help baby konijn! spoed!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ibouma

help baby konijn! spoed!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 11:59

hallo bokkers,

wie weet wat een baby konijn eet?

de moeder weet niet wat ie er mee moet. en ze houdt m ook niet warm,en ik denk ook niet dat ze m voert.

er was nog een ander konijntje en die is opgegeten.

wat naar. wie weet wat ik kan doen?

en ja ik weet dat het misschien te laat is. maar ik voel me verplicht om toch er wat aan te doen!

Reijer

Re: help baby konijn! spoed!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:01

contact opnemen met een veearts

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:04

Probeer dat ja Ja
Ik ken iemand, die heeft een baby-konijn opgevoed met gewone koeienmelk Nagelbijten / Gniffelen Maar ik weet niet of dat wel zo goed is Scheve mond Dus ik zou eerst de veearts proberen.

Succes!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:06

Een konijn zie je bijna nooit voeden, dat is natuurlijk. Konijnen doen altijd heel nonchalant tegen hun jongen.

Misschien eerst eens wat informatie zoeken??

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:07

Met de hand opvoeden is bij zo'n konijn en geen ervaring erg moeilijk. Als de moeder een nestje van haar vacht heeft gemaakt, moet je het jong daarin leggen. Voeden van jonkies gebeurt meestal niet waar mensen bij zijn. Als het jong weer uit het nest komt is het meestal hopeloos en te laat om nog te gaan ingrijpen.
De eerste paar uur moeten ze de biest hebben gedronken, als dat niet zo is dan heb je grote kans dat het jong het niet red of zijn hele leven lang zwak is.
Over dat dierenarts bellen zou ik een praktische overweging maken: het is zondag, dat betekent meer kosten en de dierenarts zal er ook niet veel aan kunnen doen.
Ik heb in het verleden vele konijnen gefokt voor shows, en heb dit ook een enkele keer meegemaakt. Mijn ervaring is dat ieder jong die er zo aan toe was uiteindelijk toch dood ging.
Je kan ze geen koeienmelk geven, maar een speciale aanmaak melk, die én nu niet te koop is (zondag) én erg duur is. Dus bedenk echt of je wel zoveel geld uit wil geven voor zo'n jong konijn. Sterkte met je besluit.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:08

als ze in het haar ziten laaten ziten.. moeder voet ze zelf.. zo niet veearts bellen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:09

als het goed is heeft de moeder een nest gemaakt in haar hok, een hele hoop bodembedekking bij elkaar, en daar onder het jong. als je ze gewoon met rust laat zal ze het jong wel voeden, dat doet ze echt niet als je erbij gaat zitten kijken. zet een bakje melk met stukjes bruin brood erin (dus niet helemaal verdronken van het melk, maar gewoon zodat het brood helemaal nat is van de melk) en laat de moeder dat lekker opeten. Als ze het andere jong heeft opgegeten was die waarschijnlijk niet goed. Bij ons waren er ook 3 van de 6 niet goed en daar zijn er 2 van dood gegaan en 1 heeft ze opgegeten. De andere 3 zijn vanzelf groot geworden. Knipoog

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:11

een moeder konijn voed een jong maar 1 of 2 keer per dag. Verder kijken ze vaak ook niet naar het nest om.
Veel onrust in het nest, zoals vaak kijken of voelen kan er tot lijden dat ze ze dood bijt of zelfs op eet.
Gewoon met rust laten en niets aan doen.
Overigens met de hand opvoeden mislukt bijna altijd omdat de moedermelk zodanig vet is dat het niet na te bootsen is.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 12:20

bedankt mensen,
onze buurvrouw die komt eraan, ze werkt bij de dierenartsenpraktijk.
ik heb nu een kruikje gevuld en er bij gelegd omdat het jong al helemaal koud begon te worden.
ik ben best nuchter in dat soort dingen. maar nu vindt ik het zoo erg omdat ik zelf deze fout heb gemaakt!
ik dacht dat ik een vader en zoon bij elkaar had gezet. was het dus vader en dochter.
ik vind het echt zo erg. stom stom stom stom.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:26

Hé er zijn meer mensen die zo'n "fout" maken. Koop je in een dierenwinkel 2 vrouwtjes of 2 mannetjes blijken ze later man en vrouw te zijn. En ook al is het geen familie van elkaar kan het nog fout gaan. Konijnen kunnen hun jongen dood bijten als ze stress of pijn bij de geboorte hebben. De moeder kan te jong zijn en niet weten wat ze met jongen aan moet. Er zijn een hele rits mogelijkheden waarom dit gebeurt. Dus verwijt jezelf absoluut niks. Ach gut

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 18:30

het konijntje is overleden.
ik heb het nog geprobeerd met melk van de dierenartsenpraktijk.en steeds het kruikje gevuld, maar het mocht niet baten.

ik heb nu de spulletjes in huis, dus als jullie ooit zo'n probleem hebben dan kan ik jullie helpen.

bedankt mensen!!