Haaruitval tot kale plekken bij konijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Haaruitval tot kale plekken bij konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:55

Zelf ben ik 1 week weg van huis geweest, waarop mijn zus de konijnen verzorgde. (anders deden we het samen.) Nu is zij voor 2 weken weg, en is het mijn beurt. Het eerste wat er bij mij opviel: Goed verzorgd, érg netjes hok, genoeg water, genoeg eten.

Na ze beiden (de konijnen.) even vast te hebben genomen merkte ik toch dat de jongste serieus wat haar uitval had en heeft. 'Mwàh slecht verhaarjaar' was het eerste wat ik dacht. En verder had ik er weinig zorgen over. Konijntje heeft altijd wel veel haaruitval, nu nét wat meer dan anders. Natuurlijk bleef en blijf ik het even in de gaten houden.

Desbetreffende konijn verkleurd ook altijd heel sterk. En áltijd op de witte plaatsen is de verharing het grootst. Gisteren dus even gekeken, en als ik aan een klein plukje zachtjes trok, kwam heel die pluk mee. Op die plaatsen kon ik m.a.w. het haar er zonder veel moeite er zo uit 'trekken'. Trekken zou ik het zelf niet noemen, het vlieg echt mee.

En later in de avond zag ik dat er dus een kaal plekje tevoorschijn kwam. Het is zéker niet ernstig, en konijn zelf heeft er helemaal geen last van. Toch zet ik het hier even neer, misschien dat iemand van jullie weet wat er juist aan de hand kan zijn. (bv: vitaminen te kort oid.?)

Verder is hij wel hélemaal in orde. Tanden zijn oké,nageltjes in orde,drinkt en eet genoeg, zit in een vers hok, heeft gezelschap, gaat genoeg naar buiten, etc.

VeraW

Re: Haaruitval tot kale plekken bij konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:13

ik lees eff mee. Mijn konijn heeft er ook last van. Hele plukken haar kan je er gewoon afhalen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:14

Mijn konijn ook, zou het toch de tijd van het jaar zijn?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 12:33

Zoiezo is het een slecht verhaarjaar. Maar het moment dat de konijnen echt beginnen te verharen zou ondertussen toch al een dikke maand, misschien 2 maand gedaan moeten zijn.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:45

Heeye!
Mijn klonijnen verharen ook nog steeds hoor, gewoon omdat het weer zo wisselend is. Als die kale plekken gewoon mooi roze zijn, zonder schilfers of wat dan ook, dan hebbie gewoon ook haartjes mee getrokken die nog vast zaten, ookal lijkt het niet zo Lachen.
Mocht die huid eronder toch rood zijn of schilferig, zou ik even langs de dierenarts ermee gaan, omdat het mijt of schurft of schimmel kan zijn.
Gr.
Naatje

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:50

Hij schuurt ook totaal niet, en de huid is inderdaad netjes, goed van kleur, en gezond. Maar de haartjes zaten zéker niet vast. En imo is het ook "meer" dan verharen. Nu ben ik iig al gerust dat het zoveel kwaad niet kan.
Bedankt.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:14

Heeey!
Konijnen schuren over het algemeen ook niet Lachen althans, ik heb nog nooit over een schurend konijn gehoord haha Tong uitsteken. Waar ik wel op zou letten is dat hij niet te veel haren binnen krijgt en anders afgebroken worden in zijn maag, want dat kan leiden tot haarballen.
Ik dacht bij mijn eigen konijnen trouwens ook dat ik alleen los haar eruit haalde, aangezien het echt makkelijk ging om de haren te "plukken". Maar de haren van een konijn zitten over het algemeen niet heel erg goed "vast", waardoor het snel loslaat (als het goed is, is dat zo omdat het prooidieren zijn). Dus ook mijn konijnen hadden kale plekken.
Gr.
Naatje

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:33

Als je ook wat kleine witte schilfertjes ziet gaat het om een parasiet die de haartjes gewoon "losknaagt".
Dat was in het geval van mijn konijn zo.
Naar de dierenarts, prikje en probleem was opgelost!

Succes ermee!

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:59

goed, mijn konijn heeft dit elk jaar om deze tijd. Vond het vorig jaar heel raar dat hij het had. je kan zijn haren en zo uittrekken en dan komt er een kaal plekje en later komt hier weer haar op. Ik werk bij een dierenwinkel, en heb het hier toen gevraagd wat het was, omdat ik niet wist dat dit bij sommige konijnen gebeurde. Het kan dus helemaal geen kwaat, het houd vanzelf op en komen dan nieuwe haartjes.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:16

Mijn konijn heeft precies hetzelfde,de witte plukken haar trek je er zo uit.Ook hij had een kaal plekje,de hele voorste helft is nu zomervacht,de achterste helft is nog wintervacht.Hij ziet er nu wel raar uit zo,ook de kleur is nu veel donkerder met de zomervacht.Dit komt omdat het voorjaar zo extreem warm is geweest,ook andere dieren hebben hier last van [vogels,pony's].Ze worden kaal en de haren trek je er met bosjes uit.Je konijn is niet ziek of komt nix tekort hoor,het ligt aan het weer van het voorjaar.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:43

ja, dan zijn onze konijnen echt niet om aan te zien, de helft wollig en lang haar, de andere helft heel erg kort en donkerder haar. Echt grappig. Naast die rui, wat ik bijna zeker denk dat het bij jou is, kan een konijn ook haar uitrekken in schijndracht en door langdurige stress.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:08

Het is rammelaar (gecastreerd mannetje.) Dus schijndracht lijkt me raar? En langdurige stress? Ik zou écht ni weten waarom hij dan gestresst is. Er zijn geen veranderingen geweest.

Buiten het feit dat we er nu nog meer mee bezig zijn, en dan zie je hem echt genieten, totaal geen stress op zo'n moment. Zoiezo is het een niet al te rustig konijntje. Maar dat is al héél z'n leven zo. Dan zou hij dit ook al heel z'n leven moeten hebben lijkt mij?

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:54

mijn konijn heeft nu ook heel erg last van de rui. Zn rug is heel dun behaart en zn billen zitten nog vol haren. En hij laat echt veel haar los. Als ik hem vast houd zit ik zelf ook helemaal onder. Nu was mijn vraag. Kàn ik hem iets bijvoeren (zoals lijnzaad olie bij paarden) zodat hij hier beter doorheen komt? Alvast bedankt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:01

in ieder geval elke dag even goed kammen, ik gaf een van mijn konijnen wel eens een beetje zonnebloem olie door het voer maar dan echt een klein beetje anders krijgen ze diarree....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:03

Ik zou even op mijten laten controlleren.

Ik heb zelf een konijn gehad dat plukken haar bleef verliezen, vooral op de kont. Die is tegen van alles behandeld maar niets hielp. Wel viel me op dat ze overal aan likte. Ik heb toen een zoutsteen gegeven en dat hielp geweldig goed en het haar kwam snel weer terug. Als ik weer een periode zonder zoutblokje deed kwamen de plekken weer terug. De DA had dat nog nooit gezien.
Doorgaans wordt zout bij konijnen echter afgeraden, dus pas wel op als je dat zou proberen. Anderzijds doen mijn andere konijnen er helemaal niets mee met zo'n blokje, dus waarschijnlijk weten ze zelf dondersgoed of het wel of niet slecht voor ze is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:52