kat met tumoren aan de oren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

kat met tumoren aan de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 11:37

onze poes heeft korsten aan beide oren.
Ik ben er mee naar de dierenarts geweest, er waren twee opties: oormijten of tumoren. Ze kon geen oormijten zien maar heb toch een kuur gekregen. Helaas heeft deze niks geholpen.
Het zijn dus Tumoren. Nu is het een stalkat, komt niet in huis en heb er niet echt een band mee.
Ze is 11 jaar.
Zouden jullie tegen alle kosten de kat, met alle complicaties van dien, de kat laten opereren en de oren verwijderen, of laten euthanaseren? (Dit was volgens de DA de beste optie, omdat ze slechte ervaringen had met het verwijderen van de oren, die daarna niet wouden genezen, met daarna alsnog euthanasie)

Of zouden jullie het nog even aanzien, zolang de korsten niet openstaan?

Gwen

Re: kat met tumoren aan de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:48

Ik heb de stalkat (die nu van mij is overigens) laten opereren. Ze had oormijt die niet behandeld was en overgegaan was in een chronische oorontsteking, waarbij oormijtzalf idd niet meer hielp. De deirenarts heeft aan beide zijden de gehoorgangen verwijderd tot (niet met) het trommelvlies. Het was een kostbare ingreep, ergens rond de € 350,-. maar als ik zie hoe de poes er van opgeknapt is vond ik het de centen meer dan waard.

De dierenarts zei dat het een lastige operatie was, maar niet dat er weinig kans op slagen was. Bij die van mij is alles zonder problemen gegaan, en het is uitstekend genezen. Poes is zelfs niet helemaal doof geworden, al hoort ze nu stukken minder.

Ik zal het topic van toen er even bijzoeken. Gevonden: viewtopic.php?f=73&t=716115&p=22198775&hilit=Kitty#p22198775

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:01

moeilijk moeilijk, de poes is al 11 en een stalkat waar je niet echt een band mee hebt, je moet voor jezelf uitmaken of je dat geld aan deze poes wilt uitgeven, geef je genoeg om de poes om haar deze operatie aan te doen of neem je de moeilijke beslissing voor euthanasie? dat kunnen wij niet voor je beslissen.
Persoonlijk zou ik het aankijken en haar laten euthanaseren op het moment dat je denkt dat het echt niet meer gaat en ze last heeft van die korsten of als het erger wordt. De kans dat het goed gaat met die operatie is klein, ze zal toch de nodige verzorging moeten na die operatie en met een stalkat die overal komt is dat niet handig. Daarnaast is ze al 11 en al aardig op leeftijd voor een stalkat.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:30

Die kat van mij was niet veel jonger, en ook stalkatten kunnen prima oud worden Lachen , maar ik heb die van mij idd wel pas laten opereren toen ik wist dat ik haar mee naar huis kon nemen. Vanaf toen was ik er van verzekerd dat ze voortaan goed verzorgd zou worden én dat ze een schone plek had om te genezen. Ik heb nog overwogen haar een spuitje te laten geven, maar nu ben ik heel blij dat ik dat niet gedaan heb.

Het is en blijft echter toch een ander verhaal als de poes van iemand anders is, dat is absoluut zo, maar of er echt zo weinig kans is dat de operatie niet goed gaat weet ik niet. Veel dierenartsen hebben een hekel aan zo'n operatie omdat het een moeilijk uitvoerbare ingreep is, dat wel.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:33

Ik zou gezien de band die je met de kat hebt niet voor een operatie gaan, zeker gezien de slechte vooruitzichten.
In hoeverre heeft de kat er echt last van? Als de kat er nauwelijks tot geen last van heeft zou je hem ermee rond kunnen laten lopen, anders zou ik voor euthanasie kiezen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:36

Is het ook een mogelijkheid dat je zegt van zolang het beestje zo nog een goed leventje heeft geef je alleen pijnstiller en antibiotica. Hebben wij met onze kat wel gedaan, die had een kwaadaardige tumor in zijn bekje. Wij hadden toen de mogelijkheid om het deel van de kaak waar het zat te laten verwijderen of alleen pijnbestrijding. Wij hebben toen voor het laatste gekozen en onze kat heeft toch nog twee maanden een goed leven gehad. Hij is trouwens wel ingeslapen, niet natuurlijke dood gestorven...

Hoop dat je er een beetje uitkomt!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 14:12

Ik ben naar de dierenarts geweest en de kat heeft, in overleg, toch een spuitje gekregen.
Ik hoop dat ik ethisch de goede keuze heb gemaakt, het beestje heeft een mooi leven gehad.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:31

Het is altijd moeilijk in zo'n geval om te bepalen wat nou het beste (geweest) zou zijn. Het beestje hoeft nu in elk geval niet meer te lijden. (Die van mij leed iig heel erg onder haar aandoening).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:07

das een snelle beslissing....
Misschien helpt dit voor je eigen gemoedsrust: als de dierenarts het advies geeft dan kun je er vanuit gaan dat het een ethisch correcte is geweest, hij heeft tenslotte een eed af moeten leggen en moet altijd in het belang van de dieren handelen.
Maakt de beslissing niet makkelijker maar wel beter voor de kat.
sterkte!