wat voor varkentje en waar vandaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

wat voor varkentje en waar vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 13:56

Omdat we met een best groot gezin zijn en veel rest afval hebben en een groot stuk bos hebben, zijn we van plan 2 varkens te nemen. Deze kunnen dan de restjes op eten, en als hij groot is naar de slacht zodat we ook weten dat wat we eten een fijn leven heeft gehad.
aller eerst: ik snap dat er mensen zijn die dit een gruwelijk idee vinden, ik hoop dat deze mensen dan zo vriendelijk willen zijn om niet te reageren zodat dit niet een discusie word over hoe zielig het wel niet is.

ik moest ook even wennen aan het idee, maar ik vind het beter dan maar speklapjes in de winkel kopen die vervolgens van een varken komen dat een minder goed leven heeft gehad.

nu is mijn vraag, hoe kom je aan zo'n biggetje, het is volgens mij best ingewikkeld ivm de varkens pest enz. om aan een "mest varken" te komen. het liefst willen we een bosvarken, maar als jullie mischien nog andere rassen weten hoor ik het graag. wel moet het een vriendelijk ras zijn.

alvast bedankt, en sorry voor de mensen die dit stom vinden, maar het is moeilijk zoeken op internet en mischien zitten hier mensen die er meer over weten.

Coconut

Re: wat voor varkentje en waar vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:57

kun je niet bijvoorbeeld naar een varkenshouder gaan en vragen of je daar 2 biggen van kunt kopen?

*heb er geen verstand van, maar is een idee misschien?*

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 13:58

dat had ik ook bedacht maar volgens mij mogen die biggen het bedrijf niet verlaten. wellicht zit er hier iemand op bokt met varkens thuis die mij dit kan vertellen??

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:59

nouja, als je ziet dat die biggetjes ook naar de slacht gaan, dan denk ik dat je ze misschien ook gewoon kunt kopen... ben benieuwd of je meer informatie krijgt! Succes Knipoog

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:03

Wij hebben voorheen een hangbuikzwijntje gehad. Bedenk wel dat die dieren best wat ruimte nodig hebben en de grond/grasweide best aangetast wordt. Er Zijn best wel veel mensen/bedrijven die varkens verkopen.
Ze moeten geregistreerd worden en een oormerk hebben.

hanbuikjes zijn niet geschikt voor de slacht. maar volgens mij vallen alle varkens onder die wet dat ze geregistreerd moeten zijn en een oormerk moeten hebben

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:04

varken weet ik niet
maar op marktplaats zou je kunnen kijken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:06

Gewone varkens zijn hartstikke vriendelijk.
Ik zou geen bosvarken nemen, de kosten van het slachten wegen niet op tegen de opbrengst aan vlees.

Heeft de zelfslachtende slager geen adresje voor je?
Ik betaalde destijds tussen de fl 75 -en fl 100,- voor een big. Conform de marktprijs.
Het is voor het beest gezelliger als ze met z'n tweeën zijn.

Neem zeugjes of gecastreerde beertjes, maar geen beertjes.
Het vlees van een beer gaat stinken en beren kunnen behoorlijk agressief worden. Bovendien is een beet van een beer giftig; tenminste je krijgt er nare infecties van.

Bij jullie in de omgeving zitten toch wel de nodige varkensfokkers en mesterijen?
Informeer bij hen over de aankoop van biggen.
De biggen/varkens hebben niet genoeg aan alleen restjes, ze moeten ook bijgevoerd worden, ze moeten ontwormd worden.

Informeer ook bij de slager over de exacte kosten van het slachten, en overleg met de slager dat hij het tweede varken wil overnemen.

Als particullier mag je een bepaald aantal varkenshebben, zonder met de mestboekhouding e.d. in aanraking te komen.
Waarschijnlijk heb je wel een bedrijfsnummer het zgn UBN-nummer nodig. Informeer even bij het Min. LNV.
De varkenshouder moet aan kunnen geven waar zijn biggen naar toe zijn gegaan, tevens heeft de slager dit ook nodig om de varkens af te melden bij de slacht.
De varkens hebben levensnummers in de oren en aan de hand daarvan is precies na te gaan waar ze vandaan is gekomen.
De dieren moeten in ieder geval geregistreerd zijn.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 14:06

dat ze geregistreerd moeten worden weet ik, anders kan je ze ook tegen die tijd niet laten slachten. op marktplaats staan alleen minivarkens en hangbuikjes.

bedankt! het is zeker een goed idee om het eens bij de slachter te vragen! dat ze bijgevoerd en ontwormt moesten worden weet ik. hoe het verder zit met entingen niet, maar dat kunnen we aan een veearts vragen.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 22-07-07 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:07

En die wil je echt niet op je bord!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 14:08

beertjes? nee die stinken Tong uitsteken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:09

Ik weet niet of je een schotel hebt?
Op tv Oost, kanaal 77?? is momenteel een programma over een varkensboer aan de gang.