eenden houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

eenden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:34

hoi bokkers,

ik ben buiten een paardenliefhebber(duh Clown )
ook dol op eenden,en zou er heel graag een(of meerdere)bij mij thuis gaan houden.

wie kan mij wat meer vertellen over de eisen waar een eendenverblijf aan moet voldoen,en zowieso tips in zijn algemeen over de verzorging(of misschien een goed boek wat ik erover kan lezen)

en ervaringen van bokkers met eenden als huisdier zou ik ook heel leuk vinden,dus brand maar los!

Mistie

Re: eenden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:38

Wij hebben ook een tijdje eendjes gehad.
Je hebt nodig;

Een vijver, of grote bak waar ze in kunnen zwemmen. een 'schuilhuisje' voor 's nachts of in de winter (als je ze dan buiten houd)

En een hele goede poepschep! want die dingen schijten veel! Tong uitsteken
Ze eten de waterplanten, helemaal op. En euhm. Dat voer moet in zo'n bakje met water, dan kunnen ze het eruit slobberen.

Eigenlijk zijn er niet veel voordelen aan eenden houden. Alleen dat ze heel lief zijn, en je volgen als ze nog klein zijn.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:14

je moet of de boel helemaal omheinen met gaas en ook het dak of hun vleugels kortwieken, dus die speciale veren afknippen, zodat ze niet weg vliegen. voor de rest moeten ze voldoende zwemwater hebben. en schuilplaatsen. ook natuurlijk, zoals riet ofzo, zodat ze nesten kunnen maken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:38

Eenden zijn de grootste rotzooimakers die er zijn. Houdt daar rekening mee. Binnen wil je ze niet houden; want ze stinken vreselijk en maken van alles een leuk kliederboeltje.

De tips van Mistie en Dolor zijn wel goede tips. Vaak zijn eenden wel honkvast en blijven ze op het honk, maar om er zeker van te zijn is een goede omheining, of het kortwieken van de vleugels vaak erg handig.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:45

ik heb er ook gehad eerst een mannetje en vrouwtje en ja daar komen dus kleintjes van.
had ik er ineens 10 ofzo. ging ik altijd mais voor ze plukken en pelde dat voor hun en waren ze zo tam
dat als ik ging wandelen de hele bende mee op het veld ging. was wel leuk Haha!
omdat ik geen eenden meer mocht van mijn ouders had ik voor mijn verjaardag een gansje gevraagd
was ook geweldig volgde me overal en was zo schattig , helaas is ie er niet meer en ga ik volgend jaar als er weer kleintjes zijn een nieuwe halen. eenden enzo lijken stomme beesten maar ze zijn echt tof.
ik had ook zo een klein badje voor hun waar ze zo af en toe eens in gingen zwemmen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 20:52

bedankt voor jullie tips,ik ga er goed over nadenken,ik vind het ontzettend leuke dieren