nieuwe pup bij 2 oudere honden, wanneer beginnen met leren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

nieuwe pup bij 2 oudere honden, wanneer beginnen met leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:59

Hoi!

Ik mag zondag een nieuwe Jack Russel pup gaan halen bij vrienden. Nu hebben wij hier al 2 jack russeltjes zitten, moeder en dochter. Maar ik dacht dat oudere honden in theorie niets deden naar puppies? (dus als je er eentje als pup bij haalt, het normaal geen problemen hoort te geven) die twee jackjes zijn erg sociaal. Behalve af en toe wat gegrom naar elkaar is er nooit echt wat gebeurt. Zal deze pup er dan probleemloos bij kunnen? Zijn er dingen die ik kan doen om een aantal problemen al te voorkomen?

Natuurlijk wil ik deze Jack ook een aantal basis dingen leren, zit, blijf, sta, hier (vooral hier Nagelbijten / Gniffelen) vind ik belangrijk dat ze kunnen. Maar gezien mijn andere Jacks ondertussen 8 en 5 jaar oud zijn, is het dus alweer een tijdje geleden dat ik nog een pup gehad heb. Rond welke leeftijd mag je ongeveer beginnen met dit soort dingen bij te brengen? (Ik weet wel nog dat het niet te lang achter elkaar mag voor die jonkies. Beter 2x per dag een tiental minuutjes dan 1x 20 minuten.)

Iris82

Re: nieuwe pup bij 2 oudere honden, wanneer beginnen met leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:19

Je kunt spelenderwijs echt na een weekje al beginnen met de basiscommando's hoor. Lachen
Met name zitten en liggen kun je al snel leren.
Dat hebben ze zo door.

<edit> mijn hondje kon binnen 1 dag al zitten en liggen op commando.
Maar toen was ik nog wel een stuk jonger en ambitieuzer.
Nu zou ik ze wel een paar dagen laten wennen.

Maar een pup leert iedere dag bij.
Vooral als je het op een leuke manier aanpakt met een brokje, 3 keer per dag een keer of 3 proberen, dan leg je er geen druk op.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:20

Iedere dag is een leerproces voor zo'n kleine hummel, er is niet echt een schema voor wat je wanneer mag/kan aanleren, de ene hond is er ook sneller aan toe om een volgend commando aan te leren dan een andere hond.

De basis dingen zijn toch wel zijn/haar naam, de halsband en riem aanleren, jou te volgen en het hier komen.
Dit is meestal wel binnen een dag of wat aangewend, als je het voor de hond maar leuk houdt.
Daarna komen nee/foei oid, zit en lig, blijf en de rest van de commando's aan de beurt.

Voor de pup is alles nieuw, dus zonder dat je zelf nieuwe dingen aanleert, is het al indrukwekkend en vermoeiend genoeg voor de pup.
Dit houdt niet in dat je moet wachten met dingen aanleren, maar wel dat je hier rekening mee moet houden.
Tien minuten met 1 ding bezig zijn is dan meestal teveel.
Tussen de bezigheden zijn naam roepen en als hij daar op reageert belonen

Ik denk niet dat er problemen zullen onstaan op korte termijn tussen de honden, je hebt volgens jou 2 sociale honden en de pup maakt zich nog niet druk om de rangorde.
Laat ze kennis maken op neutraal terrein.
Geef de honden die je al hebt niet minder of later aandacht, eerst de ranghogere (en dat is niet de pup, iig niet in 1e instantie), daarna de andere(n).

Veel plezier met je nieuwe pupsel!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:29

Bedenk vantevoren wat jij wilt dat je hond leert. Bijvoorbeeld wel op het bed of niet, wel op de bank, of niet, wel in de keuken komen, of niet.
Die dingen ga je vanaf het begin al toestaan (of verbieden), zonder de pup op zijn flikker te geven. Gewoon oppakken en ergens anders neerzetten bijvoorbeeld.
Of bij het bijten in je vingers/meubelstukken niet op zijn donder geven, maar afleiden met iets waar hij wél in mag bijten.
Met dat soort dingen leren kun je al vanaf het begin beginnen, zonder echt actief bezig te zijn met trainen.
Ook kun je dan spelenderwijs andere dingen erin brengen (ook vanaf dag 1), bijvoorbeeld, voor het eten laten zitten.
En dan niet 'zit' zeggen en verwachten dat ze meteen gaat zitten natuurlijk, maar rustig met een brokje in de zitpositie leiden, het woordje zit zeggen en dan het eten geven.
En zo zijn er nog veel meer dingen die je spelenderwijs, kunt leren, zonder echt aan het trainen te zijn.
Als je wel wilt gaan rainen kan dat in principe al met een paar dagen hoor, maar niet te lang en niet te veel. Inderdaad beter 3 keer 5 minuutjes, dan 1 keer een kwartier. En altijd met iets goeds afsluiten.

Het bij elkaar zetten; ik zou ze op neutraal terrein laten kennismaken, maar jij kent je eigen honden het beste en kunt dus het beste inschatten of ze een vreemd pupje in hun huis zullen tolereren. Het zou meestal inderdaad geen probleem moeten geven, maar je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn Tong uitsteken .

Je kent overigens het gevaar van 3 teefjes van een pittig ras bij elkaar? Dat zou op den duur mis kunnen gaan (als de oudste bejaard/dement gaat worden bijvoorbeeld) en als teefjes eenmaal beginnen... berg je dan maar. Nu zit er een flink leeftijdsverschil tussen die 3 van jou, maar het is toch iets om rekening mee te houden.

O oeps, vergeet ik nog bijna je veel plezier met je JR te wensen Lachen
Veel plezier!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 16:39

Ik weet hoe de rang hier in elkaar zit. Benji staat beslist boven Rinthy en ik ga er van uit dat de pup als 'laagste' binnen komt. Zij zal immers de nieuwe zijn. Over Rinthy maak ik me ook niet zoveel zorgen, die heeft niet de 'ambitie' om hogerop te komen. Maar Benjie is wel redelijk dominant maar daarnaast ook een 'moedertje' dus ik hoop dat zij de pup 'onder haar vleugels' zal nemen.

Hoe kan ik haar s nachts het besta laten slapen? Hier bij de twee oudere honden in de woonkamer of toch beter 'apart' bij mij op de kamer?

assie; ja ik ken het gevaar, vandaar dat ik het navraag. We hebben hier een yorkshire teefje gehad. Dit was echter een vondeling en is inmiddels gelukkig weer naar haar baasje. Die was wel al ouder. (precieze leeftijd weet ik niet) maar die wilde beslist boven onze oudste jack uit komen en dat liep heel vaak fout. Feit is wel dat de oudste jack meteen loslaat als je haar vast neemt en in theorie ook niet zelf begint met vechten. Het was altijd de york die begon. Benji zelf is nl totaal niet agressief. Ook hebben we een tijd de drie jack teefjes bij elkaar gehad. (we hebben er twee uit haar nestje gehouden.) waarvan dus 2 met dezelfde leeftijd en dat is eigenlijk nooit mis gegaan. Vandaar dat ik hoop dat het nu goed gaat lopen. (Dat teefje zit inmiddels niet meer hier maar bij mijn stiefpa in huis. Lachen )

overigens moet ik er ook bij vertellen dat onze jackjes verbazingwekkend genoeg ontzettend rustig zijn. Ze hebben nooit wat stuk gebeten (zoals je bij deze rassen wel veel hoord) en luisteren ontzettend goed. Als ze willen spelen gaan ze uit zichzelf naar buiten, hier binnen zie ik ze zelden spelen. Buiten hebben ze natuurlijk veel meer ruimte en het huis is groot genoeg om elkaar eventueel te ontlopen. (ze hoeven dus niet hele dagen op elkaars lip zitten te staren. Ik heb nl gehoord dat dat ook vaak het probleem is, te kleine ruimte voor de honden)

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:07

Ik zie dat er een stuk tekst is weggevallen Bloos
Chrystal-gek schreef:
Voor de pup is alles nieuw, dus zonder dat je zelf nieuwe dingen aanleert, is het al indrukwekkend en vermoeiend genoeg voor de pup.
Dit houdt niet in dat je moet wachten met dingen aanleren, maar wel dat je hier rekening mee moet houden.
Tien minuten met 1 ding bezig zijn is dan meestal teveel.
Tussen de bezigheden zijn naam roepen en als hij daar op reageert belonen

Tussen de bezigheden zijn naam roepen en als hij daar op reageert belonen en daarna gewoon zijn eigen ding weer laten doen en dat vaker herhalen verdeeld over de dag is veel minder vermoeiend voor zo'n pup, dan een 'trainingstijd' van een minuut of 5 of 10 of wat dan ook inlassen en een bepaalde oefening oefenen.
Let er wel op dat zijn naam zeggen niet hetzelfde inhoudt als hierkomen maar een attentiecommando is.
Dus vrij snel nadat hij zijn naam doorheeft, het commando 'hier' toevoegen.

Hoe oud is de pup als hij naar jullie toekomt?
Ik zou de pup snachts naast je bed zetten (in een doos, mand, bench oid) de 1e dagen iig, dan is hij niet meteen 'alleen' en kun je meteen reageren op het moment dat het nodig is (oftewel, als de pup aangeeft buiten wat te moeten doen).
De tijd tussen de uitlaatrondes bouw je langzaamaan op en als je de pup over het algemeen snachts niet op je kamer wil hebben, bouw je ook langzaam de afstand van jouw slaapkamer uit tot de plek waar hij snachts moet slapen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 23:29

De pup mag niet hierheen komen voor hij 8 weken is. Lachen We hebben onze eigen pups zelfs 9 weken hier gehouden voor we ze naar hun eigenaars lieten gaan. Lachen Hij moet zoiezo zelf kunnen eten... Dat moeten we dus eerst even navragen en anders blijft het kleintje nog rustig een weekje daar zo. Lachen

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 03:48

tja... ik kan er niet helemaal wijs uit worden, of de nieuwe pup nu een teef of reu is.

hoe dan ook, je zet honden bij elkaar en dat kan altijd fout gaan, zeker als het honden van hetzelfde kaliber zijn.

ik raad je toch aan, om je op een ander forum te melden ( www.hondenforum.nl of www.dogzzz.nl ) , puur en simpel, omdat daar mensen zitten die veel meer verstand hebben van honden en combi's, de mensen die hier zitten met verstand van, zijn in de minderheid, waardoor ze ook niet altijd serieus genomen worden.

ik heb zelf 6 jack russell terriers en 1 kruising, dus ik weet waar ik over praat

ik volg al jaren de honden topics op bokt en 9 van de 10 doen mijn tenen krullen, dus aub meld je gewoon aan waar men iets meer verstand van zaken heeft Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 04:00

de pup word ook een teefje baroen Lachen (is dit een van die 9 overigens? Bloos )

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:27

pharagirlke schreef:
de pup word ook een teefje baroen Lachen (is dit een van die 9 overigens? Bloos )

Knipoog nou nog niet.

hoewel ik wel denk dat het geen echte JR is.. niet dat het hondje minder leuk of mooi zal zijn, maar een echte JR maakt het dat niet Knipoog

je hoeft je ook niet ergens anders aan te melden hoor, het is gewoon een advies, puur omdat je daar meer advies zult krijgen van mensen die er ook werkelijk verstand van hebben, en lijkt me, dat je daar dan meer aan hebt Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:34

Ik ga vandaag kijken welk forum ik neem Lachen gisteren was beetje laat Haha!

Hoezo zou het geen echte jack russel zijn als ik vragen mag? (op zich maakt het me niet uit, ik krijg hem zo dus als het dingetje maar lief is Haha!)

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:42

Hoe het nu gaat zegt niks over later; een pup wordt een volwassen hond en dan pas kun je zgeggen hoe de verhoudingen worden.
Het is beter om een reutje erbij te zetten, aangezien je al 2 teven hebt, alleen moet je die wel laten helpen mocht dat nodig zijn.
Verder: hoe groter leeftijdsverschil hoe beter enne, Jack Russell (Terriër) schrijf je dus niet zoals jij het doet.