plutolover schreef:wat een geweldige herder. Ik wil later ook een herder. Alleen ben ik er nog niet uit of ik een oud-duitse herder neem of de 'gewone' duitse herder
Als ik zo brutaal mag zijn je te adviseren:
Een oud duitse!!
Ik heb eerder gewone duitse herders gehad (en bouviers, een rotweiler, een rhodesian ridgebak en een vuilnisbakkie), en nu ik Beer heb wil ik nooit meer een ander ras. Dit ras is enorm stabiel, zelfbewust, vriendelijk, werklustig en trouw en waaks. Ook als Pup was Beer supermakkelijk, we konden probleemloos meteen de eerste nacht gaan slapen terwijl hij beneden bleef, geen gepiep of gejengel. Alleen blijven kan hij ook prima, maar ook als hij mee gaat ergens heen is het een fijne stabiele hond om bij je te hebben.
Waar je wel rekening mee moet houden, maar dat geldt voor meer rassen waaronder ook de gewone duitse herder, is dat je met deze hond echt werken moet. Dit is geen gezinshond voor 3 keer per dag een blokje om. Als je bereid bent (veel) tijd in de hond te steken heb je er een geweldige vriend aan die voor je door het vuur gaat.
Beer gaat een maal per dag mee haldlopen (45 minuten) en ik neem hem dagelijks mee zwemmen. Verder train ik elke dag met hem een of twee keer 10 minuutjes en mag hij in de tuin rondrennen. Twee keer per week gaat hij naar de hondensportvereniging.
Zoals je ziet: het kost wel wat tijd. Maar je krijgt er iets geweldigs voor terug!!
Als je meer wilt weten: PM maar