HELP..Is mijn ratje verkouden??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

HELP..Is mijn ratje verkouden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 22:24

Mijn rat maakt sinds een week echt snotter geluiden en lijkt daarom
ook last te hebben met ademhaling..Je hoort hem af en toe duidelijk echt
''snotteren'' alsof er dus iets verstopt zit ofzo.
De andere rat heeft nergens last van
Heeft iemand hier ervaring mee??...Allergie voor kranten?? die zitten er sinds kort bij..
Wat kan ik in eerste instantie doen zonder gelijk naar de dierenarts te gaan??
(als dat moet dan moet het natuurlijk)
Alvast bedankt! Haha!

Nikki__

Re: HELP..Is mijn ratje verkouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:38

Mijn ratten hebben dit ook gehad, ik vrees toch echt dat je bij de DA langs moet, verkoudheid zijn rottige dingen bij ratten. Sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:49

Dit klinkt meer dan een verkoudheid, je rat reutelt en heeft dus moeilijkheden met ademhalen en het erg benauwd.

Hoe oud is je rat? ( bepaalde leeftijden, jonge ratten, mogen soms een bepaalde antibiotica nog niet ).

Echt naar de dierenarts gaan, je krijgt zekerweten een antibiotica mee, Doxoral genaamd. (doxyciline is de antibiotica soort.. schrijf ik ongetwijfeld niet goed zo uit mijn hoofd). Doxoral is de eerste keuze 9 van de 10 keer bij luchtwegproblemen ).

Kijk wel uit dat je een goede dosis krijgt, zoiezo 2 keer per dag ipv 1 keer per dag geven. Dat komt door de snelle stofwisseling etc van de rat, 1 keer per dag ab is dus onvoldoende. Maar nogmaals, wel een goede dosis op het gewicht afgestemd.

Hoelang heeft je rat het al? Je kan het zoiezo verlichten met broomhexine hoesdrank door het water te doen ( gewoon in de drinkfles, het andere ratje mag het ook drinken ). Goede dosering vind je op de site van de Ratsewer ( even googelen en op de site zoeken bij luchtwegklachten ) maar dit is geen geneesmiddel. Je zou dit eventueel een week kunnen geven en als er dan niets helpt echt naar de da gaan. Je moet uitkijken dat het niet chronisch wordt, dat gebeurd erg vaak en snel bij ratten.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:53

Pff ik had tijdje geleden ook 2 ratten.. en een een vogel.. De vogel mocht altijd los.. Ratten mochten vaak mee naar mn kamer... In de nacht hebben ze het deurtje van hun hok opengekregen.. En hebben mn vogel helemaal opgegeten! Ik kwam beneden.. Overal bloed veren en weet ik t allemaal.. En in t hok van de ratten lag het skelet..Boos! Echt onwijs zielig gwn maarja De ratten zijn gelijk de deur uitgegaan!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:59

Smerig verhaal Angg... en totaal off-topic...
Ik zou ook even langs de huisarts... verkouden is best ernstig voor ratjes. Even op de tocht gezeten? Toch teveel stof.. of de kooi niet schoon genoeg.. van ammoniak krijgen ratjes ook snel last.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:02

Zit ze toevallig op zaagsel?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 18:42

nee op katoen ''stukken'' speciaal voor ratten en kranten eronder. Ik denk dat ik hem de dertigste meeneem naar de DA
dan moet me hond ook dat scheelt.
Mijn rat is nog geen jaar oud

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:23

Gelukkig, over 4 dagen. Wel even bisolvon gaan gebruiken als dat kan. ( ik pm je morgen wel even uitgebreider )

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:59

Angg schreef:
Pff ik had tijdje geleden ook 2 ratten.. en een een vogel.. De vogel mocht altijd los.. Ratten mochten vaak mee naar mn kamer... In de nacht hebben ze het deurtje van hun hok opengekregen.. En hebben mn vogel helemaal opgegeten! Ik kwam beneden.. Overal bloed veren en weet ik t allemaal.. En in t hok van de ratten lag het skelet..Boos! Echt onwijs zielig gwn maarja De ratten zijn gelijk de deur uitgegaan!

Ook geheel offtopic, maar omdat jij zo stom bent het hok van de ratten niet goed ratproof te maken, moeten de ratten weg?
Lekker dan. Rolleyes

@TS: Succes bij de dierenarts, al zou ik meteen zijn gegaan. Je hebt dikke kans dat de verkoudheid overgaat in een longontsteking. Bij ratjes gebeurt dat vrij snel. En een longontsteking is een stuk lastiger te genezen dan een verkoudheid.
Haast geboden dus Knipoog

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:23

Ik kon alleen maandag terecht dus dat is niet anders,
Gisteravond kooi verschoond en gelijk de kranten eruit.
Heb het idee dat het iets beter gaat.Maandag zien we verder.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:32

assie schreef:
Angg schreef:

Ook geheel offtopic, maar omdat jij zo stom bent het hok van de ratten niet goed ratproof te maken, moeten de ratten weg?
Lekker dan. Rolleyes

@TS: Succes bij de dierenarts, al zou ik meteen zijn gegaan. Je hebt dikke kans dat de verkoudheid overgaat in een longontsteking. Bij ratjes gebeurt dat vrij snel. En een longontsteking is een stuk lastiger te genezen dan een verkoudheid.
Haast geboden dus Knipoog

Hoe kan ik weten dat die het deurtje open konden maken..! En ik had ze wel kunnen houden hoor.. Maar die beesten waren gek geworden.. en sprongen al gekken door dat hok.. dus wat moet ik er dan nog mee?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:44

MiniMouse schreef:
Ik kon alleen maandag terecht dus dat is niet anders,
Gisteravond kooi verschoond en gelijk de kranten eruit.
Heb het idee dat het iets beter gaat.Maandag zien we verder.

Zit je rat alleen?

Heb je al bisolvon gehaald en gekeken op de ratsewer site?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 22:22

Nee samen met een andere, die heeft nergens last van.
Gaat vandaag wel iets beter..nee, morgen bisolvon maar bij de supermarkt. En die site??..welke is dat??
Bedankt voor de reacties.. Knipoog

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 10:37

Helaas moet ik jullie melden dat mijn ratje gisteravond is ingeslapen. Hij kon niet meer gered worden en is vredig gaan slapen. Verdrietig

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:33

ah gosie heel veel sterkte Ach gut

maar mag ik vragen wat je nu gaat doen met je andere ratje? die zit nu alleen ofniet? mischien kun je contact opnemen bij de rattenopvang om te kijken of er een leuke leeftijds genootje is!