Wormen?? Katje bijna 3 maanden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wormen?? Katje bijna 3 maanden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:38

Hallo,

Ik heb sinds een maandje 2 kleine katjes, bij de ene zagen we laatst een klein wit dingetje bij zijn kont.. Mijn zusje zei dat het een wormpje was.. Ik hou het nu al de hele week in de gaten, maar heb het nog niet weer gezien.. Verder is er niks te merken aan hem, hij speelt net zo veel als die andere, eet en drinkt goed enz.. Wat wel opvalt is dat zijn buik wat boller is dan de andere.. Maar volgens mij had ie dat meteen toen ik ze kreeg al..

Wat zouden jullie doen? Voor de zekerheid ontwormen of gewoon goed in de gaten houden?? Moet je ze dan allebei nu ontwormen?

dolor

Re: Wormen?? Katje bijna 3 maanden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:42

ik zou ze gewoon ontwormen. dat kan geen kwaad en dat moet je toch een keer doen. ik zou ze dan gewoon alle twee doen en dan om de zoveel tijd. ik weet niet hoeveel tijd erbij katten tussen moet zitten. je kan even aan je da vragen welke wormenkuur het beste is en welke je bij jonge katjes mag geven.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:45

Ik zou ze ook allemaal direct ontwormen. Het beste kun je bij de dierenarts een kuurtje halen die werkt tegen zowel spoel- als lintworm. Mijn jonge (boerderij) katje had ook zo'n bol buikje toen ik haar kreeg en die zat vol spoelworm. Kan op zich niet zoveel kwaad, maar je moet er wel op tijd bijzijn, ook om te voorkomen dat de anderen het straks ook (in ergere mate) krijgen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:46

Ontwormen!!
Juist dat bolle buikje wijst op wormen!
Kittens horen gewoon ontwormd te worden, met 3 maanden mag dat zeker al, het liefst had het al 2 keer gebeurd.
Je kan bijv. Exil nemen (pasta's) je kan granulaat nemen voor over het eten (bijv. Beaphar) of uiteraard pilletjes. Vraag in een dierenspeciaalzaak of bij de dierenarts om advies.

Goed ontwormen hoor! Je kan zelf ook een spoelwormbesmetting oplopen, met kleine kinderen in de buurt is het je nagenoeg je morele verplichting Haha!

Het beste ontworm je je kat daarna volgens schema op het gebruiksmiddel. Gemiddeld doe je het 1 keer in het half jaar.
Succes!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:07

Ontwormen, een wat dikkere vollere buik wijst vaak op dat de kat wormen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:40

Ze zijn ontwormd met 2,4 en 6 weken ofzo.. en de volgende is dan normaal met 4 maanden..Maar zal zo ff langs de dierenwinkel rijden.. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:57

Oke, ik heb al wat.. Advies van haar, vanavond eten weghalen en morgenochtend ontwormen en vrijdagochtend hetzelfde.. Ik probeer het wel in de mond te krijgen, maar anders gewoon aan de pootjes..

Verder nog iemand tips??

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:18

Verder iedere 3 maanden ontwormen. Lachen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:22

Relaxed schreef:
Oke, ik heb al wat.. Advies van haar, vanavond eten weghalen en morgenochtend ontwormen en vrijdagochtend hetzelfde.. Ik probeer het wel in de mond te krijgen, maar anders gewoon aan de pootjes..

Verder nog iemand tips??

Dus je moet en donderdag ochtend én vrijdag ochtend ontwormen...?
Kan nooit kloppen!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:44

Ylana schreef:
Kan nooit kloppen!

Waarom niet?
Dat moet ik ook bij mijn hond.
2 ochtenden achter elkaar één pilletje. Dat is dan samen de kuur.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:47

je kan bij je dierenarts ook een spuitje krijgen voor wormen. Gewoon paste. Hebben ik laatst gehaalt voor een nestje kittens dat ik heb. En anders kan je pilletje krijgen. Gewoon in een kattesnoepje doen of in een stukje worst dan eten ze het zo (die van mij tenminste) Maar wel zeker ontwormeren hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:08

Ylana schreef:
Relaxed schreef:

Verder nog iemand tips??

Kan nooit kloppen!

Nou aangezien ik prima kan lezen klopt het wel! En het is wel erg makkelijk om te roepen dat het niet klopt en vervolgens niet te zeggen hoe het volgens jou wel moet... Schijnheilig Je kan volgens de bijsluiter een kuurtje van 2 dagen doen en een van 3 dagen (bij lintwormen geloof ik..)
@Marcella_e, ik heb een pasta gehaald bij een dierenwinkel.. Leek me handiger dan die pilletjes..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:14

De kuur verschilt per soort worm dat je bestrijden. Maar kittens zijn altijd erg vatbaar voor van alles dus beter een goed kuurtje als straks met de gebakken peren zitten. Ik heb zelf een nestje van 5 van nu 9 weken. de eerste is gister net opgehaalt en die zin 2 x ontwormd en 3 x ontvloeid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:16

Die van mij waren 3 x ontwormd, maar bij de 2e x lag er kots van de katjes, dus ze wist niet of ze toen hem dus allemaal wel binnen hebben gehouden..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:18

Welke wormenkuur heb je nu gekocht voor de kitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:19

Euhm zit op mijn werk, maar het is net zo'n spuit als voor de paarden, pasta dus.. Weet het merk niet..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:41

Relaxed schreef:
Die van mij waren 3 x ontwormd, maar bij de 2e x lag er kots van de katjes, dus ze wist niet of ze toen hem dus allemaal wel binnen hebben gehouden..

Dat zal dan wel niet denk ik. Beter 1 x teveel dan 1 x te weinig toch. Ontwormer kan geen kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:43

Nee is ook zo! Lachen

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:12

middelen uit de dierenwinkel werken niet allemaal goed, je kunt het ook bij de dierenarts halen. Die hebben ook vaak wel pasta, of anders een pilletje, er bestaat ook nog een pipetje voor in de nek, profender heet dat, maar dat mag niet bij kittens.
Of stronghold, dat is tegen vlooien en wormen, alleen niet tegen de lintworm.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:13

kleine katjes krijgen van hun moeder al wormen mee. Dus elk jong katje heeft wormen. Je moet ze dus ook na een paar weken ontwormen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:17

Fiandor... Lees ook de rest ff en niet alleen de OP.. Schijnheilig

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:31

Je hebt zo te horen Flubenol Pasta gekregen. Wij geven in de praktijk bij een wormbesmetting het advies om met 10 dagen nog een keer te ontwormen. Dit schema houdt je aan totdat er geen wormen meer uitkomen. Een kat die alleen binnen wordt gehouden moet elk half jaar worden ontwormt. Buitenkatten zeker elke 3 maand.
Tip: Vraag je dierenarts is naar Profender. Dit is een pipet tegen alle wormen die je in het nekvel geeft. Zo weet je altijd zeker dat ze alles binnenkrijgen en scheelt een hoop werkl en vaak een hoop ellende voor de kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:33

Hoe zie je die wormen dan? Op die ene na heb ik er nog geeneen ontdekt..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:42

Relaxed schreef:
Hoe zie je die wormen dan? Op die ene na heb ik er nog geeneen ontdekt..

In de kattenbak Clown Maar het kan ook zijn dat je geen wormen (met het blote oog) vindt. Toch zou ik dan met 10 dagen nogmaals ontwormen. Daar je er één hebt gezien. Als ze namelijk naar buiten komen wandelen dan is dat een teken dat er in het lijfje geen plaats meer is....
Als je er niet zeker van bent zou ik de dierenarts om raad vragen dan weet je het zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:45

Jaa dr zitten altijd korrels om die keutels, dus word wat lastig haha! Ik hou het idd goed in de gaten!