kat krabt aan bankstel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

missanous

kat krabt aan bankstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 00:43

wij hebben een perzische poes en dit lieverdje hebben wij al een jaar of 4 (was nog een kitten toen ze bij ons kwam)
het probleem is dat ze aan ons bankstel krabt en dit krijgen wij niet afgeleerd
we hebben zelfs een krabpaal voor haar en daar zetten we haar tegen op
nu is mijn vraag of er een manier is om haar dit af te leren, want mijn ouders hebben de moed opgegeven en dus moet ze in de badkamer slapen s nachts en als we een keer weg gaan moet ze ook in de badkamer
we hebben namelijk al 1 bankstel weg kunnen doen omdat ze deze helemaal kapot gekrabt heeft
dus wie weet wat we hiermee kunnen doen
alvast bedankt voor de antwoorden Lachen

Cyntje

Re: kat krabt aan bankstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:45

Is de krabpaal nog heel?

Onze kat deed het laatst namelijk ook ineens,... nieuwe paal gekocht en nou is het iig stukken minder,... soms wil hij het nog wel eens doen!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:45

plantenspuit?
krabpaal heb je al, heeft ze er al is aangekrabt? er is ook een soort kartonnen krabdoos waar je kattenkruid in kan strooien, misschien dat ze dan eraan krapt...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:47

Vanaf een afstandje met een plantenspuit corrigeren. Zodat ze niet in de gaten heeft dat jij spuit. Misschien een geurtje aan de bank waar katten niet van houden, citroen bijvoorbeeld. Wel lastig dat dit een probleem is wat al langer bestaat.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 00:50

de krabpaal is nog steeds heel
en als ze geen zin heeft om aan de bank te krabben dan pakt ze de rieten eet stoelen wel

ook de plantenspuit heeft geen zin en haar wegjagen ook niet
ik heb zo´n gevoel dat het gewoon niet is af te leren want ze doet het al zolang we haar hebben
en vooral in de nachten, vandaar dat ze dus ook in de badkamer moet slapen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:51

Ik heb het persoonlijk met de sleutels geleerd,... en ja Ja dat werkt hier erg goed!
Als de kat iets doet wat niet mag => sleutels rammelen.
Als de kat daar niet op reageert, dan werp ik de sleutels richting de kat ( dus niet er op! ) en ja,.... na een tijdje hoef je alleen maar te rammelen en weten ze voldoende! Omdat ik veel last heb van stijfheid kan ik niet vaak snel opstaan. Dit is voor mij een erg handige methode!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:54

In welke zin werkt de plantenspuit niet, is ze niet bang voor water?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:57

missanous schreef:
ik heb zo´n gevoel dat het gewoon niet is af te leren want ze doet het al zolang we haar hebben
en vooral in de nachten, vandaar dat ze dus ook in de badkamer moet slapen

Nou, als je denkt dat het niet is af te leren, dan steek je er toch verder ook geen moeite in? En leer je er gewoon mee leven. Zo erg is het voor die kat ook niet om in de badkamer opgesloten te zitten 's nachts. Zolang ze er overdag maar niet te lang in hoeft te zitten. Mits die ruimte wel katvriendelijk is.

Je zou ook wat met de tips kunnen doen.
Bankstellen en alles waar ze graag aan krabt insmeren/spuiten met een geurtje dat de kat niet lekker vindt en de krabpaal insmeren met iets wat juist wél lekker ruikt.
Meerdere krabpalen aanbieden, nakijken of het krabgedeelte wel op de juiste hoogte, onder de juiste hoek staat (katten kunnen vreselijk kieskeurig zijn), of de kat als je weg bent opsluiten in de badkamer en daar een katvriendelijke ruimte van maken.
Of meerdere ruimtes katvriendelijk maken en alleen de ruimtes waar ze zich kan misdragen afsluiten, zodat ze meer ruimte heeft (als dat mogelijk is in je woonsituatie natuurlijk).
Ik denk dat als afleren niet werkt, voorkomen beter is dan genezen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:01

JE hebt ook een spulletje wat iet lekker ruikt Tong uitsteken

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 01:07

ik vind het gewoon een beetje sneu dat ze in de badkamer moet ze weet eigenlijk niet beter maar ja nu gaat ze overdag ook vaak in de badkamer liggen en mn moeder heeft het er al dagen over om haar te verkopen en dat is niet wat ik wil
heb al tegen haar gezegd dat ik het beestje wel mee neem als ik het huis uit ga maar ja ik weet natuurlijk niet wanneer dat gaat gebeuren

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:13

heb je het volgende al geprobeerd:

Je neemt een gewone houten plank, en je bevestigd iets op die plank dat leuk is om aan te krabben. Denk aan een deurmat, of een jutezak. Deze plank zet je tegen de zetel, op de plaats waar de kat het liefste krabt. Smeer desnoods de plank in met kattekruid om het extra aantrekkelijk te maken, en de zetel met iets dat het onaantrekkelijk maakt. Je moet er voor zorgen dat de kat zelf de plank het leukste vindt.
Dan leer je de kat om de plank te gebruiken, en niet de bank. Zorg wel dat de plank groot genoeg is, de kat moet zich volledig kunnen strekken, en de plank moet een tikkeltje schuin geplaatst worden. Dat is meestal het aantrekkelijkste.
Eens de kat de plank gewoon is, verzet je ieder week de plank een klein beetje, in de richting van de krabpaal. Iets van 10 centimeter. Niet te veel in 1 keer willen, want dan kan je opnieuw beginnen. Zet desnoods de plank tegen een stoel, en verhuis de stoel mee.
Op deze manier verplaats je het gedrag naar de krabpaal, en blijft je bank gespaard.

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:19

plakband (dubbelzijdig dat niet al te sterk is) op de bank plakken, zo heb ik het mijn katten ook afgeleerd, ook op het aanrecht springen heb ik op die manier afgeleerd door gewoon bruine tape met de plakkerige kant naar boven op het aanrecht leggen, werkt goed en kan voor de kat weinig kwaad...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:03

stuk plastic erop werkt inderdaad heel goed, ook insmeren met bodylotion wil ook goed,,door het krabben krijgt ze de bodylotion onder de nagels,gaat ze ze dan wassen dan proeft dat vies.
mijn katten krabben gelukkig nergens aan, willen ze dat proberen dan schreeuw ik een keer hard en gooi ze een tijdschrift naar het hoofd.
dan laten ze het wel.
een oude boomstam is perfect om de nagels aan te scherpen ,probeer zoiets neer te leggen.
en inderdaad ..als je er niet bent de kat niet in de kamer laten want dan kun je niet corrigeren en zal het probleem blijven Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:08

Valeriaan op de krabpaal maakt de paal wat aantrekkelijker om aan te krabben. Verder krabben ze ook vaak om hun geur achter te laten want er zitten kliertjes tussen de tenen. De krabpaal is daar natuurlijk geen vervanging voor. Ik zou zeggen gewoon super consequent zijn. Nee is nee, en de plantenspuit helpt vaak wel. De sleutels had in nog niet eerder gehoord maar is ook op zich wel een optie denk ik Ja. Succes!

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:25

er zijn echt goede tips neer gezet
maar voornamelijk doet ze het s nachts of als we niet thuis zijn
als er iemand is doet ze het zelden en als we dan 1 keer hard stampen dan rent ze weg

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:06

Aha! Het is een stiekemerd! Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:37

missanous schreef:
er zijn echt goede tips neer gezet
maar voornamelijk doet ze het s nachts of als we niet thuis zijn
als er iemand is doet ze het zelden en als we dan 1 keer hard stampen dan rent ze weg

daarom: als jij er niet bent de kat niet in de kamer laten,zitten de mijne ook niet.
want als je e rniet bent gaat de kat het toch doen en aangezien je haar dan niet kunt corrigeren blijven ze het doen Knipoog
als ik weggaa zitten de mijne buiten of ze gaan de gang in,ruimte zat en ze kunnen niks vernielen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:15

wat cat-nip (kattenmunt) op de krabpaal smeren... is online te verkrijgen bij bv mczoo... een flesje voor 3,99
Maar elke dierenwinkel heeft ook wel de poeder/blaadjes. Lachen
En bij ons werkt de plantenspuit methode altijd erg goed Knipoog Alleen niet wanneer je uit huis bent...

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:19

ellepel schreef:
daarom: als jij er niet bent de kat niet in de kamer laten,zitten de mijne ook niet.
want als je e rniet bent gaat de kat het toch doen en aangezien je haar dan niet kunt corrigeren blijven ze het doen Knipoog
als ik weggaa zitten de mijne buiten of ze gaan de gang in,ruimte zat en ze kunnen niks vernielen

mijn poezebeest mag niet naar buiten :-D
het is namelijk een hele dure poes en er zit een heel goed stamboom bij haar
en daarbij komt ook nog eens dat ze spierwit is Haha!

ik ben al een keer een spierwitte kat kwijtgeraakt
dit was echt een schat van een beest en had mooie groene ogen
hij ging altijd midden op de weg liggen en als er een auto aan kwam tilde hij zijn kop een keer op, keek een keer naar de auto en legde zijn koppie weer neer haha
maar van de 1 op de andere dag was hij spoorloos verdwenen Huilen
we hebben er alles aan gedaan om hem terug te vinden maar helaas is dat nooit gebeurd
we hebben hem in de krant laten zetten, aanplakbiljetten opgehangen en zelfs op de radio is een oproep gedaan door amivedi en ook de dierenambulance had geen spierwitte kat gevonden