geiten ,dringend raad gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tina

geiten ,dringend raad gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 00:08

sinds kort ben ik in bezit van 2 geiten
zijn grote witte melkgeiten

ik ben geheel leek op dat gebied Bloos en geiten zijn nieuw voor me
ik heb verschillende stukken land en tuinen die niet meer begaanbaar zijn van hoge gras ed en die niet te beweiden zijn door mijn paarden
de bedoeling was ze dus als kleinere grasmaaiertjes in te zetten

nou heeft de ene geit een dikke uier aan een kant.er zit melk in ,dacht dat onsteking was en heb de ergste druk ervan af gehaald Bloos
wil niks eten haast , geen gras en op stal ook geen hooi en is me ook veels te mager
hooi is 1a kwaliteit van de paarden wat ze krijgen op stal ,met regen wind en nachts zet ik ze op stal

volgens de vooreigenaar eet een geit geen gras ed en kan zijn dat ze drachtig is (ongelukje van jonge bok) maar dan pas over 3 maand aflamt en dat 14 dagen heimwee normaal is
zet zo uier nu al aan dan? ,op de vraag of ze jongen heeft gehad dit jaar ,was het een nee

de andere geit begint wel te eten buiten ,snaait wel gras etc ,ziet er beter uit

ze hebben beiden oornummers ,ik wou graag weten wanneer ze geboren zijn ,volgens verkoper moet 5 jaar zijn
waar traceer ik de oornummers ?

romatjuh

Re: geiten ,dringend raad gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 00:12

Ik heb ook geen verstand van geiten, maar kan het niet zijn dat de uier ontstoken is en dat ze daardoor niet wil eten? Dat ze er gewoon knap beroerd van is? Maar misschien beter om er even een dierenarts bij te halen. Succes en veel plezier met je geitjes.!

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 00:44

http://www.dwerggeiten.nl/Voeding.htm
Dat is maar een van de voorbeelden die je vind als je geiten voeding intikt in google dus genoeg te vinden! Ze hebben dus ook regelmatig een brok nodig om aan hun benodigde vitamines en mineralen te komen net als veel andere grazers Ik denk dat een goed idee is om er gewoon een dierenarts naar te laten kijken, groot kans dat er toch iets niet goed is! Geitjes kunnen ook vast niet tegen dingen als sint jacobskruid enzo dus als het echt heel hoog staat en vol onkruid zou ik het sowieso eerst maaien(en dus wel even laten rusten!) voordat je ze erop zet.Verder kan ik je helaas ook niet helpen aan meer info, gewoon zoeken!
Succes met je geitjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 00:47

geiten eten echt wel gras hoor,bij ons eten ze het ook?. en hooi en geitebrok
van zwangere geiten heb ik helaas geen verstand, misschien afwachten tot de juiste datum en kijken hoe het gaat?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 01:06

Ik heb een dwerggeitje (ex bok) van 11 jaar oud en die eet ook geen gras. Soms een paar sprietjes maar verder alleen maar hooi en biks. Hij is extreem kieskeurig met zijn eten. Dus op zich hoeven niet alle geiten gras te eten hoor.
Mijn geit eet wel bladeren van bomen en struikjes en dat soort dingen.

Maar ik zou als ik jou was toch even een dierenarts naar die uier laten kijken want het kan best een ontsteking zijn. Daar kunnen ze behoorlijk ziek van zijn. En misschien eet ze daarom niet.