Hond luistert niet meer!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Hond luistert niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 14:12

Hallo,

Ik hoop dat iemand van jullie tips of adviezen voor me heeft…. Wordt er zelf namelijk helemaal gek van…

Wij hebben een hele lieve vrij grote hond (kruising bernersenner x husky achtig iets) we hebben haar al vanaf dat ze 8 weken is en inmiddels is ze alweer 8 jaar oud.
Luisteren is nooit haar sterkste kant geweest maar het wordt steeds erger.
Ze loopt altijd veel los, gewoon omdat het hier in de buurt kan, ze zal nooit maar dan ook echt nooit zomaar een hond of kind ofzo aanvallen en oversteken zonder dat wij iets zeggen doet ze ook niet, zelfs niet voor katten e.d.

Toen ze wat jonger was heb ik verschillende cursussen met d’r gedaan en ben zelf zo ver gekomen dat we landelijke wedstrijden mochten gaan lopen… hier had ik niet echt behoefte aan en ben dus toen maar gestopt maar hieruit blijkt dus dat ze wel degelijk kán luisteren!

Als je haar roept komt ze meestal op haar gemakkie aangesjokt en snuffelt onderweg naar je toe nog ff hier en daar aan. Hier hebben wij ons nooit zo aan geergerd maar nu wordt het toch wel steeds erger. Boos worden heeft totaal geen nut want mevrouw boeit het toch niet….

Als je d’r tegenwoordig roept kijkt ze naar je en draait zij zich om en loopt gewoon door in de richting waar ze naartoe opweg was….

Ze doet steeds mee haar eigen zin en hoe boos, lief, kwaad, schattig of vriendelijk we haar ook roepen, ze komt gewoon echt niet! Ja, na 10 minuten, als ze is uitgesnuffelt…

We hebben echt al vanalles geprobeert, boos worden, juist lief doen als ze komt, negeren als ze naar je toe komt noem het allemaal maar op….

Maar het probleem is dat het haar allemaal niet boeit, ze doet toch wel waar ze zelf zin in heeft, en of je nou boos op d’r bent of niet, het zal haar een worst wezen….

Aan de riem houden is niet echt een optie aangezien ze niks doet aan de riem, ja heel zielig achter je gaan lopen sjokken maar plassen of poepen of snuffelen doet ze niet….

Wat moet ik hier nou mee? Ik dacht dat met je hond wandelen ontspannend moest zijn? Nou dit is eerder frustrerend…..

Wie heeft voor mij dé gouden tip???

owjha, het probleem is trouwens zeker weten niet dat ze doof aan het worden is, want ze hoort nog prima.....ze hoort alleen sinds kort alleen nog maar de dingen die ze wíl horen!

Gr. Crista

o0onadiao0o

Re: Hond luistert niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:06

hehe.. mijn hond heeft ook was eens " last" van zijn oortjes Tong uitsteken hehe maar ik loop altijd weg.. en zodra ze me kwijt is nou dan komt ze wel hoor! weet niet in wat voorn buurt je woont. maar als je je ergens kunt verstoppen doe dat dan en wacht rustig af.. mijn hond waardeert het niet als ik toch opeens weg ben..maar als ik blijf staan denkt ze oh ze wacht toch wel op me ., ik doe lekker rustig aan!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:23

en zelfs dat interesseert haar niet, ze gaat me niet eens zoeken!!!

ik loop meestal ook gewoon door maar dan heeft zij zoiets van oh joh, ik weet de weg naar huis...

dahag....

beetje jammer dus...

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:33

Ik raad je aan om weer te beginnen met wat je voorheen met je cursussen heb geleerd. Begin met aan de riem lopen. Het liefst een lange riem. Die riem laat je steeds meer vieren. Draai je ineens om en kijk of ze direct meeloopt. Doet ze dat niet, dan geef je haar een ruk, doet ze het wel, dan uitgebreid belonen. Herhaal dit en laat de riem steeds langer. Geef haar steeds meer vrijheid, maar probeer op te letten dat ze op je blijft letten. Als dit goed gaat, haal je de riem eraf. En oefen je het opnieuw met beloningen. Als dat goed gaat kun je verder met andere oefeningen om haar weer te leren om op je commando's te reageren.

Succes!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:43

zo probeer ik het idd ook te doen, het aan de riem lopen gaat prima, zelfs als ze meer ruimte krijgt blijft ze bij me.
Op het moment dat ze los mag gaat het ook nog goed, tot ze het veld opgaat....
ze loopt dan iets bij me vandaan en voor ik haar kan pakken is ze midden op het veld, en dan kan ik doen wat ik wil maarluistert ze iet meer, ja als ik op een gegeven moment zo kwaad wordt dat ik bijna uit mijn vel spring. dan denkt ze ow, het baasje is nu echt boos, laat ik maar eens die kant op gaan....

ze reageert prima op de commando's maar wel alleen als het haar uitkomt, zo is ze altijd wel geweest maar het is nu de laatste tijd steeds erger geworden...

Mijn moeder en ik lopen 's avonds altijd een rondje om het veld (is ongeveer een half uurtje) en zij staat al die tijd in het midden....

nou weet ik wel, het is háár rondje, maar toch... zou het fijn vinden als ze iets meer met ons mee liep....

Ook als ze net heeft gepoept is het een probleem, poepen doet ze altijd zo ver weg mogelijk, en dan het liefst in de bosjes enzo, en als je dan naar d'r kijkt doet ze he tniet, ze wacht net zo lang tot je niet kijkt....beetje preuts dus hahaha

maar als ze dan klaar is, gaat ze daar in de buurt staan snuffelen en komt niet meer terug als jij dat wilt....

wel alvast bedankt voor jullie reacties!

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:59

tja... moeilijk. Wij hadden ook zo'n hond hoor, alleen die rende wel achter je aan als hij je niet meer zag. De oefeningen worden erg leuk gevonden, maar de praktijk Ze hebben gewoon door wanneer ze echt moeten luisteren en wanneer ze hun gang kunnen gaan. Het enige wat ik kan verzinnen is ga het op het veld oefenen, maar zoals je zegt ze zal weten wanneer het een oefening is en wanneer niet. Dan maar martin Gaus himself om info vragen Haha!

Heel veel sterkte ermee. IK hoop dat er iemand is die je een gouden tip kan geven.

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:03

en een koekje of kaas ofzo? Onze hond zit altijd braaf op de strandopgang op ons te wachten, of loopt in ieder geval niet verder weg, want daar krijgt hij kaas Haha!
Dan is hij weer bij en loopt braaf naast ons mee t bos in. Daar mag hij dan weer gwoon vrij lopen. Hij wacht braaf voor de fietspaden, volgt naast mee over en krijgt dan de ene keer wel, de andere keer niet aan de overkant nog een klein stukje kaas omdat hij zo lief was Lachen
Geen idee of het bij jullie werkt, bij die van ons wel iig Lachen Suc6 ermee

o0onadiao0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:53

mmm lastig lastig Lachen hehe zelf zou ik dit nooit gebruiken maar waar ik eerst paard reed kreeg de hond een hals band om met een kastje eraan,,, liep die te ver weg.. riepen ze hem, reageerde hij niet, drukte ze op een knopje en hij kreeeg een schokje.. zelf vind ik het een vreselijk idee, maar zij hadden geen andere oplossing meer Boos!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:17

heel herkenbaar Ja

ik heb destijds ook de fout gemaakt om mijn jack op te voeden zonder riem
stom stom stom!!! ik heb dan ook echt van mijn fout geleerd en [***] de bull word ondanks dat hij goed luisterd gewoon aan de riem gehouden op plaatsen waar dat hoort, en de jack blijft ook aangelijnd

gewoon weer aanlijnen is mijn advies,mijn jack wou in het begin ook niks aan de lijn doen maar ga maar lang genoeg lopen en dan moet ze zo hoognodig dat ze het wel aan de lijn gaat doen Ja
op het moment dat ze dat doet goed belonen!

mijn jack is nu ook 8 jaar oud en lijkt ook steeds slechter te luisteren Boos!
ik heb haar oren nagekeken maar ze mankeert niks...

toch nog even iets meer kracht bij je commando's voegen en heel direct blijven dus niet ene keer wel en andere keer niet...
ik zie nu eindelijk verbetering bij haar en ze word weer de oude..maar het volhouden is moeilijk maar wel de moeite waard

veel succes

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:58

ja, ik denk ook dat de enige oplossing terug aan de lijn is. Zo kan ze jou niet meer opzettelijk gaan negeren. Om jezelf telkens weer intressant genoeg te maken als baas, kan je gaan uitzoeken waar de hond echt gek op is. Kan voer zijn (bv. hondenworstjes, kippewit, ..) of een speeltje waar je echt haar aandacht bij krijgt. Eenmaal je die motivatie hebt gevonden kan je eigenlijk het hierkomen gaan oefenen. Eerst misschien even inde woonkamer, waar ze weinig afleiding heeft, desnoods nog zonder lijn. Gewoon dat ze door heeft dat als jij haar roept, ze altijd iets heel leuks krijgt/mag doen. Pas als de hond dan eenmaal buiten 10 van de 10 keer komt, dan de lijn er even af halen. Maar het hierkomen is een oefening die levenslang beloont moet worden. Als de hond dan toch een keer niet komt en blijft snuffelen, gewoon de andere richting uitgaan zonder iets te zeggen. De meesten zijn dan rapper bij je dan je denkt. Haha! En terug dan een feestje bouwen als hij bij je is.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 09:24

hahaha ja het klinkt allemaal heel leuk hoor...

beetje jammer dat mijn hond dus nergens echt warm voor loopt...

"koekjes? hmm ja lekker, maar daar ga ik echt niet helemaal voor naar jou toe komen hoor..."
"Speeltje? ja, leuk, het piept! poeh nee laat maar, van spelen wordt je moe, eigenlijk is alleen er naar kijken al vermoeiend, ik blijf hier wel staan..."

datis dus het probleem, we doen haar nu alleen nog maar uitlaten aan de lange lijn (dan heeft ze 10 meter)
en ze mag 's morgens wel los, dan lopen we over een dijk en kunnen we haar dus makkelijk voor ons houden, dan is er niets aan de hand...
(nee 4x per dag hier lopen is geen optie want er staat geen verlichting dus s'avonds wordt het hem dan zoiezo al niet en ik wil ook wel eens ergens anders lopen...)

ze mocht gisteravond heel eventjes los en zodra ze bij ons vandaan liep riepen we haar... dit lukte 3x daarna waren we niet meer interessant en ging ze toch het veld op...
Ik heb haar uiteindelijk moeten halen en heb haar zonder haar aan te kijken aangelijnd....
ga zo een weekje op vakantie dus mijn moder gaat deze week flink oefenen, ben beniuwd hoe het gaat als ik weer terug kom....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:28

Mijn hond die over het algemeen heel goed luistert heeft ook wel eens een dwarse bui, ik gooi dan de riem (kettinkje) naar haar toe. Ik gooi dan niet gericht naar de hond maar iets ernaast. Tot nu toe is ze daar altijd zo van geschrokken dat ze gelijk naar me toe kwam! En dan uitvoerig belonen natuurlijk!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:37

tsja, iedereen zegt het eigenlijk al. Gewoon weer bij de basis beginnen en geen exuses bedenken voor hem
Onze hond, een stronteigenwijze terrier heeft ook zo'n fase gehad. Mijn vader liet hem lekker zijn gang gaan en op een gegeven moment deed hij alleen nog maar wat hij zelf wilde.
Toen zijn we weer even een maandje heel consequent geweest en het ging weer prima.
Ze vinden het misschien een dagje niet leuk, maar als ze het eenmaal weten is het ook weer ok.
Daarna natuurlijk niet helemaal terugvallen, maar enigzins volhouden, maar ietsje makkelijker kan dan wel weer.
Hij heeft het ooit op een manier geleerd, ga gewoon terug naar die basismanier.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:41

Even een korte reactie, zal lster wat uigebreider reageren.
Onze oudste hond van nog maar 1,5 jaar is van oorsprong zwerfhond die wij via een stichting hebben geadopteerd.
Nu zul je wel begrijpen dat hij een eigen wens en willetje heeft omdat hij vroeger nooit aan iemand verantwoording hoefde te geven Knipoog
Hij luistert aan de riem perfect maar loslopen? Dan is hij OostIndisch doof. Als je hem roept kwispelt hij ten teken dat hij je wel heeft gehoord maar doet dan nog van alles en nog wat waar hij zin in heeft voordat hij daadwerkelijk komt!
Hier hebben wij het volgende op gedaan: hem aanleren wat de clicker inhoudt (bv met iets wat hij kent, zoals zitten). Daarna op een groot veld de clicker aan een hondenfluitje koppelen door dit in kleine stapjes te oefenen; fluiten als hij vlak bij je is en als hij komt clicken en belonen. Dit uitbouwen tot het hele veld.
Zorg dat je iets heel lekkers bij je hebt; wij deden het met worst Haha!
Nu blijft hij op zn dooie gemak komen als we hem gewoon roepen maar door de hondenfluit komt hij wel goed!

Ik loop nu alleen nog met fluitje om de nek en wat snoepjes in de zak, meer niet. En gebruik de fluit erg weinig.
Wie weet voor jou ook een optie?

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:00

Ongehoorzaamheid bij volwassen honden begin weer terug bij de basis:

Veel mensen zijn in de veronderstelling dat een hond die zijn baas als leider accepteert, automatisch goed zal willen gehoorzamen. Deze veronderstelling berust niet geheel op waarheid! Het opvolgen van commando’s is voor een hond onnatuurlijk gedrag (honden onderling geven elkaar natuurlijk nooit commando’s)! Of uw hond wel of niet gehoor geeft aan een commando, zegt veel meer over hoe u de hond dit commando hebt aangeleerd (bijvoorbeeld: heeft u de training zo opgebouwd dat de hond precies begrijpt wat de bedoeling is en zijn de directe gevolgen van gehoorzamen voor de hond altijd meer positief dan de gevolgen van niet gehoorzamen?), dan dat het iets zegt over of hij u als zijn leider erkent.

Wel is het zo dat het feit dat de hond u als leider ("ranghoger") accepteert een randvoorwaarde is voor een goede verstandhouding met uw hond. Maar met het de baas zijn over uw hond bent u er dus nog niet! Het als leider worden erkend is slechts een voorwaarde voor het op een goede manier kunnen gaan trainen met de hond. Ieder commando dat u de hond wilt leren zal stapje voor stapje moeten worden getraind en de basis voor het leren gehoorzamen moet daarbij het belonen van het goede gedrag zijn.

De omgekeerde veronderstelling, namelijk dat de hond u kennelijk niet als leider accepteert wanneer hij ongehoorzaam is, is dus ook niet per definitie juist. Het kan zo zijn dat de hond u wel als ranghoger ziet, maar dat hij de betekenis van een bepaald commando nooit goed geleerd heeft.

Of misschien heeft hij geleerd dat niet gehoorzamen meer belonend is dan wel gehoorzamen (zie het onderstaande voorbeeld over het commando HIER). Het kán wel zo zijn dat het feit dat uw hond u niet als zijn leider wil accepteren de oorzaak is van ongehoorzaamheid, maar dat hoeft dus niet in alle gevallen zo te zijn.

Om te kunnen begrijpen waarom een hond (soms) ongehoorzaam is, is het belangrijk om eerst te begrijpen hoe een hond leert. Een hond leert door te ervaren wat de directe gevolgen zijn van een gebeurtenis of van zijn eigen gedrag.

Wanneer het directe gevolg van zijn gedrag voor de hond positief is, dan leert hij zich dit gedrag aan (m.a.w.: de hond zal het gedrag steeds gaan herhalen omdat dat gedrag hem iets positiefs oplevert). Het toepassen van deze regel is de basis voor het laten gehoorzamen van uw hond. U zult ervoor moeten zorgen dat het (gehoorzame) gedrag dat u van uw hond wilt zien voor de hond zó belonend is dat hij dit telkens gaat herhalen. Als voorbeeld nemen we het gehoorzamen op uw commando HIER.

Hoe komt het nu dat veel honden slecht luisteren naar het commando HIER? Hiervoor zijn een aantal verklaringen:

Gek genoeg wordt door veel bazen het commando HIER niet echt ingetraind. Veel bazen lijken in de veronderstelling dat een hond vanzelf wel weet dat hij moet komen als hij wordt geroepen. Vaak werkt dit bij een puppy ook nog wel; een pup is vaak nog wat onzeker en daarom geneigd om erg aan het baasje te ‘hangen’. Daarom maakt het ook nog niet uit wat het baasje roept. Vriendelijk klinkende woorden zijn meestal genoeg om een jonge pup snel naar de baas te laten komen. Het is echter verkeerd om hieruit te concluderen dat de pup het commando HIER begrepen zou hebben. Als de pup wat zelfstandiger is geworden ‘luistert’ hij dan ook niet meer.

Veel hondenbazen straffen bij het trainen van het commando HIER op het verkeerde moment. Bijvoorbeeld: u loopt met uw hond in het park. De hond is los en speelt met een andere hond. U wilt naar huis en roept de hond dus HIER. Uw hond luistert niet dus roept u wat harder. De hond speelt onverstoorbaar door. Na verloop van tijd en een heleboel ergernis komt de hond uiteindelijk tergend langzaam naar u toe. U wenst dit gedrag niet toe te staan en moppert dus op de hond. "Foei, voortaan kom je direkt én snel!" De hond heeft nu geleerd dat niet luisteren naar het commando HIER veel succesvoller is dan wel luisteren. Immers: niet naar de baas toe gaan betekent gewoon doorspelen en dus veel lol hebben en wel naar de baas toe gaan betekent op je kop krijgen en uit met de pret. Het is wel duidelijk welk gedrag een volgende keer herhaald zal worden! Het is dus heel belangrijk om een hond die naar u toe komt nooit te straffen maar altijd te belonen, zelfs al bent u eigenlijk nog zo boos.

Veel hondenbazen "straffen" hun hond onbedoeld en onbewust voor het luisteren naar HIER. Wanneer het HIER-komen van uw hond altijd laat volgen door het aanlijnen van de hond en/of het beëindigen van de wandeling / terugkeren naar huis, dan leert u uw hond onbedoeld en onbewust dat luisteren naar uw HIER-commando voor de hond (overwegend) onprettige gevolgen heeft. Wen u aan om uw hond tijdens een wandeling regelmatig HIER te roepen, hem uitgebreid (het liefst met iets lekkers als uw hond daar gevoelig voor is) te belonen voor het komen en hem direct daarna weer "VRIJ" te geven. Lijn de hond niet altijd op dezelfde plaats weer aan maar wissel dit moment / deze plaats af, zodat voor de hond niet voorspelbaar is of HIER-komen betekent "lekkers halen en weer verder spelen" of "lekkers halen en aangelijnd worden".

Veel hondenbazen gebruiken het commando HIER zonder het opvolgen van het commando te kunnen afdwingen. Wanneer uw hond het commando HIER in gemakkelijke situaties nog niet in 100% van de gevallen onmiddellijk opvolgt, moet u dit commando niet gebruiken wanneer de hond los en/of afgeleid is. Zeker niet in een situatie waarin u van te voren wel kunt raden dat de hond niet zal komen, zoals in het bovenstaande voorbeeld. Eerst zal uw hond het gedrag “naar u toe komen op het commando HIER” stapje voor stapje moeten leren, in steeds moeilijker situaties. Het kost veel tijd en geduld om uiteindelijk zover te komen dat uw hond ook onder de meest moeilijke omstandigheden komt als u hem roept, maar het is mogelijk!

In een situatie waarin u geen controle heeft over de hond, moet u in de aanleerfase dus nooit het commando HIER gebruiken (tenzij u zeker weet dat de hond direkt naar u zal luisteren). Zou u wel HIER roepen en uw hond komt niet, dan leert u de hond dat uw commando kennelijk niet persé gevolgd hoeft te worden door het komen naar de baas toe. U roept immers HIER en uw hond speelt gewoon door! U kunt in zo’n situatie beter alleen maar fluiten, de naam van de hond roepen, weglopen in de hoop dat de hond u achterna komt, of u mengen in het spel en de hond rustig aanlijnen. Eenmaal aangelijnd kunt u de hond eventueel alsnog het commando HIER geven, want nu heeft u de controle om het opvolgen van het commando af te dwingen (maar zonder te corrigeren, HIER-komen moet immers leuk zijn!). Leer de hond op deze manier dat het commando HIER altijd gevolgd wordt door naar de baas te komen, en dat komen rijkelijk beloond wordt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:34

het is volgens mij waar dat het niet 'hier' komen in sommige gevallen niets met de dominantie verhouding te maken heeft, enkel is de oefening niet of onvoldoende aangeleerd.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:40

Ik denk dat je steeds hetzelfde rondje loopt. Daardoor kent zij de vaste routines en weet ze b.v. ook precies wanneer je haar bij je roept om haar aan te lijnen. En vast is toch nog steeds minder leuk dan los.
Dus probeer de routes af te wisselen. Verder haar regelmatig bij je roepen, als ze dan komt belonen ("braaf", aai of brokje) en weer laten gaan. Mocht ze lopen teuten dan vooral niet haar richting oplopen, maar blijven staan en als ze dan uiteindelijk bij je komt de hemel inprijzen en een brokje geven. Leer haar dat bij jou komen gewoon hardstikke leuk is.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:44

ik vraag me af of dit onwil is?
Volgens mij is je hond gewoon aan het dementeren.
Niet ongewoon voor een grote hond op deze leeftijd hoor. Lachen

Onze Teckel doet precies hetzelfde, draait zich om tijdens de wandeling en wandelt daarheen waar hij heen wilt. Zonder nog om te kijken.
Eerst dachten wij ook: typisch een eigenwijze oude Teckel, maar hij is gewoon aan het dementeren. Lachen
Oplossing: zo'n uitschuifbare lijn waarbij hij toch nog een 'vrij' idee heeft om hem alsnog zijn behoefte te laten doen?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:46

Ik heb een bouvier die altijd heeeeeeel goed luisterde maar sinds m'n halfbroertje geboren is luistert ze ook minder. We zijn nu bezig haar een soort van opnieuw op te voeden dus een koekje als ze wel luistert enzo. Ze is nu 7 maar ze lijkt soms net een pup Tong uitsteken