HELP, kat soms onzindelijk.. wat eraan doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yuri

HELP, kat soms onzindelijk.. wat eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 23:40

IK ben ten einde raad...

Sinds een jaar of 8 hebben wij een 'aparte'poes. Maydy is geboren bij mij op stal, door moeder verstoten toen ze zo'n 5 dagen was.
Wij hebben haar met de fles grootgebracht, uiteraard mocht ze toen niet meer weg.
Al jaren leeft ze nu samen met mijn 2 andere katten, die 2 jaar ouder zijn.

Doordat zij nooit heeft geleerd hoe een kat zich gedraagt, is het een vreemd dier. Ze wast zich bijvoorbeeld bijna niet, samen met andere spelen snapt ze niet, evenals vreemde dingen (met een verjaardag is ze altijd op zolder)

De kat is wel zindelijk (geweest) Vroeger kwam het wel voor dat ze, als bijvoorbeeld een gezinslid op vakantie was ze een keer naast de bak pieste.
Echter de laatste maanden, is het met grote regelmaat mis.
Wij hebben de kattenbak op zolder, en daar gaat ze vaak gewoon op. Soms doet ze dit echter niet en plast ze beneden gewoon op de mat bij de voordeur. Na tal van matten weggegooid te hebben, ligt er nu geen mat meer en staat er een (nieuwe, dus wel vreemde) kattenbak op het betonnen luik.

En vanavond was het dus weer mis. EEn grote plas op het luik (dus gewoon naast de bak)
Mijn moeder is het spuugzat en dreigt met uitzetting Huilen Huilen Huilen

WAt kunnen we aan dit gedrag doen? Welke middelen werken? We hebben al een soort gel gehad, maar dat hielp ook niet....

algemeen informatie:

- verhoudingen bij katten onderling zijn niet super. (andere kat is bang van haar)
- Bij mij op mijn kamer is ze meer op haar gemak. Het lijkt beter te gaan met haar als ze rust heeft
- poes is gesteriliseerd, 9 jaar oud.
- Verder gezondheid (zo op het oog) prima.

Uiteraard wil ik nog wel met haar naar een dierenarts, maar doordat ze het niet met grote regelmaat doet, verwacht ik geen medische reden (dan 2 weken niet, dan 2 dagen wel etc)

Wie heeft de gouden tip? Anders vrees ik dat dit niet lang meer door mag gaan want dan is ze echt de pineut (de gang meurt gewoon zo als ze geplast heeft, die lucht krijg je niet meer weg)

Alvast bedankt, ik weet het echt niet meer.... Misshcien moet ik haar maar apart op mijn kamer gaan houden, maar dan zit ik met een kattenbak en dan kan ze niet meer naar buiten

assie

Re: HELP, kat soms onzindelijk.. wat eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 00:15

Yuri schreef:
Misshcien moet ik haar maar apart op mijn kamer gaan houden, maar dan zit ik met een kattenbak en dan kan ze niet meer naar buiten

Tsja, als de andere optie is dat ze de deur uitgezet wordt, is deze optie nog niet zo slecht. Toch?

Ik neig naar een te vieze kattenbak (dat de kattenbak dus te vies is naar haar smaak). Of staan er wel genoeg kattenbakken? 3 katten betekent vaak ook minimaal 3 kattenbakken. Misschien vindt mevrouw de bodembedekking in de kattenbak niet meer goed genoeg en kun je daarmee experimenteren.

Verder inderdaad even naar de dierenarts. Zeker weten dat het geen nier/blaas-problemen zijn bijvoorbeeld.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 07:46

Kattenbak wordt meerdere malen per dag schoongemaakt.
Dar ligt het probleem niet. Ze gaat inderdaad niet op de bak als een ander erop gepoept heeft, maar dat houden we in de gaten.

Blaasprobleem verwacht ik niet, omdat ze dan vaak en veel plassen. Dat is bij haar niet het geval.

Het lijkt wel of ze het te lang ophoudt, er dan achter komt dat ze moet, en omdat ze de zolder niet haalt het dan maar beneden doet.
Ze doet dit ook niet altijd.

Dierenarts wil mijn moeder nu weer even mee wachten, maar ik denk toch dat ik ga binnenkort.

Wel gaan we haar nu 's nachts in de woonkamer opsluiten met kattenbak. Kijken of dit werkt.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:52

Yuri schreef:
Doordat zij nooit heeft geleerd hoe een kat zich gedraagt, is het een vreemd dier. Ze wast zich bijvoorbeeld bijna niet, samen met andere spelen snapt ze niet, evenals vreemde dingen (met een verjaardag is ze altijd op zolder)

Dit is niet zo vreemd hoor. Mijn ene kat vind de aandacht heerlijk, de ander moet van de drukte weinig hebben.
Zo in eerste instantie neig ik ook te zeggen dat het door een te vieze en moeilijker bereikbare kattenbak komt. Mijn kat is ook zeer kieskeurig. Zodra er op geplast of gepoept is vind hij het niet schoon en gaat hij het ernaast doen. Bijvoorbeeld in de kattenmand of op het kleedje.

Hoeveel kattenbakken heb je nu staan? En staat er op elke verdieping 1? Of alleen op de zolder?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 08:04

Die bak is echt het probleem niet. Ze is al 9, en het is altijd goed gegaan.

er staan op dit moment 3 bakken, die meerdere malen per dag schoongemaakt worden (poep wordt eruit gehaald zodra we het zien)

haar eigen vertrouwde bak staat nu beneden, deze kat gaat namelijk alleen op een open bak (ze durft dus ook geen dichte bak in)

dit dier is van alles bang, die verjaardag was een voorbeeld, maar ze schrikt echt van de stomste dingen. als je bijvoorbeeld te snel opstaat of er gaat een kastje te hard dicht etc.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:34

Een blaasontsteking of blaasgruis is vaak het probleem bij onzindelijke katten. Probeer wat plas op te vangen (versnipperde vuilniszak als kattebakvulling gebruiken) en dit binnen 2 uur bij een DA afleveren en laten onderzoeken (kost iets van 10-15euro)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:07

Mist schreef:
Een blaasontsteking of blaasgruis is vaak het probleem bij onzindelijke katten. Probeer wat plas op te vangen (versnipperde vuilniszak als kattebakvulling gebruiken) en dit binnen 2 uur bij een DA afleveren en laten onderzoeken (kost iets van 10-15euro)

Das een goede tip. Lachen

Ben benieuwd wat er uit het onderzoek van de DA komt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:55

Citaat:
Blaasprobleem verwacht ik niet, omdat ze dan vaak en veel plassen. Dat is bij haar niet het geval.

Dat dacht ik bij die van mij ook. Die werd ook onzindelijk, maar leek verder kerngezond. Maar toen ik het echt spuugzat werd heb ik zijn pies opgevangen en laten onderzoeken en hij bleek zware blaasontsteking en gruis te hebben.
Hij heeft medicijnen gehad om het te onderdrukken. Helaas heeft het nog niet heel veel geholpen, want af en toe gaat hij nog in de fout, dus ik ga binnenkort een scan van zijn blaas laten maken om te kijken of er nog meer aan de hand is.
Duur geintje, maar goed, een fris huis en een gezonde kat is ook wel prettig Haha!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 09:51

we hebben haar nu 's nachts apart, en het gaat aardig goed. Het lijkt of ze 'vergeet' dat ze zindelijk is. Als je haar zelf op de bak zet ('sd ochtend en 's avonds) dan plast ze gewoon netjes.

plas opvangen willen we eigenlijk ook nog wel doen, maar dat gaat niet zo makkelijk :S

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:53

Je kunt bij de dierenarts voor een paar euro plastic korrels halen. Die kun je er dan in doen en dan kun je met een pipet (zit er ook bij) de pies opnemen.
Hartstikke makkelijk (behalve als je zit te wachten en je kat wil niet plassen Bloos )