vraagje ivm honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sannii

vraagje ivm honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 00:17

Hallo ,

ik heb een vraagje over het gedrag van mijn jongste telg :Benthe , een teefje van nu 6 maanden

Ze is echt superactief en krijgt dan ook veel beweging en kan in de tuin spelen zoveel ze wil , maar mijn andere hond speelt niet zoveel en zo ruw als haar .
Het zit zo , als de andere hond buiten komt(een reu van 5 jaar) dan vliegt ze op hem af en gaat ze aan zijn oor of aan zijn schouder bijten en dan zo er aan trekken (maar niet scheuren) .
De andere hond is echt zo tam (heeft vroeger iets meegemaakt en in het asiel gekomen enzo) en geeft er bijna nooit reactie aan behalve een klein jankje als het pijn doet .
Nu snap ik dit gedrag niet . Weet iemand wat het betekent ? is het maar gewoon spelen ?

Verder kan ze ook echt niet met andere honden omgaan , dit omdat ze te vroeg van de moeder is weggehaald en bij de papa is gezet (volgens de hondenschool dan) .
Nu zijn we aan het trainen op negeren van anderen honden , dit gaat goed zolang de andere hond haar niet uitdaagt .

En ook , als ik met haar ga wandelen de 1e keer en ze dus nog boordevol energie zit , dan blaft ze de eerste 10 minuten op alle mensen en dergelijke , dit omdat ze iets wil gaan zeggen of gewoon omdat ze iets interessants ziet (aan haar vriendelijke houding dan te zien toch ) maar ze heeft nu eenmaal een lage blaf die mensen bedreigend vinden en dus merk ik dan wel dat mensen even opkijken . Hoe leer ik dit haar af ?
Ze kan blaffen op commando , maar stoppen ermee is op wandeling niet zo simpel vermits ik eerst haar aandacht moet krijgen en tegen dan zijn die mensen allang verder gewandeld ofzo ...
"let op" kent ze op commando maar ze durft momenteel wel eens koppig te doen en dat te negeren als we wandelen .Ik ben dus niet interessant genoeg ?
Op de hondenschool zeiden ze negeren (maar dat doe ik nu al 2 maanden ofzo)dat blaffen en veel met haar spelen zodat ik het interessantse ben (snoepjes vind ze niet zo interessant).

Groetjes

assie

Re: vraagje ivm honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:18

Moeilijk zeg. Over je eerste stukje durf ik niets te zeggen, dikke kans dat k dan onzin ga verkopen Knipoog Het tweede stukje wil ik wel een poging wagen. Het blaffen is denk ik zelfbelonend voor haar, dus dan zal negeren niet werken. Het negatieve weegt niet op tegen het positieve

Je hond zou eigenlijk de connectie moeten maken; "Hey andere mensen! Snoepje." en zo stil zijn. Dat krijg je door elkaar door heel veel geduld te hebben, en iedere keer een snoepje erin te stoppen als ze stil is en naar jou kijkt. Dat snoepje kun je ook vervangen door kaas, leverworst, frolicjes, kipfilet, weet ik het, als ze het maar heel lekker vindt. Of als ze ballengek is, sleep die bal dan maar mee.
Dit zul je langzaam moeten opbouwen. Ik denk dat je hard aan de slag moet met alles vóór zijn. Dus als jij mensen ziet aankomen en zij heeft het nog niet gezien, snel haar aandacht vragen, de straat oversteken en zo min mogelijk afleiding proberen op te zoeken. En dit dan langzaam uitbouwen. Van mensen die nog 100 meter weg zijn, naar mensen die nog 90 meter weg zijn, om maar wat te zeggen.
Het zal wel langzaam gaan; 2 stappen vooruit, 1 stap achteruit, maar je moet maar zo denken; de aanhouder wint Knipoog

Je zou als je wilt ook nog een second opinion kunnen vragen van een andere hondenschool, of een gediplomeerd gedragstherapeut.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:23

Het trekken en scheuren aan het oor is wellicht gewoon spelen. Welk kan je daar bv. een commando op plakken, als het te ver gaat. D.M.V. een paar kleine trainingen. Als het te ver gaat: Los! En dan is het gedaan met spelen, of trekken aan de oren. Zoiets moet ook een pup leren. Spelen mag, maar tot een bepaalde hoogte.

Tja, wat doe jij als je haar 'negeert'? Ik zou zeggen: Gewoon doorstappen, niet kijken als ze blaft ook niet naar andere mensen. Maar gewoon doorstappen. Is ze even stil beloon je dat.

Na een tijdje zal ze zeker weten wat stiller zijn, als je dan merkt dat ze een gebaar maakt om te blaffen kan je bv 'Stil!' zeggen, en haar eventueel laten zitten oid. Als ze luistert beloon je haar, en op die manier kan je rustig aan stil over straat wandelen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:34

Ja, dat eerste is spelen. Dat zie je veel bij pups die te vroeg bij de moeder zijn weggehaald = onvoldoende bijtremming. (Doet ze dat ook met jullie, dus bijten en hangen in handen of kleren ?)
Als het echt te ver gaat, moet normaalgeizen de andere hond ingrijpen, maar dat doet hij dus niet jammergenoeg. ALs je toch vindt dat er een stop op moet worden gezet, dan zou ik een time out gebruiken. Even de pup apart zetten tot hij gekalmeert is. Begint hij directt erug met trekken en hangen, dan hup, zonder iets te zeggen terug even apart van de andere hond en jullie. Het nadeel is dat als jij er niet bent, de pup gewoon lekker zijn gang gaat...

In onze hondenschool hadden we ook ooit zo'n hond die constant blafte op wandeling tegen alles en nog wat, na een week is het opgelost. Negeren helpt niet omdat het idd. zelfbelonend gedrag is. Jouw hondenschool heeft het hier goed mis. Ik leg even kort de methode uit die ze bij ons toepassen. Je gaat uit de deur om een wandeling te maken, blaffen ? zonder iets te zeggen omdraien en terug naar binnen waar je hem negeert. Dit blijven herhalen tot hij beseft dat blaffen einde van de pret betekent. (ik ken honden die zelfs al vanaf ze de lijn zien beginnen te blaffen, dan exact dezelfde methode). Blaft hij een poos niet, dan mag je kort belonen, maar opletten dat je hem niet teveel opwind (zodat hij misschien weer gaat blaffen).

Het niet kunnen omgaan met andere honden, denk je dat dit eerder uit angst of uit dominantie is? m.a.w. hoe is haar houding als ze uitvalt ? Is het enkel aan de lijn of ook als ze los speelt met andere honden ? Ik denk hierbij dat de aandacht op naam erg belangrijk is, zodat je kan ingrijpen voor ze uitvalt. Ik zou een grotere afstand bewaren van vreemde honden en telkens die naam oefenen. Hoe is haar voedingsschema, als je dat verandert kan je dikwijls al meer motivatie naar voer berijken. Ook nemen sommige honden geen voer aan omdat ze te opgewonden zijn, als je dit voorkomt kan het dan ook zijn dat ze terug voer gaat accepteren. Maar ook een speeltje kan erg belonend werken. Dus naam vragen (met een hond in de verte), kijkt ze? Dan kort spelen en 'genoeg', speeltje opbergen. Je gaat iets dichter naar de nadere hond toe, 'naam' = kijken ? = spelen. Voel je dat je te dicht bent gekomen en ze toch geen aandacht meer heeft in jou, dan moet je terug een stapje achteruit. Bij het wandelen zou ik de straat gaan oversteken als ik een andere hond tegenkom in het begin om terug dat uitvallen te vermijden. Er moet een nieuwe associatie komen = 'hond?' = 'Kijken naar baas want dan mag ik spelen'.

Veel succes !

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 16:53

Ik moet zeggen dat ze wel niet constant blaft , hier in het dorp alleen als ze nog niet moe is , en in de stad blaft ze alleen maar als ze net uit de auto is : ik denk dus dat dit komt door haar enthousiasme , maar dit is irritant , dus ik ga het denk ik zo maar eens aanpakken . (had dit al eens geprobeerd maar niet lang genoeg volgehouden..)
En dat van andere honden dachten we eerder dat ze niet tegoei wist hoe ze erop moest reageren ,dat ze angstig was en daarom deed alsof ze dominant was ...tegen mensen is ze toch eerder onderdanig (ze is wel heel waaks , als er iemand binnenkomt dan blaf ze maar ze stopt wel als we zeggen Benthe,het is goed . )
Haar houding als ze uitvalt is dus eerder dominant , maar de echte oorzaak hiervan ?
Maar ja , nu is het hoofddoel andere honden negeren , en dit bereiken doordat ze daar geen aandacht meer aan geeft , en weer in de stad kijkt ze niet eens op naar andere honden die blaffen enzo , maar hier in het dorp wel ? Wat kan daar de reden van zijn ? Mijn houding mss die net iets meer gespannen is omdat ik weet dat ze gaat willen gaan ?

Bedankt al Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:25

Ja, dat kan heel goed zijn ! Honden pikken de geringste verandering op in onze emoties. Ook niet gaan anticiperen als je een andere hond ziet, dus niet de lijn gaat korter maken, niet praten tegen de hond. Zo ontspannen mogelijk met iets anders bezig zijn. En eens een oefeningtje vragen, bv. Zit als je in de verte een andere hond ziet komen.
Heb je haar in het dorp eens anders behandeld dan de keren in stad (eens flink gestraft) ? Of is ze daar eens aangevallen geweest door een onvriendelijke hond of zo ? Honden kunnen idd. met als onderliggende reden hebben geleerd dat uitvallen werkt, want de andere honden en mensen blijven dan op een afstand. Ze worden zelfzekerder en je gaat denken dat het uit dominantie is, maar dat was dan de eigenlijke oorzaak niet. Ik zou telkens voor je in het dorp een andere hond tegenkomt eens haar aandacht vragen (lekkere dingen meedoen) en een simpele oefening vragen. Reageert ze flink, dan mag je ze best goed belonen. Als ze toch uitvalt, dan in een flits ommekeer maken zonder iets te zeggen. Deze keer was dan al te dicht.

i.v.m. blaffen. Met de auto kan je het net zo oplossen als in het huis. BLaft ze echt teveel nadat ze uit de auto is gesprongen? Hup, de auto terug in. Is ze stil ? dan gaan wandelen. Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:21

Sannii schreef:
En dat van andere honden dachten we eerder dat ze niet tegoei wist hoe ze erop moest reageren ,dat ze angstig was en daarom deed alsof ze dominant was ...tegen mensen is ze toch eerder onderdanig (ze is wel heel waaks , als er iemand binnenkomt dan blaf ze maar ze stopt wel als we zeggen Benthe,het is goed . )

Deze 2 dingen moet je even niet door elkaar halen.
Een hond kan een joekel van een dominantje zijn tegen andere honden, en zo onderdanig als het maar wat tegen mensen.
Ik heb hier een levend voorbeeld rondlopen Knipoog . Tegen andere honden is het vaak een patsertje (met een klein hartje Lovers ) , tegen mensen is hij hartstikke onderdanig. Hij zal nooit proberen over je heen te lopen en een 'uh' is al genoeg om hem in elkaar te laten krimpen, oortjes en staartje laag *Help* (heeft wrs wel met zijn verleden van voor het asiel te maken).

Dus het een hóeft niet met het ander verband te houden Knipoog