam. zogenaamd dood gaat door de stank Bloos

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:36

Fielychi schreef:

Succes ermee!

Ik ken inderdaad een maltezertje dat niet één tand meer heeft, dus ook geen hoektanden. Die kan nog gewoon brokjes eten en onderneemt zelfs nog steeds pogingen om te bijten als je iets doet dat haar niet aanstaat (zoals nagels knippen o.i.d.) Haha! Beestje redt zich dus prima, maar het tongetje hangt er continue aan één kant uit en dat ziet er niet al te snugger uit.

Versvlees zal de hond absoluut wel weg kunnen krijgen. Onder versvlees wordt namelijk een complete diepvriesvoeding verstaan en dat is een gemalen product, verkrijgbaar onder o.a. de merknamen AHV, Bibi, Carnibest, Energique, Bandit of Rodi. Dat is dus niet hetzelfde als een zelf samengesteld rauw menu (ook wel bekend als Barf of NRV) want daarbij moet de hond ook bot binnen krijgen als calciumbron en dat wordt inderdaad erg moeilijk met een sterk incompleet gebit.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 02:21

Fielychi schreef:
ja, weet je hoe lang je bezig bent met 1 kies trekken ook al zit die al los (vaak is 1 van de probleem kiezen de P4, die eigenlijk nooit los komt te zitten omdat die 3 wortels heeft)?
Moet eerst op 2 manieren doorgeslepen worden en daarna daadwerkelijk geextraheert worden, wat veel tijd, geduld en kundigheid kost.
Een gebitssanering mét extracties ben je rustig 1,5 tot 2 uur mee bezig hoor. Daar komen materialen, medicijnen, kosten verblijf, narcosemiddelen e.d. nog bij.
Tuurlijk tis een heel bedrag, maar het komt ook ergens vandaan! Lachen

Nou, niet iedereen gelukkig..... Als ik het verhaal van ts zo lees dan kun je de tandjes er zo uitwippen. En degene die niet los zitten? Dar moet je lekker afblijven en netjes schoonmaken, zo klaar.

Kom, assistente-met-een-missie wel ff met je beentjes op de grond blijven. Hondje kan trouwens gewoon vers eten na de sanering hoor.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:46

excuse me?
Mag het iets minder beledigend?
Wil jij dan misschien even goed lezen naar wat ik erneer heb gezet?
'ja, weet je hoe lang je bezig bent met 1 kies trekken ook al zit die al los (vaak is 1 van de probleem kiezen de P4, die eigenlijk nooit los komt te zitten omdat die 3 wortels heeft)?'
Misschien gaat het bij het dier van de TS wel sneller, omdat het grotendeels al los zit, maar dat is lang niet altijd het geval.

En tanden/kiezen hoeven niet alleen los te zitten om verwijderd te worden. Als de halzen al dusdanig zijn aangetast is het verstandiger ze er uit te halen dan te gaan saneren (en met netjes schoonmaken, ben je niet 'zo klaar', alleen op praktijker waarbij zulke dingen 'ff snel tussendoor' moeten en gelijk het saneringsapparaat erop gegooid wordt, zonder te krabben, polijsten of wat dan ook.)
Je kan hier donder op zeggen dat ze er over een jaar dan alsnog uit moeten.

Ik ben zeker een assistente-on-a-mission. Problems with that?

Met vers bedoelde ik wat anderen verstaan onder een samengesteld rauw menu.
Vers zal dan inderdaad lukken, rauw niet.

Trust me, ik heb inmiddels meer dan genoeg ervaring hiermee.
Juist de dierenartsen die lopen handelen zoals jij verteld hoe je het probleem op zal lossen, zijn de échte prutsers.
Misschien moet je de boeken van Andries Foreest nog eens fatsoenlijk nalezen, dan behoor je te weten hoe het moet.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:54

LadyElmira schreef:
Haha ik weet niet of ik dat aankan, met die stank die er vandaan komt (grapje hoor). Hoop wel dat het nu binnen twee weken gebeurd wordt, dan is ze er grotendeels hopelijk vanaf. Nu zit ze alleen maar bij mij omdat de rest van de fam. zogenaamd dood gaat door de stank Bloos

Haha, ik kan me er wat bij indenken hoor! Lachen
Nee, bij ons is het een mogelijkheid namelijk, als mensen echt graag willen weten hoe en wat.
Erg educatief en vaak ook beter te begrijpen hoe de factuur bijvoorbeeld is opgesteld. En ook de ernst ervan inzien hoezeer er iets moet worden gedaan aan een gebitsverzorging.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:28

Fielychi schreef:

Je gooit nu even wat begrippen door elkaar. Vers is namelijk ook rauw.
Je kunt op twee manieren rauw (en vers) voeren, nl.: zelf samenstellen (BARF/NRV) of een complete versvleesvoeding geven die dus ook uit rauw vlees bestaat.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:34

ja, ik hebt gelijk. Hoe jij het zegt, bedoel ik het ook eigenlijk.
Ik leg het zelf idd verkeerd uit. Ben er ook niet zo in thuis. Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:00

Fielychi schreef:
excuse me?
Mag het iets minder beledigend?
Wil jij dan misschien even goed lezen naar wat ik erneer heb gezet?
'ja, weet je hoe lang je bezig bent met 1 kies trekken ook al zit die al los (vaak is 1 van de probleem kiezen de P4, die eigenlijk nooit los komt te zitten omdat die 3 wortels heeft)?'
Misschien gaat het bij het dier van de TS wel sneller, omdat het grotendeels al los zit, maar dat is lang niet altijd het geval.

En tanden/kiezen hoeven niet alleen los te zitten om verwijderd te worden. Als de halzen al dusdanig zijn aangetast is het verstandiger ze er uit te halen dan te gaan saneren (en met netjes schoonmaken, ben je niet 'zo klaar', alleen op praktijker waarbij zulke dingen 'ff snel tussendoor' moeten en gelijk het saneringsapparaat erop gegooid wordt, zonder te krabben, polijsten of wat dan ook.)
Je kan hier donder op zeggen dat ze er over een jaar dan alsnog uit moeten.

Ik ben zeker een assistente-on-a-mission. Problems with that?

Trust me, ik heb inmiddels meer dan genoeg ervaring hiermee.
Juist de dierenartsen die lopen handelen zoals jij verteld hoe je het probleem op zal lossen, zijn de échte prutsers.
Misschien moet je de boeken van Andries Foreest nog eens fatsoenlijk nalezen, dan behoor je te weten hoe het moet.

Nee hoor, ik heb nergens een probleem mee. Wat wil je precies wat ik Andries vraag? Dan bel ik hem even. Als jij je nu niet met vers of rauw voer bezig houdt (althans qua adviezen, 't lijkt me gewéldig als je erover gaat lezen) want dat zeg je zelf, daar weet je niks van.
Dan laat ik het schoonmaken van tanden aan jou en Andries over, per slot van rekening heb ik daar ook al jaren niks meer mee te maken (sinds ik mijn honden rauw én vers voer).

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:19

die discussie over vers en brok.... Rolleyes Pff.. ik word er toch wel wat moe van! Ik heb me er wel degelijk in verdiept, maar niet zoveel als jij misschien zou willen. IK laat iedereen zijn keus hierin.
Ik heb geen advies gegeven over wel of geen brok/vers/rauw geven, behalve voor en vlak na de behandeling met een verkeerde omschrijving erbij, maar de beste bedoelingen (mijn fout, maar gelukkig zijn er bokkers die het me wel normaal uit kunnen leggen hoe het wel zit en niet gelijk roepen: hou je mond als je niet weet waar je het over hebt).
Ik ben ervan uit gegaan dat TS, net als 90% van de rest van de honden- en kattenbezitters, brok geeft en geadviseert dan een kwalitatief hoog voer te geven ivm de conditie waarin het beestje verkeerd.

Ga jij maar lekker bellen met Foreest om uit te vinden hoe een gebitsbehandeling in elkaar steekt voordat je weer met overjarige opvattingen over een gebitsbehandeling gaat gooien.

Misschien moet je eens nadenken trouwens over hoe je dingen op bokt zet.
Ik weet niet of het je bedoeling is om iemand op zijn/haar tenen te trappen door haar/zijn kundigheid zo in twijfel te trekken, maar zulke opmerkingen komen behoorlijk degegrerend over.
En nu: die kaatst moet den bal verwachten.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:32

ja, de bal: denigrerend bedoel je zeker?

geeft niks Knipoog zolang jij en ik ons maar bij onze leest houden toch.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:51

Ik heb een dwergpincher van 5 jaar en met haar vier jaar was ze al 9 tanden en kiezen kwijt, waar je overigens niks van ziet , want er staat nog genoeg in.
Ik heb het idee dat er veel teveel tanden in zo'n klein bekkie staan en dat er daardoor overal etensresten tussen blijven hangen.
Het lijkt wel of alle kleine hondjes uit hun bek stinken.
Mijn vlinderhondje (helaas overleden op 16,5 jarige leeftijd) stonk ook al zo uit haar bek , maar had wel al haar tanden nog en at nog gewoon brokken, het zag er wel niet meer uit in die bek , maargoed.
In de dierenwinkel zeiden ze dat het aan de samenstelling van het speeksel ligt ( enzymen) of een hond veel tandplak krijgt of niet.
De ene hond is er gevoelig voor en de andere niet.
Ik geef mijn hond(je) Oral Care van Hill's dit zijn hele grote brokken waar ze echt op moet kauwen en ze krijgt ook regelmatig dentastix en ander kluif materiaal maar na een halfjaar heeft ze weer tandplak.
Maar ik kan toch niet twee keer per jaar die hond onder narcose laten spuiten ?