Kippen vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Kippen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 18:10

Ik had een discussie met mijn schoonvader over kippen.

De eerste stelling was: je moet een haan bij de kippen hebben lopen wil die gaan leggen.
De tweede stelling was: een kip is maar 2 keer in het jaar broeds, terwijl die wel een X aantal maanden blijft leggen. (ik dacht dat als een kip legt dat die dan ook broeds moet zijn, dus als die aan de leg is dat ze dan ook tegelijker tijd broeds zijn, anders heeft het toch voor zo'n kip geen zin om een ei te leggen)

wie weet hier antwoord op?

GeneralFlynn

Re: Kippen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:13

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:15

er hoeft geen haan bij de kippen. we hebben zelf ook kippen gehad, zonder haan, en die legde onwijs veel eieren.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:16

En even kort als antwoord:
Mijn kippen zijn nu een jaar oud,leggen elke dag een ei,en zijn nog nooit broeds geweest.
(ik heb ook een haan erbij lopen)

Mijn vriendin heeft 2 kippen,die elke dag een ei leggen,en 1 ervan is broeds geweest.
Zij heeft GEEN haan erbij.

Volgens mij is een broedse kip bezig met haar nest,en als ze dan broed legt ze niet.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:16

Er hoeft geen haan bij de kippen te lopen, willen ze gaan leggen.
De kip legt in principe het hele jaar door eieren en wordt dan misschien in het voorjaar en/of zomer broeds.
Inmiddels zijn de kippen zover doorgefokt dat ze ook het hele jaar door leggen. Sommige rassen worden zelfs helemaal niet meer broeds of heel slecht. Die eieren kun je het beste onder andere soorten kippen uit laten broeden of onder de machine.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:17

Kippen leggen ook zonder haan Vergelijk: wij hebben ook een eisprong zonder een man... Haha! Verder legt een kip ook eieren als ze niet broeds is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:19

Een kip legt eieren zonder haan ja, dat is geen probleem.
Normaal gesproken worden kippen 1 oof 2 keer in het jaar broeds, kan ook meer zijn. Dan legggen ze geen eieren, en moet je wel oppassen dat ze nog genoeg eten, want soms komen ze niet meer van de eieren of het nest af, en dan heb je kans dat ze verhongeren. Maar ze legt dus geen eieren als ze broeds is, en wel als ze niet broeds is, savvie?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 18:36

ok over dat broeds zijn heeft hij dus gewonnen, maar over dat er geen haan bij hoeft te lopen voor eieren heb ik gelijk in... dank je wel allemaal!!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:42

Kippen leggen altijd (met of zonder haan), tenzij ze in de rui zijn. Dan leggen ze niet, of in ieder geval véél minder.
Er is 2 keer per jaar een ruiperiode en (dus) ook 2 keer per jaar een leg periode.

Een kip wordt vaak pas echt broeds als er een bepaald aantal eieren liggen. Dat broeden gaan ze dan ook pas doen als ze uitgelegd zijn. Dat kan bij 5 eieren zijn, maar ook bij 12.
Zouden ze meteen gaan broeden, dan zouden de eieren niet tegelijkertijd uitkomen en dat zou niet handig zijn.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:45

kippen leggen ook eieren zonder haan

kippen hoeven niet broeds te worden als ze leggen.

hier is het zo als de eieren niet worden uitgehaald een week dat ze het welleens in hun hoofd halen om maar eens te gaan broeden. daarbij komt als er hier 1 broed willen de andere dames ook allemaal hihi die gaan dan op helemaal niks zitten...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:09