Help!Wij weten geen raad meer met onze poes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Help!Wij weten geen raad meer met onze poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 14:21

Wij hebben 3 katten en alle drie vrouwtjes, de oudste is een half pers x europees korthaar van 11jr, en dan hebben we de een na jongste dit is een europees korthaar van 6jr, en dan komt de jongste dit is een lapjespoes van 4jr. Maar nu komt het onze 6 jarige poes daar weten we nu even geen raad meer mee in verband met dat ze continu heen en weer blijft lopen en van die soort *zachte*miauwtjes doet (kan toch geen grolsh heid zijn ivm ze gesteriliseerd is.) maar ook als we ze s'ochtends(brokjes) en s'avonds(vlees) eten geven dan begint ze loeihard te miauwen en zodra we het bakje dan neer willen zetten valt ze ons gewoon ter plekke aan en zet daarbij een enorme dikke staart op en begint enorm te grommen. Terwijl zij gewoon als eerste der bakje met eten krijgt ze heeft dan als ware het eten in een no time op soms wel in 3 happen we horen dan ook echt dat ze der bek in het bakje stopt ze kauwt niet eens slikt gewoon zo door,hierdoor heeft ze eergister dus doordat ze niet kauwt alles lopen uit kotsen en was der stem ff weg. Wij vinden dit echt niet leuk meer want ze at in begin altijd wel wat snel maar hoe ze nu elke keer weer doet is echt niet normaal meer ze heeft keer s'nachts de boel overhoop gegooid dmv op de boekenkasten te klimmen (want daar staan andere etensbakjes van onze andere 2 katten) toen werden wij s'nachts dus wakker van een enorme klap uit de comp/kattenkamer en ja hoor lag alles op de grond van wat erop die boekenkasten lag. Wij hebben deze poes nu 2jr we hebben haar weg bij andere mensen waar ze voornamelijk altijd buiten liep en alleen binnen kwam om te eten en s'avonds te slapen toen we haar daar vandaan ook hadden opgehaald was ze ook al best schuw dat is wel wat minder geworden alleen bleef ze altijd wel wat snel eten (dat wat snel eten was dan ook nie zo erg ieder mens eet ook anders dan de ander) maar hoe ze nu en dit is al ongeveer 2 wkn zo vinden wij echt niet normaal meer. Ze is niet ziek oid we zijn al mee naar DA geweest en die kon niks vinden. Als dit zo blijft geven we echt de moed op hoe zwaar en sneu het kan zijn maar ja liever willen wij niet op een of andere dag echt aangevallen willen worden, ivm ze mij van de week aardig te pakken al hebt gehad heb krabben op me armen ervan. Wie ooh wie heeft misschien nog tips.

Als er spellingsfouten zijn mijn excuses hiervoor, ik zou zeggen brand maar los als iemand serieuse tips oid heeft.

SETEFURII

Re: Help!Wij weten geen raad meer met onze poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:29

komt je kat (vaak)buiten?
hoeveel eten geef je d'r?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:32

Eten zelf in stukjes snijden, dan heb je iig al het kots probleem niet meer. En verder: meer buiten laten om de energie er uit te krijgen?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 14:58

Wij wonen in een ruim appartement met een afgerasterd balkon en de enige poes die wel lekker buiten komt (op balkon is de oudste) die 6jr poes hebben we gister onder toezicht op balkon gezet nou ze flipte helemaal en rent ze geheid naar binnen toe. We geven onze katten zo ongeveer bijna half bakje voer, en ook dat ze zo,n angsthaas is als ze op balkon is dat ze flinke vaart naar binnen rent. Terwijl waar we der vandaan hebben ze altijd buiten liep, 1.5jr ging het echt altijd goed tot op laatste 2wkn na dan.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:54

een kat MOET naar buiten kunnen, een groot domein is noodzakelijk voor een kat, daarbij komt dat je katten samen zitten en een kat is solitair net zoals alle katachtigen(behalve leeuwen)hierdoor krijgen deze dieren soms stress wat dus een oorzaak kan zijn voor de agressie en stress groeit(soms)langzaam maar zeker.
Is je kat dik?dikke mensen hebben ook last van hun hormonen(stemmingswisselingen,depressies,...) je kat kan dit ook krijgen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:58

Heel vaak kleine beetjes eten geven?
Dus bijvoorbeeld in plaats van 2 of 3 keer 6 keer per dag.
Dan zal ze misschien iets minder gulz eten.

Wat wij doen met zulke katten is onbeperkt toegang tot brokjes en beperkt toegang tot blikvoer.

Er staat gewoon continu een grote bak met brokjes, ruzie om eten hebben ze dus ook nooit.
En gulzig eten doen ze ook nooit want ze eten elke keer als ze trek hebben een beetje!

Ik denk ook dat buiten zijn een kat goed doet.
Maar ik snap wel dat dat niet overal kan helaas..

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 16:36

De kat is absoluut niet dik ze is op het normale gewicht voor een kat van 6jr (bij DA gewogen), en als we deze kat naar buiten laten (willen we gerust doen hoor,maar geheid vliegt ze dan net zo hard weer naar binnen) of ze gaan heel beangstigend in een hoekje/bosjes zitten en verzet dan geen stap meer. Bovendien in 2005 waren we een weekje naar de ardennen geweest toen hadden we nog 2 katten deze 6jr en onze oudste, toen in de ardennen dachten we van we zetten de deur lekker open nou onze oudste poes bleef netjes bij de deur en onze 6jr poes die vluchtte als eerste tussen de videos en op gegeven moment duikt ze naar buiten en wikkelde zich helemaal in in de bosjes en kregen we haar ook never te pakken (ze had toen hele nacht buiten in bos rond gezwerfd oftewel niet gezwerfd maar hele tijd als een angsthaas ergens blijven zitten).
En bovendien eerder gaven we haar altijd kleine beetjes hielden we het bakje vast en mocht ze elke keer een stukje pakken alleen sinds nu die 2wkn proberen we nog wel maar dat heeft nu echt totaal geen zin meer ze douwt als ware der bek hupsekee het bakje in en loeihard grommen en miauwen. Wij vinden het niet normaal meer en weten dus geen raad.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:47

TornadoLover schreef:
een kat MOET naar buiten kunnen

Ik heb twee katten, maar ze willen allebei niet hoor Clown

@ TS: misschien dat je die kat apart eten kunt geven? Bijvoorbeeld in de gang, dat ze de tijd en rust heeft om te eten en inderdaad kleine porties per keer, dan maar wat vaker Ja

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 17:00

Wij geven onze kat van 6jr alle rust want of ik of vriendlief blijft erbij om onze andere 2 katten bij hun eigen eten te houden,en bovendien het maakt onze 6jarige kat niks uit want we hebben vaak zat haar alleen eten gegeven en ook kleine beetjes maar ze vertikt het der zelf om zelf in rust lekker van der eten te genieten want in wel 3 happen is alles op en ik zelf durf haar echt niet meer kleine beetjes uit het bakje te laten pakken ivm ze mij al goed gegrepen heeft.
En bovendien zij kan goed overweg met onze jongste poes van 4jr oud. En enkel onze oudste poes van 11jr komt regelmatig bij mooi weer op balkon liggen onze andere 2 daar moeten we echt niet op rekenen, ja heel zelden dat de jongste van 4 ook lekker op balkon komt maar die houd alles dan ook erug in de gaten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:32

Heb even getemd.
Dit hoort bij beestenboel.

Titel komt erg raar over in mensenwelzijn Clown .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:39

luuntje schreef:
Titel komt erg raar over in mensenwelzijn Clown .

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik ook een beetje huiverig was om het topic te lezen de eerste keer Bloos Was bijna bang dat ik wat anders zou tegenkomen!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:50

Hoeveel aandacht geef je de kat? speel je met haar? prikkel je haar zintuigen? stimuleer je het jacht-instinct?

Als je kat alleen maar binnen zit, en zich alleen maar kan bezig houden met slapen en eten, dan krijgen ze automatisch een kronkel in de kop. (Heb al meer dan 1 verhaal gehoord over katten die uit het niets de baasjes beginnen aan te vallen... stuk voor stuk binnenkatten) Koop een paar leuke speelgoedjes (of maak ze zelf Lachen ) en hou je kat elke dag een half uurtje tot een uur bezig. Speel met haar, laat haar achter balletjes aanlopen... Maak het moeilijker om aan eten te komen (voederbal, vele bordjes met een klein beetje eten verspreid over het huis,...)
Laat haar wat werken Lachen

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:59

messchien voor het buiten probleem , doe je andere katten binnen , (dus zitten ze gescheiden) en zet er een bakje met haar lievelingskostje . messchien is ze dan meer op haar gemak Knipoog

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 18:33

Allereerst bedankt dat iemand getemd heeft, mijn excuses dan ook dat ik hem verkeerd had geplaatst!

Bovendien krijgen onze alle 3 de katten evenveel aandacht en ons huis ligt vol met speeltjes (vooral van die wuppies) en wij doen elke dag onze katten aandacht geven en even met ze spelen enkel is alleen onze jongste poes van 4jr de enige die graag speelt onze oudste poes daar mogen we uit ons zelf niet oppakken of aaien die komt uit der zelf naar ons toe voor haar possie aandacht en lekker kroelen en dan onze poes die van 6jr wil en niet uit der zelf spelen ook niet als wij met zo,n sliert zitten te spelen dan wil ze alsnog niet heel af en toe dat ze met de jongste van 4jr mee speelt maar dit is echt niet vaak.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:38

Kan ze niet gewoon dement worden of epileptie hebben. Dan krijg je ook dit soort gedrag weet ik maar al te goed uit eigen ervaring.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:55

volgens mij is ze nog te jong om nu al dement te zijn... epileptie zou misschien wel kunnen, maar ik weet niet of je dan zo'n gedrag krijgt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:00

Ik denk dat die kat zich aangevallen voelt door de ander katten op de een of andere manier. Als ik jou was, zou ik eens proberen die kat apart te voeren. Dus bijvoorbeeld met een bakje alleen op de gang ofzo, waar de andere en niemand haar kan storen. Misschien dat dat helpt, anders weet ik het ook even niet.
Groetjes en succes, mij

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:01

Dement hoeft niet perse bij een oude kat, ook jonge mensen worden dement dus ook jonge dieren. Beide geeft dit soort gedrag.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 22:05

Over epileptie of dementheid gesproken we zouden het niet weten echt niet, want we zijn met der naar de DA geweest en die heeft der onderzocht zeg maar en hij zij dat ze niks zou mankeren.

Tevens lijkt het ons sterk dat ze zich aangevallen zou voelen door onze andere 2 katten ivm we de andere 2 katten met eten uit haar buurt houden. Maar ook ik of vriendlief hoeven enkel maar na de keuken te lopen om de brokjes of blikvoer te pakken dan komt ze aan stuiteren loeihard miauwen en dan zetten we de andere 2 katten gewoon in de comp/kattenkamer neer met hun eten en die andere (6jr kat) in de gang dus in principe kan ze dus ongestoord eten maar ze heeft tegenwoordig nu al 2wkn der bijna half volle bakje met 3 happen ineens weg en dan gaat ze verder met miauwen en probeert ze even later zo bij onze andere 2 katten eten weg te snoepen dat lukt der nooit ivm wij in de gaten houden maar dan probeert ze het wel via de keuken (wat ook niet lukt ivm de keukendeur dicht zit).

Ik bedank iedereen voor de tips/adviezen, wie er misschien echt goeie oplossing heeft barst maar los!!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:12

Misschien gewoon meer eten geven? Als ik je laatste berichtje lees, lijkt het alsof ze gewoon enorm veel honger heeft.
Welk voer geef je (merk)? en hoeveel krijgt ze er van per dag?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:33

Onze kater at 3 volle blikken per dag toen hij dement was als hij de kans kreeg. Ze eten wel maar het gaat in de hersenen niet goed met verwerken van de prikkels dus ze blijven eten. Het is ook moeilijk vast te stellen door een DA, doe je niet zo maar.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:26

Ashkerlon schreef:
Hoeveel aandacht geef je de kat? speel je met haar? prikkel je haar zintuigen? stimuleer je het jacht-instinct?

Als je kat alleen maar binnen zit, en zich alleen maar kan bezig houden met slapen en eten, dan krijgen ze automatisch een kronkel in de kop. (Heb al meer dan 1 verhaal gehoord over katten die uit het niets de baasjes beginnen aan te vallen... stuk voor stuk binnenkatten) Koop een paar leuke speelgoedjes (of maak ze zelf Lachen ) en hou je kat elke dag een half uurtje tot een uur bezig. Speel met haar, laat haar achter balletjes aanlopen... Maak het moeilijker om aan eten te komen (voederbal, vele bordjes met een klein beetje eten verspreid over het huis,...)
Laat haar wat werken Lachen

Bezigheids therapie is inderdaad een goed vervangingsmiddel voor een kat die niet buiten kan/wil.
een lasertje(dat je zo kan winnen op de kermis ofzo)kan je ook gebruiken maar NIET in de ogen schijnen (moesten er kleine kindjes in de buurt zijn)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:41

Onze 6jr poes krijgt al meer als onze andere 2 katten namelijk 3x op een dag en dan half volle bakje voer (merk whiskas,en 't merk van de brokjes royal canin), we hebben zelfs paar dgn haar bakje geheid helemaal vol gedaan nou dit was zonder succes ze stuitert erop af en dan ook in 3 happen is het bakje leeg ze kauwt gewoon niet (daardoor omdat ze niet kauwt moest ze keer overgeven daardoor) en dat ze eten van onze andere 2 katten probeert weg te snoepen dat heeft al die tijd al gedaan vanaf dat we der hebben (vandaar dat we haar ook apart eten geven) alleen sinds nu die laatste 2wkn is het alleen maar veel erger geworden en hebben wij echt van alles geprobeerd allereerst naar de DA geweest toen kreeg ze al apart haar eten 3x per dag (onze andere 2 katten krijgen 2x per dag) dus zij krijgt al veel meer, en onze andere 2 die zeggen ook niks tegen der doen ook niks als zij het eten van een van onze andere 2 weg wil snoepen vandaar dat ik of vriendlief er altijd bij is (op afstandje) om in de gaten te houden want wij vinden het niet normaal als ze eten van een van onze andere 2 opeet zij heeft der eigen eten en das meer als onze andere 2.

Ons geduld met deze poes raakt dus gewoon beetje op, want aandacht krijgt ze evenveel als onze andere 2 en 't eten krijgt zij het meeste dan onze andere 2 en ze wil no way naar buiten als we dat doen dan stormt ze rap tempo naar binnen, en met eten giga dikke staart opzetten en bij het bakje neer willen zetten begint ze al enorm te grommen van hier der mee (wij weten absoluut niet wat wij nu in 2 jr tijd dat we der al hebben nu die laatste 2wkn verkeerd doen want we doen altijd nog precies hetzelfde gewoon.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:49

jeetje wat een rot probleem zeg. ik zou is gaan horen bij dierenartsen of therapeutren als ide ervoor zijn . naar mijn idee is het een gedragsprobleem, ik zou daar is over gaan informeren. en met dat krabben pas wel op want daar kun je ziektes van oplopen. kattenkrabziekte, het gaat vanzelf weer weg maar het heeft wel hevige bijwerkingen.
kun je de jongste niet apart laten eten in een andere kamer? zodat die andere er niet eens bij kunnen, misscvhien dat dat kan helpen. en anders als het etenstijd is eerst een beetje , heeft ze dat op dan geef je weer een beetje. dus zodat je watze normaal in 1keer krijgt dat ze dat nu in meerdere keren krijgt op het zelfde tijdstip.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:52

en eerst het eten klaar zetten en dan kat erbij halen zodat ze kan eten. misschien dat het dan wel wat helpt eerst eten klaar zetten, kat erbij en deur dicht zodat er geen andere kat bij kan komen en dan laat je haar gewoon een half uur apart zitten zodat ze er misschien aan went dat ze rustig kan eten en er niemand anders bij kan komen. ben benieuwd wat er aan te doen is.