Konijn op stro of op kleedje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Konijn op stro of op kleedje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 16:37

Het gemiddelde konijnenhok vullen we met stro, zaagsel, kattengrit en meer van die stofzooi.

Is het ook mogelijk om een konijn een wc te geven met daarin iets goed absorberends en hem verder op een 'lege' bodem te laten lopen met in zijn slaaphoekje een kleedje?

Vroeger sliepen honden namelijk ook in het stro en daar zijn we ook wel van terug gekomen omdat de leefomstandigheden veranderd zijn.

Natuurlijk heeft een konijn wél onbeperkt hooi nodig om te knabbelen.

Nu konijnen ook knuffels in hun hok krijgen vroeg ik mij dit dus af. Ben benieuwd naar jullie ideeën daarover.

Espoir_

Re: Konijn op stro of op kleedje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:39

Konijnenhok met kattengrind? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, ik zou dat dus ook niet doen. Ja of op de plek waar die zeg maar naar de "wc" gaat.
En knuffels in een konijnenhok? Haha wat ze tegenwoordig allemaal verzinnen Tong uitsteken..
Die van ons zit gewoon lekker in een hok met stro en hooi en een vriendje en daar blijft het bij hoor!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:41

Ik vind een konijnenhok zonder stro wel een beetje kaal. Eten de beesten geen stro?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:47

ik ken een konijn wat ook zindelijk is en een soort van wc in zijn kooi heeft.
Ik heb mijn konijnen in een grote ren en in hun schuilhok ligt dikke laag stro
hier knabbelen ze van en maken ze een holletje
denk dus dat voor konijn stro wel fijn is, kunnen ze zich in verstoppen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:50

Stro is goed om op te knabbelen(wat paarden ook doen), dat zou ik dus niet weglaten.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:53

Mijn konijnen zitten op hooi wat ze ook eten. Ze zijn zinnelijk en plassen en poepen op hun wctje.

Toen mijn konijn geseriliseerd was moest ze ook op een kleedje wat geen succes was haha. ze verbouwen het gelijk

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:54

Ik denk dat je een konijn best in een hok met een wc kan geven.

Maar waarom zou je een konijn in een kaal en leeg hok zetten? De kans dat die weg glijd omdat het te glad is is erg groot.
Bovendien eten de konijnen veel stro en hooi. En ze vinden het fijn ergens een nest van te maken.

Ik heb in mijn konijnenhok gedeeltelijk stro liggen daar poepen ze. Voor de rest lopen ze op een kleed (links onder in) of over het hout. De cavia's lopen het meeste in het stro terwijl de konijnen het liefst op het kleed liggen. Af en toe slepen de konijnen wat stro mee naar hun kleedje daar maken ze een nestje van of knagen er wat op.

Owja en ik heb geen klein hokje voor binnen. Mijn konijntjes lopen dan wel in een grote kelder van 7 bij 3.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XOZXIVUM.jpg

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:57

Mijn konijn heeft in z'n hok ook een speciale konijnenwc staan, waar hij ook al z'n behoeften in doet.
Maar verder heeft 'ie ook door het hele hok stro liggen, waar 'ie holletjes in maakt en wij 'ie van eet.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:59

Mijn konijnen hebben alleen stro in het hok.
En poepen meestal in 1 hoek.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:59

Ik zou toch wel wat stro op de bodem leggen hoor, zowiezo dat ze minder snel "uitglijden", en dat ze er ook nog een beetje op kunnen knabbelen Knipoog

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:01

Mijn konijnen hebben altijd op stro gezeten. Lijkt mij wel 1 van de beste bodembedekkers voor een konijnen hok. Kunnen ze lekker aan knabbelen en zo Lachen

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:26

Ik heb hier ook over na zitten denken. Om een konijn zindelijk te maken kan je het beste zaagsel/houtkorrels (of iets dergelijks) in zijn/haar wc leggen en de rest van het hok leeg laten. Zo heb ik dus mijn konijn zindelijk gekregen. Toen hij eenmaal zindelijk was gaf ik heb stro in de rest van zijn hok, maar mijn Nijn had het gauw warm en ik had het idee dat hij met stro het nog warmer had. Niet geheel onlogisch aangezien stro kan broeien. Mijn Konijn zit dus wel binnen. Meestal leg ik een grote handdoek in zijn hok zodat hij toch zacht kan liggen, maar die duwt ie vaak weg, om als nog op de bodem te liggen waarschijnlijk is dat koeler... Ik kreeg dus maandag een flink wat groter hok en wil dus eigenlijk een dun (handenkleedje) in zijn hok leggen zodat als hij zacht wil slapen het kan en dan verder z'n wc en misschien nog een handdoek. Denk er dus ook over om dat stro helemaal weg te laten vooral vanwege de warmte...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:28

Ik heb 3 konijnen en 1 daarvan wil ook alleen een kleedje Nagelbijten / Gniffelen me andere willen gewoon op stro.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:44

Kleedje zou hier geen optie zijn, stelletje slopers zijn het. Nagelbijten / Gniffelen
Konijnenwc ook zo af en toe in gebruik, gaat dan even goed, keurig zindelijk, maar dan zijn de dames het weer zat en wordt het ding hele hok door gegooid.
Helaas, gewoon zaagsel en stro dus. Haha!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:35

Veel Angora-konijnen worden niet op stro oid gehouden. Die zitten in een kaal hok (wel met antislipbodem hoor), dat is beter voor de vacht.
Ik heb nu niet echt het idee dat die konijnen zoveel ongelukkiger zijn.

Bij mijn eigen konijn zie ik dat hij vaak het stro naar de hoeken duwt en zelf op de kale bodem gaat liggen. Konijnen in het wild liggen natuurlijk vooral op/onder zand. Dat isoleert goed tegen warmte én kou. Maar of het nu zo zacht ligt?

Ik geef mijn konijn eigenlijk de keuze; een deel van het hok is stro, een deel is kaal en een deel is kleedje. En dan heeft hij nog het hele betonnen balkon tot zijn beschikking.
Hij ligt op alle 4 evenveel, dus ik gok dat het hem niet zoveel uitmaakt Knipoog

Een knuffel geef ik mijn konijn écht niet, liever een écht maatje. Maar de vorige keren dat ik dat probeerde, maakte ik Max daar niet gelukkig mee.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 19:49

assie schreef:
Bij mijn eigen konijn zie ik dat hij vaak het stro naar de hoeken duwt en zelf op de kale bodem gaat liggen. Konijnen in het wild liggen natuurlijk vooral op/onder zand. Dat isoleert goed tegen warmte én kou. Maar of het nu zo zacht ligt?

Dit is ook een beetje mijn drijfveer voor deze vraag. Mijn konijnen hebben wel elkaar dus een knuffel gaan ze ook niet krijgen. Maar de tijd om alle dieren maar klakkeloos op stro te zetten is volgens mij een beetje voorbij, vandaar dat ik er over nadenk.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:00

Mijn konijn heeft een groot hok dat uit 2 verdiepingen bestaat met op de bovenste verdieping een fijne laag stro en hooi om te eten en het hok staat op het gras dus dat is de onderste verdiepeing. Overdag staat de deur van de onderste verdieping open zodat hij in zijn weiland kan van ongeveer 3 bij 2 (soms wat groter, soms wat kleiner). Hij heeft dus onbeperkt gras beschikbaar en hooi om te eten en regelmatig brokjes natuurlijk.

Toch eet hij van zijn stor dus ik ga er vanuit dat buiten het feit dat ze veel moeten knabbelen omdat anders hun tanden te lang worden, ze blijkbaar ook behoefte hebben aan de ruw vezel massa. Ik hou het dus bij stro ook omdat het in de winter anders echt veel te koud is. Dan maakt hij namelijk een hol in het stro in het nachthok.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:09

In de winter heb ik er inderdaad wel véél stro inzitten, maar dat is omdat mijn konijn buiten woont. Zou hij binnen wonen, dan zou ik nog wel willen overwegen om het stro (stoffig) eruit te gooien.