Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:een snuitbeet (hand over de snuit) bij een hond, in het nekvel pakken zonder te schudden of, in het allerergste geval, het dier op de rug leggen.
Citaat:Citaat:Debo schreef:
Honden pakken elkaar in hun nekvel, of bijten in elkaars neus, dus als je je hond wilt straffen pak dan z'n neus of nekvel eens vast ipv hem een shop te geven.
Bij het nekvel pakken is oke als je een hond hebt die niet te dominant is. Maar wat als dat wel het geval is? Dan ben je er absoluut niks mee als je hem eventjes bij zijn nekvel pakt, want dan bijt hij gewoon van zich af.. Hij voelt zich leider, en leiders moeten niet bij het nekvel gepakt worden.
In de roedel geeft de zwakkere zich ook over door op zijn rug te gaan liggen na een gevecht of een correctie van de leider. Kan je ook gaan nadoen, potje vechten met je hond totdat hij op zijn rug ligt.. Wel weer jammer natuurlijk als je een serieuze hond hebt die zich niet zomaar laat doen. Als je dan opgeeft voelt hij zich natuurlijk nog machtiger.Citaat:Debo schreef:
tja jullie kunnen ook eens nagaan daarom die dieren niet naar je willen luisteren, ipv meteen te meppen.....
Waarom niet? Dominante reu die op de leeftijd gekomen is dat hij gaat uitproberen en in een leiderspositie wil komen.
Niemand heeft het hier trouwens over "meteen" meppen. Iemand die meteen mept is fout bezig. Ik heb het ook niet over serieus doormeppen/stampen, maar over een lichte correctie (zeg maar een voet onder zijn achterste dat hem voortduwt) Maar neem nu onze border. Tegen de tijd dat hij in zijn uiterste dominante periode was gekomen was het geen kwestie meer van 'niet begrijpen'. Hij werd toen getraind op gehoorzaamheid en liep op wedstrjiden altijd in de top mee.. Hij wist perfect wat er toen van hem verwacht werd. Maar toch niet willen luisteren omdat meneer zich eventjes als leider waande. Wat moet je dan doen in het voorbeeld dat ik gegeven heb eerder... Hond ligt buiten voor de deur, voor mijn ingang (is trouwens een teken van dominant leidersgedrag), ik roep hem dat hij moet komen zodat ik naar binnen kan gaan, hond kijkt eens op maar beslist van niet te luisteren, ik roep nog eens op een strengere toon, meneer luisterd nog steeds niet. Wat zou jij doen?Citaat:Debo schreef:
onzin, onze hond is in de 7 jaar dat ie bij ons is geweest (is een paar jaar terug overleden) en die nog nooit een schop of mep gehad heeft en met respect behandeld werd is nog nooit weggelopen tijdens het uitlaten oid. en die liep altijd los... Dus dat een hond niet 100% te vertrouwen is is echt onzin.
Wel, onze jongere [***] heeft ook nog NOOIT een schop of een mep gehad. Is ook nog nooit weggelopen. Loopt zelfs in de tuin altijd los (zonder poort of omheining). Luisterd perfect. Maar deze is ook gewoon een pak makkelijker geweest dan de andere, van nature uit meer een onderdanig type dat niet liever doet dan baasje plezieren. Niet elke hond is hetzelfde.
Maar dat die jonge border perfect luistert, nooit een mep gehad heeft, altijd met respect behandeld is geweest,... Is écht geen garantie dat hij 100% te vertrouwen is. Hij heeft al een kind gebeten (Foute manier van naderen van kind, gebeten doordat hij zo schrok). En als ik ermee ga wandelen moeten er echt geen vreemde mannen te kort langst mij komen of mij vastgrijpen, want dan heeft hij ze vast (bescherming van baas). Hij zal niet snel met kwade bedoelingen iets verkeerd doen, maar zijn instincten blijven wel werken, en daarom ook nooit voor 100% te vertrouwen.
Kiim schreef:Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar niet helemaal..
Als jij een dier zo straft zoals een soortgenoot dat zou doen, speel je dan ook met een dier zoals die dat met een soortgenoot doet?
Honden bijten naar elkaar wanneer ze spelen, lijkt me niet dat je jou hond dit ook laat doen als je speelt.
Als ik boos ben op mijn hond en ik leg hem op z'n rug maakt dat absoluut geen indruk vind die juist heerlijk! Als ik boos ben dan maak ik me groot en kom dreigend op hem af gelopen en ja dan weet die dat ik het meen.. En ook wil daar ooit wel eens een tik bij komen. Niet meppen alsof je hem naar de andere kant van de kamer wilt hebben maar gewoon een corrigerende tik op z'n kont of neus (ligt eraan wat die gedaan heeft).
Ook blijf ik nooit te lang boos want die hond is na een minuut al weer vergeten wat die verkeerd gedaan heeft..
kimmie261 schreef:mwaaa hondjes onderling zijn ook niet zo lief hoor.....
ik leef hier met een roedel honden ,grote honden,honden welke echt moeten luisteren,en welke niet altijd met fluwelen handschoentjes aangepakt moeten worden..
dus ja,hier krijgen ze nog wel eens een holpieper of zelfs weleens een flinke mep...
en waarom??omdat ik liever 1x een mep geef ipv 100x waarschuwen en dan honden heb rondlopen van 60 kilo die niet te harden zijn,en dus een eigen leven lijden...
dus ja,het zijn MIJN honden en als IK vind dat ze tever gaan en waarschuwen niet het doel heeft wat ik van ze verwacht dan kan het weleens zijn dat een lichaamsdeel van mij enige kracht bij mijn woorden toevoegd.
Nijntjuh schreef:Goeie opmerking, over dat spelen. Met Beer speel ik deels wel 'op zijn honds'. Dus samen als een idioot rondrennen. Ik bijt hem niet want geen zin in haar in mijn mond, maar in het spel mag hij mij zachtjes een knijpend beetje geven, in mijn arm bijvoorbeeld, en een geef dan een knijpend 'kneepje' terug. Ook scheuren we geregeld een lap aan flarden (nabootsen verscheuren van de prooi). Wel zorg ik altijd dat ik het spel win, en los is ook los, en wel meteen.
Beer is overigens een Oud duitse herder van nu 30 kg (6 maanden).