Zieke kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Catori

Zieke kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 08:50

Sinds een dag of twee doet mijn kat raar. blijft maar hangen in de kattenbak, graaft zich een ongeluk, plast in een hoekje naast de kattenbak. (Kattenbak is schoon en zelfde grit als anders)
Zit er zeker om het half uur in.
Geen diaree, gewone ontlasting......
Het is een binnenkat, jullie een idee wat er kan zijn?
Verveling en daardoor raar gedrag?
Iets medisch? nieren misschien?

voor ik commentaar krijg dat jullie geen dierenartsen zijn dus dat ik daar heen moet gaan, morgen heb ik een afspraak hoor Knipoog

Maar wil weten of het herkenbaar is.

cissy

Re: Zieke kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:35

misschien een blaasontsteking of een ander nierprobleem, als een speer naar de dierenarts is de enige oplossing!
ondertussen niet kwaad worden op je kat omdat ie het naast de bak doet, dit gedrag zijn duidelijke tekenen dat ie niet kan maar wel moet, als het lukt kun je beter nog vandaag langs de dierenarts dan morgen want hij kan nu zn afvalstoffen niet kwijt en dan heb je kans op vergiftiging en grote nierproblemen.
succes!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:40

cissy schreef:
misschien een blaasontsteking of een ander nierprobleem, als een speer naar de dierenarts is de enige oplossing!
ondertussen niet kwaad worden op je kat omdat ie het naast de bak doet, dit gedrag zijn duidelijke tekenen dat ie niet kan maar wel moet, als het lukt kun je beter nog vandaag langs de dierenarts dan morgen want hij kan nu zn afvalstoffen niet kwijt en dan heb je kans op vergiftiging en grote nierproblemen.
succes!

Helemaal mee eens! NU actie ondernemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:15

Leetjuhh schreef:
Helemaal mee eens! NU actie ondernemen!

Klopt!!
Vorrig jaar heeft een goede kennis van mij dit gedrag niet al te serieus genomen
wat resulteerde in 2 weken opname met dagelijsk leegdrukken van de blaas in een kliniek..
Om hem evrvolgens aan het eind van de rit alsnog in te laten slapen...

Snel heengaan het liefst vanavond nog! Dat is écht niet overdreven!

Groetjes Chiqa

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:16

klinkt inderdaad als blaasgruis of blaasontsteking.
dus toch even heen Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:20

mss blaasgruis, willen ze wel plassen maar kunnen ze het niet, is verstopt dan en doet pijn.

ga naar DA aub, blaas kan knappen met blaasgruis, loopt steeds voller. Mijn kat heeft gehad en moest eerst catheter, en nu dieet voer voor rest van zijn leven

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:43

Lynn_Nikita schreef:
ga naar DA aub, blaas kan knappen met blaasgruis, loopt steeds voller. Mijn kat heeft gehad en moest eerst catheter, en nu dieet voer voor rest van zijn leven

Precies, onze kat kreeg het toen ze drie was en pas sinds een jaar krijgt ze weer half half normaal en speciaal voer, wat nu redelijk gaat.......speciaal voer is echt heel erg duur!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:07

Leetjuhh schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Precies, onze kat kreeg het toen ze drie was en pas sinds een jaar krijgt ze weer half half normaal en speciaal voer, wat nu redelijk gaat.......speciaal voer is echt heel erg duur!

48- per zak ( wel grootste 5 kg)
ik kan nooit meer overstappen, heb eens geprobeerd, en 3 dagen later plastte ze weer bloed.
ook heb ik geprobeerd om te mengen met andere brok, maar ook dit werkte niet. Ze pikte de anti struviet brokjes er zo uit en liet de normale liggen

kat mag niks anders hebben, ook geen snoepjes oid, maar gekke is dat ze dat weet. Vroeger at ze wel eens wat als ik haar wat gaf, stukje vlees, garnaal, snoepje, eet ze nu allemaal niet meer

wat ik wel soms geef, is blikvoer en daar flink wat water overheen. Dit soort katten moeten nl extra vocht binnen krijgen en dit is DE manier voor mijn kat.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:51

even een update

Gisteren nadat ik dit berichtje had geplaatst, heb ik Elmo gevangen en meegenomen naar de dierenarts. Daar is hij nagekeken. Hij heeft een blaasontsteking.

Heb dus zeker niet gewacht. Ik ben een muts met mijn beestjes, liever een keer teveel en te snel dan te weinig.
Nu heeft hij een prik gehad en nog pillen.
Vrijdag moet ik urine opvangen en even laten controleren of het geen ontsteking of gruis is.

Maar het gaat al beter gelukkig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:53

Heel goed! Goed voor je beesten zorgen, dan heb je er het langst plezier van en mee Knipoog Hopelijk knapt hij snel weer op Ach gut

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:11

He fijn joh! Super dat je snel gehandeld hebt, zo kun je een hoop leed voorkomen!

Onze poes eet wel normale brokjes, icm het speciale voer. Zachtvoer of snoepjes ed is ook aan haar niet besteed, ze kijkt er nieteens naar om! Wel lust ze af en toe ene klein stukje gerilde kip, maar ook maar 1 stukje en dan is ze weer weg. Bij haar is het nu wel aardig stabiel, we hebben egen problemen meer (gelukkig)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:19

goed zo, goed gehandeld!
hebben ze zn blaas nog opgevoeld of ie niet te vol zat?

urine kun je bijv zo opvangen: als je ziet dat ie naar de bak gaat en dan gauw een grote eetlepel onder zn bips schuiven.... en dan maar hopen dat ie niet stopt met pinkelen of toevallig moet kleien Haha! Bloos
mijn katten gaan nl niet op de bak als er van dat speciale grit in zit om de plas op te vangen en deze methode werkt prima!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:21

nektosha schreef:
even een update

Gisteren nadat ik dit berichtje had geplaatst, heb ik Elmo gevangen en meegenomen naar de dierenarts. Daar is hij nagekeken. Hij heeft een blaasontsteking.

Heb dus zeker niet gewacht. Ik ben een muts met mijn beestjes, liever een keer teveel en te snel dan te weinig.
Nu heeft hij een prik gehad en nog pillen.
Vrijdag moet ik urine opvangen en even laten controleren of het geen ontsteking of gruis is.

Maar het gaat al beter gelukkig.

heb je zo`n zakje met speciale " plastic" korreltje om urine mee op te vangen? Tip... als je urine hebt uitgehaald met een pipet, gooi de korreltjes in een zeef, spoel heel goed schoon en laat goed drogen. Mocht de kat nl blaasgruis hebben ( ziet uit als glasscherfjes onder microscoop) zul je deze korrels vaker nodig hebben om te zien of het echt weg is.
Bespaart je kosten op nieuwe zak plastic korreltjes, welke in mij ogen vrij pittig geprijst zijn