Wat heeft mijn hond nou toch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Wat heeft mijn hond nou toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 16:04

Hallo,

Ik zal proberen het zo goed mogenlijk uit te leggen.......

Een tijdje terug had mijn hond (en haar zusje) heel erg last van teken.
Op een gegeven moment werd ze erg dun, zag er niet goed uit, en had wat last van kapotte voet zooltjes. Ook likte ze steeds haar anus....

We hebben ze weer ontwormd (gewoon op tijd) en een ander spul gehaald tegen vloeien en teken.
Teken heeft ze daarna ook geen last meer van gehad.

Vorige week maandag bij de DA gewest, bloedwaarden waren helemaal normaal, anaalklieren waren wel verstopt, dus die heeft de DA uitgeknepen....
We hebben speciaal voer mee gekregen met meer energie zodat ze dikker zou worden, en vitamine pasta.

Ze is nooit een geweldige eter geweest, eerst ging het weer even goed, maar nu eet ze weer zo weinig.
Zaterdag is er een paard op haar ene achterpootje gaan staan, waardoor een stukje van haar voetzooltje weer kapot was, en een nageltje is afgebroken.

Ze maakt nog steeds haar voetzooltjes kapot, is nog steeds mager, en nu is ze ook nog op haar staart begonnen met bijten.
Ook likt ze weer aan haar anus.

Gister heb ik een soort wax gekocht, "paw protect" dat zou moeten helpen haar voetzooltjes heel te houden.
Ook heeft ze nu zo'n kap om, zodat ze niet meer aan dr pootjes en staart kan zitten. Maar ja, dat is natuurlijk alleen bestrijden van de symptomen.......

Weet iemand wat ze kan hebben???????

Liefs Jessy

assie

Re: Wat heeft mijn hond nou toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:41

Eh... jeuk kan wijzen op een probleem met de alvleesklier.
Jeuk kan wijzen op een allergie.
Jeuk kan wijzen op een verkeerde voeding.
Het kan vanalles zijn.

Ik zou eerst een poging doen haar dikker te krijgen. Wat voor eten krijgt ze momenteel? Brokken?
Je wilt haar echt aan het eten krijgen, zodat ze dikker wordt. Dan zou je kunnen proberen om versvlees te voeren (bijv kvv=rodi/smuldier/carnibest/bibi/duck enz.), dat vinden de meeste honden heerlijk. Maar ik zie dat je in Frankrijk woont, ik weet niet of je daar ook iets dergelijks kunt krijgen.

Wat het likken aan de anus en het bijten op de voetzooltjes betekent weet ik ook niet. Het duidt volgens mij op jeuk.
Dat likken aan de anus zou trouwens ook nog op wormen kunnen duiden; misschien een ander ontwormingsmiddel gebruiken en 2 kuren kort achterelkaar doen, zodat je zeker alle wormen te pakken hebt?

En als je het allemaal echt niet vertrouwt zou ik voor een second opinion gaan bij een andere dierenarts.
Ik gok dat het erg moeilijk is voor bokkers (die voor het grootste deel geen dierenarts zijn) een diagnose te stellen op basis van een verhaaltje. Het is vooral gissen.

Jikinafield

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:47

Mijn hond heeft ook wel eens problemen met zijn pootje gehad, ik heb daar een baby sokje om gedaan en met leukoplast vast gemaakt, dan krijgt het zuurstof en ze kunnen het niet meer kapot likken. Voor de rest de vriend van mijn hond heeft dezelfde symptonen gehad, naar de dierenarts, niks kunnen vinden, na paar dagen terug gegaan, bleken het toch vlooien te zijn, terwijl hij daar toch voor behandeld was, misschien heb je er iets aan. Succes!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:49

Is het een nerveuze hond?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:51

Je zegt dat ze een tijdje veel last heeft gehad van teken... kan ze geen lyme disease hebben opgelopen? Ik weet wel niet wat de symptomen zijn van die ziekte bij een hond...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 17:36

Heel erg bedankt dat jullie mee denken.
Morgen ook maar eens wat vlees kopen voor ze, misschien dat ze dan wel gaat eten.

Ze is absoluut niet nerveus, het is een hele lieve, levendige hond......

Die alergische reactie zou kunnen, maar dan denk ik dat het alleen daardoor verergerd is, ze deed het namelijk al voor we behandelde met dat andere spul. Daarvoor gebruikten we frontline spray, maar dat werkten echt maar een dag.

Wij denken ook heel erg dat ze een teken ziekte heeft. Maar de voornaamste symptomen zijn dan ook bloed in de ontlasting, en dat heeft ze weer niet.

Ik ga morgen weer een afspraak maken bij de DA, misschien kan hij nog uitgebreider onderzoek doen naar een teken ziekte.

Ik snap uiteraard dat jullie geen diagnose kunnen stellen, maar ik dacht misschien heeft iemand het zelfde gehad met zijn/haar hond.

Op het moment schaam ik me echt al ik met dr ga lopen. Nou scheelt het dat we heel afgelegen wonen, maar als ik midden in een stad zou wonen zou ik bang zijn dat er mensen bv. de dierenbescherming gaan bellen wegens verwaarlozing of zo. Ze ziet er zo slecht uit op het moment.
Maar als ze geen trek heeft eet ze ook gewoon niet. En ze heeft nu al een paar dagen dat ze maar een paar happen eet. Gister avond had ze dan wel haar halve bak leeg.

Ze krijgen gewoon brokken. En uiteraard altijd vers water.
Ze is nog steeds wel levendig, speelde vanmorgen ook even met dr zusje, maar ziet er gewoon heel slecht uit.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:54

Ik bedoelde de allergische reactie niet op het spul dat jullie gebruiken, maar op eender wat. Graspollen, het voer, een nieuwe deken... noem het op. Dat kan allemaal, maar is wel lastig uit te zoeken Knipoog .

Als je gewoon vlees (uit de supermarkt oid) gaat voeren, zorg dan wel dat je een uitgebalanceerde voeding geeft. Voor een paar dagen kan alleen vlees geen kwaad, maar dat is geen voeding voor langere tijd. Dan moet je echt goed afgestemd gaan voeren, met botten, groenteprutjes, orgaan/spier-verhoudingen en noem het maar op. Dat vereist wat inleeswerk Knipoog .
Ga je kvv voer, kant en klaar hondenvoer uit de diepvries, dan hoef je je over bovenstaande geen zorgen te maken. Maar ik weet dus niet of ze dat in Frankrijk hebben.

Je hebt een aantal verschillende tekenziektes geloof ik. Maar helemaal up to date ben ik daar ook niet over. Zoek eens op Leishmaniose en Erlichia als hondenziektes en vraag daar ook naar bij de dierenarts.
Beide nare (en ongeneeslijke) ziektes.

En verder, een dikke knuffel en sterkte voor je hond.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 19:33

Dank je!!

Het kan zijn dat ze een allergie heeft opgebouwd.... Ze is nu bijna 2, en heeft nog nooit ergens last van gehad..... Ook nog nooit zo veel teken gehad. Dus ik ben toch bang dat het met de teken te maken heeft.
Als ik dr vlees geef krijgt ze ook nog gewoon brokken, heb nu brokken van Hill's. Van de DA gekrgen om te voeren. Alleen is het zo'n verschrikkelijke slechte eter.

Ik geloof niet dat wij hier dat kvv voer hebben......

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:59

Het kan zoals Assie al zegt door verschillende dingen komen.
Om het een en ander uit te sluiten zou ik bloed laten trekken door de DA en de ontlasting laten onderzoeken.

Daarnaast zou ik vers voer uit gaan proberen.
In Frankrijk zijn sowieso 2 soorten KVV te krijgen, de namen weet ik zo niet.
Ook zou je zelf kunnen gaan samen stellen, helemaal niet moeilijk, echt niet, als je je van te voren maar even inleest.
Heb je dat eenmaal gedaan en begin je er mee, zal vanzelf blijken dat het echt niet zo ingewikkeld is als sommige het doen proberen te lijken.
Je bepaalt welke richting/verhouding je aan wilt houden, leest waar je rekening mee moet houden, vooral in het begin als je hond nog niet gewend is maar ook voor later, rekent de gewichten uit, koopt de spullen in en voert het aan je hond(en).

Bot, spiervlees en orgaanvlees zijn de belangrijkste ingredienten als basis (beslaat zo ongeveer minstens 80 tot 90 % van het complete plaatje).
Af en toe een rauw eitje, ruwe vezel, kefir, wat kruiden ed kan je naar eigen keuze toevoegen.
Zo ook groentes en fruit, tafelrestjes ed. Dat kan dus onder de resterende procenten vallen, maar dat kan je ook weglaten en dan verhoog je de basisingredienten tot het tesamen tot 100 % komt.
Je hoeft niet iedere dag compleet te voeren, als je voor jezelf de verhoudingen en de daarbij behorende gewichten op een rijtje hebt, kun je het ook verspreiden over bijv 3 weken.
Geef je bijv de ene dag een lap pens, andere dag een vleesbot, weer een andere dag spiervlees en wat orgaan en ga zo verder. Uiteindelijk kom je dan ook bij het totale plaatje uit, alleen dan niet van 1 dag, maar van een week, of 2 of 3, dat kan je voor jezelf bepalen.

Verscheidende honden reageren op brok door diens toevoegingen.
Niet alleen door de houdbaarheidstoevoegingen, geur kleur en smaakstoffen die er bij inzitten, maar ook regelmatig door het hoge percentage graan wat ze er bij inproppen.
Dit uit zich heel verschillend, de ene hond krabt zich te ongans, de andere bijt de poten stuk, de huid wordt rood, schilferig, haar valt uit, krijgt pukkels, moet overgeven, aan de diarree en ga zo maar door.
Op vers zie je vele honden op knappen.
Dus is het helemaal geen gek idee om iig dat te proberen.
Want als je zegt dat je je haast schaamt om met je hond rond te lopen, zal hij er vast niet al te goed uit zien en moet er nodig wat gebeuren.

Succes!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 10:05

Dank je,

Is er misschien ook een inet site waar ik het een en ander kan nalezen?

Heb voor vanmiddag weer een afspraak bij de DA, om 3 uur.

Ze is in een keer zo dun geworden. Ze was al niet erg dik, maar in eens zag ze er heel slecht uit. Dat was in die teken tijd.
DA heeft de vorige keer bloed onderzocht, en nieren etc. waren allemaal in orde.
Vanmiddag ook maar even verder kijken naar teken ziekten.

Dat voer zou idd kunnen, maar heb je ook dat honden een allergie kunnen opbouwen?
Ze heeft namelijk al een jaar het zelfde voer, en eerder nooit problemen gehad.

Als ik bij de DA ben geweest, zal ik het hier neerzetten.

Liefs Jessy

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:57

Succes bij de DA straks.

Een site over het voer bedoel je? http://www.barfplaats.nl is er één. Maar binnen dit voeren heb je een heleboel verschillende stromingen, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Dus succes met het inlezen Knipoog

Vergeet je bij de DA niet te vragen naar Elrichia en leishmaniose? Die ziektes worden vaak 'vergeten'.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:05

Kom net bij de DA vandaan,

Ze heeft een allergie, als het vloeien of teken waren geweest had het hoger op haar rug gezeten, en ook op haar buik.
We weten nog niet wat voor allergie, de DA zou het labaratorium bellen voor hoe of wat met het bloed opsturen, en dan gaan we dat laten onderzoeken. En hopenlijk komt daar dan wat uit. Volgens de DA komt er dan altijd uit wat voor allergie.
Voor nu hebben we antibiotica en spray die de jeuk tegen gaat. Ook heeft ze van de DA een spuit met cortisone gekregen, en hij heeft die plek bij dr staart geschoren, en daar een spul op gedaan, ik weet even niet hoe het heet, maar dat hadden we ook voor een van onze veulens.
Ik hoop dat we snel bloed onderzoek kunnen doen, en dan weten waar ze alergisch voor is, zodat we niet alleen de symptomen maar ook de oorzaak kunnen bestrijden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:48

Ah mooi dat het 'alleen maar' een allergie is.
Ben benieuwd naar de uitkomst van het bloedonderzoek.

Eet ze inmiddels alweer wat beter?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 18:55

We geven haar nu alleen nog die brokken die we vorige week van de DA hebben gekregen. We moesten dat rustig opbouwen, vanwege kans op diaree.
Vanavond had ze bijna alles op. De DA had ook gezegt dat ze door die spuit ook vaak al meer gaan eten.
Ik hoop dat ze dit zo vol houdt. Ik vind het vreselijk om te zien dat ze maar 6 happen per dag eet.
Maar misschien was het de laatste tijd ook wel omdat ze zich niet goed voelde.

De DA schrok wel toen hij haar staart zag.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:59

Hoi, ik ken een dergelijk geval; ze heeft haar hond laten doormeten bij een holistsiche arts, bij Erik Laarakker. geen chemische zooi, maar een keurige anamnese en de hond knapte op; als ze doorgegaan was bij de reguliere arts was het dier door de medicatie en het symptoom bestrijden overleden aan een medicijnvergiftiging.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:01

Onze hond heeft precies hetzelfde gehad. Dit lag aan stress door de verhuizing en verandering van voer waar hij dus jeuk van kreeg. Nu zijn we over gestapt op Lam en rijst brok en daar doet hij het super op Haha!