Zielige hond ( antitrekbandje )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

qwinty

Zielige hond ( antitrekbandje )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 13:09

Zijn er hier ook honden die een antitrekbandje hebben?
Zo'n bandje over de neus waar ze vrij mee zijn tenzij ze trekken dan word het samen getrokken zeg maar.

Mijn hond kan behoorlijk trekken en aangezien ik over 5 weken een babytje krijg en ik het al voor me zien hoe ik dan met kinderwagen en al over straat vlieg heb ik dus zo'n bandje aangeschaft.

Maar nu vind ze het dus helemaal niets!
Ze wil niet meer uit moet haar echt mee slepen bijwijze van spreken.
Ze rolt over de grond en in het begin wou ze zelfs niets doen.

Nog meer mensen die dit hebben gehad met hun hond en gaat het wel over?
Vind het zo sneu voor der maar het doet haar geen pijn zolang ze niet trekt.
Is het gewoon aanstellerietes?

Als we haar ketting pakken dan wil ze als nog niet mee dus nu weet ik niet of het nu echt wel daar aan ligt.
Maar ze moet toch haar behoefte doen..

Raja

Re: Zielige hond ( antitrekbandje )

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:12

ik zou proberen het rpobleem opvoedkundig op te lossen met je hond.
Daar heb je hele fijne methodes voor en als je hond een beetje slim is, heeft ie het ook zo in de gaten!!

ga met hem lopen aan een langere lijn. Loopt ie vooruit, geef dan precies voordat de lijn strak komt te staan een korte, maar FEL rukje aan de lijn. Niks zeggen, gewoon alleen doen. Gewoon doorlopen alsof je neus bloed.
Dit heel consequent blijven herhalen. Op een gegeven moment heft je hond vanzelf in de gaten dat het niet leuk meer is om weg te rennen en te trekken.

Succes!!!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:14

Bedoel je een Follow Me bandje/Gentle Leader??

http://www.petplanet.co.uk/shop_dev/ass ... leader.jpg

Daar heb ik tijdens stage/werk ook honden mee getraint en ik vond het wel fijn werken. Je moet er alleen wel om denken dat hij goed en niet ( constant) te strak zit.

Heb je anders al eens aan een slipketting gedacht? Oké niet al te vriendelijk maar vaak heb je de meeste honden na een flinke ruk weer ( even) onder controle.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:14

Mijn hond (bij mijn vader dan) had precies hetzelfde. Loeisterk, en met zo'n 'halster' wilde hij niet eens meer naar buiten.
Meerdere keren hebben we hem (letterlijk!) uit zijn hok moeten slepen om uit te gaan.
Niet echt de meest geweldige manier van doen, maar ik ben er niet altijd, en mijn vaders vriendin is nu eenmaal niet zo'n hondenmens. Toch hebben we er nu heel veel profijt van. We kunnen ook met hem fietsen, en hij trekt nooit meer.
Wat jij kunt doen is de hond eten geven en andere leuke dingen met hem doen, terwijl hij deze riem om heeft. Zo leert hij dit ding zien als iets dat in verband staat met leuke dingen.

Het kan dus zeker aan dat ding liggen! Honden vinden druk op hun neus heel vervelend (daar is de werking van deze riem op gebaseerd). Toch lopen veel honden er zonder problemen mee. Ze moeten meestal gewoon even wennen. Doe allereerst deze riem om tijdens het eten geven, en ga pas ermee naar buiten als hij eraan gewend is.
Natuurlijk kun je het ook opvoedkundig oplossen, maar deze riem werkt ook zo. Het is geen martelwerktuig, maar laat de hond zien dat trekken niets opleverd. Langzamerhand zal hij ook begrijpen dat je ook met een gewone riem niet mag trekken (heeft hij bij ons nu volkomen door).
Succes Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:17

na een tijdje is hij het gewend. alleen straf hem wel als hij hem wil proberen af te doen. werkt bij alle honden die ik heb gezien goed.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:19

Ik denk ook zeker dat dit bandje wel werkt! Maar als de hond er niet goed op reageerd kun je het ook om mijn beschreven manier proberen en daarna altijd die manier ook toepassen met het bandje om zijn neus.
Als je namenlijk t opvoedkundig oplost, heb je hier veel langer (een hondenleven) profijt van!
Consequent blijven en niet zomaar in het wilde weg een ongecontroleerde ruk aan de ketting geven! Dat werkt de verkeerde kant op!
Straal zelfvertrouwen en dominantie uit. kijk je hond niet aan. gewoon lopen, niks zeggen en strak voor je uit kijken. loopt ie weg, fel rukje aan de lijn.
Laatst bijgewerkt door Raja op 04-07-07 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 13:19

Ze trekt nu ook niet meer, ze weet donders goed dat het dan zeer doet.
We hebben een lange riem die uitrolt en ze weet precies wanneer die op is.

Een slip ketting hebben we hier voor gehad maar dan werkt totaal niet bij haar.

Als ik hem in huis om ga doen associeerd ze dat met straf, omdat ze ook een muilkorf heeft gehad omdat ze veel kapot maakte en hapte als we der strafte.

Het is niet dat ze dit ding pas een week heeft.
Maar zker al een 5 weken dat ik er mee werk.
Zal wel wennen dan hoop ik tenminste.
Als ze eenmaal buiten is rolt ze een paar keer over de grond om hem af te krijgen maar lloopt daarna wel gewoon mee.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:21

Ik hoor altijd van mensen dat je moet LEREN werken met zo'n riem voor je hem echt gaat gebruiken bij je hond

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:28

weet je wat ik altijd zo grappig vind??

ik loop met mijn 400 kilo zware pony aan een los touwtje en meneer blijft vrolijk achter me lopen.
en dan kom ik mensen tegen met honden die veeeeeeeel kleiner en lichter!!!! zijn en die lopen te trekken.
ja jee hoe leren we een paard nou netjes meelopen en dan lukt het bij een hond niet?
Tong uitsteken

een hond mag net als een paard liever niet voor je,maar achter/naast je lopen.

is wel een foefje voor hoor, neem een dunne ketting en bevestig die om de hals van de hond.
dan doe je de ketting juist hoger zodat die net onder zijn oren komt.
als een hond trekt en de ketting zit om zijn nek gooit hij die kracht er in,dan is het zijn kracht tegen die van jou.
Knipoog
doe je de ketting dan hoger,kun je hem heel makkelijk corrigeren.
hond kort achter/naast je nemen, commando geven,gaat ie naar voren dan zet je hem terug..
pas als je loslaat en commando ga maar of zo geeft mag de hond verder van je af

dan nog: consequent zijn!!!!
altijd en overal, een hond heeft leiderschap nodig en dat ben jij,vertel jij niet waar zijn plek is dan zal hij leider proberen te worden Knipoog
denk dat jij een slimme hond hebt, geef haar wat te doen, wees een leider en ze zal vast veranderen Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:30

Een Gentle Leader (of vergelijkbaar model) is een goede manier om de hond te leren wandelen zonder trekken ALs het goed aangeleerd is. Het is een pijnloze methode (in tegnestelling tot een slipketting), die weinig kracht van de geleider vraagt. Als je met een kinderwagen wandelt en je moet je hond een ruk met een slipketting geven... baby in de gracht Haha!

Het jammere is dat ze Gentle Leaders gewoon in de winkel verkopen. Natuurlijk voor dat bedrijf leuk (omzet), maar mensen beginnen er mee zonder kennis van zaken. Zo is de combinatie Gentle Leader + uitreklijn volledig uit den boze. Als je hond op volle snelheid aan het einde van de uitreklijn komt, krijgt hij een ruk aan zijn hoofd die je kunt vergelijken met een auto die vanachter tegen jouw auto aanrijdt!
Ook snokken, sleuren of rukjes geven met een gewone leiband kunnen schade aanrichten aan de hond.

Bedoeling is dat de hond een specifieke reactie leert op druk op de GL. En dat is nu net hetgeen waar de meeste mensen de ervaring en kennis voor missen. En dan beland de GL na een week in de kast Knipoog

Als je wil kan ik via pm wel een poging wagen om het volledig uit te leggen hoe je het aanleert?

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 13:31

Het is ook niet zo dat ze altijd trekt, maar als er een andere hond komt dan kan ze aardig wat kracht zetten.
Ik kan haar wel houden hoor , maar als ik straks met de kinderwagen loop wil ik niet bijna omver liggen als er weer een hond komt, en met dit bandje gebeurt dat dus ook niet Lachen.
Alleen vind ze het niet fijn

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:55

Ik zou dan al wat vroeger hebben getraint om dat trekken af te leren !! Nu is 5 weken wel erg nipt volgens mij. Als je echt fysiek de hond niet kan houden, dan is de GL. aangewezen, maar opnieuw onder een aantal voorwaarden : Het moet tijdelijk zijn, het moet eerst aangeleerd zijn (door positieve associaties of met de clicker), en het moet correct gebruikt worden (niet rukken eraan, trekt de hond toch? dan stilstaan of de andere richting uitgaan),... Jet is zeker geen 123 oplossing zoals velen denken.
Praktisch = probeer eerst dit eens zonder GL. = hou de leiband goed tegen je lichaam met twee handen die je tot een vuist maakt. Normaalgezien heb je zo erg veel kracht. Probeer niet te dicht tegen andere honden te lopen, steek liever de straat over als je denkt dat je hem niet kan houden. Wat je vooraf kan doen = leren zijn naam vragen in allerlei situaties. In het begin zonder veel afleiding, dan gradueel wat meer. (dus naam hond = brokje, dit herhalen, als hij al begint te kijken, dan zeg de op dat moment de naam en brokje. dan langzaam de naam eens zelf vragen). Laat op een afstand waar de hond nog niet trekt een hond staan. Vraag terug zijn naam, kijkt hij = feestje bouwen, sterk belonen. Dan kan de hond even wat dichter komen, terug naam, enz... Tot de hond jouw kan passeren zonder dat jouw hond uitvalt aan de riem. Gaat hij toch trekken? Keer dan 360 graden om zonder iets te zeggen en begin de oefening opnieuw, maar dan met een grotere afstand.
Algemene tips bij wandelen= trekken = stilstaan en hond terug naast je vragen, belonen. Of de tegenovergestelde richting uitgaan die hij wil. Komt hij toevallig naast je lopen? dan flink belonen.
Succes!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:21

Ik heb ook hele goede ervaringen met het 'halstertje' (haltie noemen wij het thuis).
In het begin was onze Akikta ook niet vooruit te branden met dat ding.. Constand op de grond en dan met haar poten dat ding af proberen te krijgen. Elke keer afgestrafd en naar een paar weken was ze er helemaal aangewend en je wil niet weten hoe netjes ze nu loopt (ook omdat we met haar naar puppie cursus zijn geweest). Ook bij onze 'pup' (zo gedraagd ze zich nog) hebben we het dingetje aangeschaft. Een echte jachthond is zij.. Eerst wou ze zelf het ding niet eens om! Toen maar flink beloond elke keer als we de haltie omdeden en nu gaat ze héél lief zitten en zit ze vol vreugd te wachten tot ze de haltie om mag en wat lekkers krijgt..

Dus negeren en belonen is vast dé oplossing hiervoor.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:58

Het is en blijft een correctie gerichte symptoombestrijder, die zonder verdere training niet de eigenlijke oorzaak van het trekken aanpakt. Een goede oplossing voor korte duur, maar of je de hond echt de rest van zijn leven met zo'n ding rond z'n kop moet gaan lopen ...

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 19:20

@Astragirlie als je goed leest moet ik NU nog 5 weken maar dat bandje al een tijdje nu Knipoog!..

Het is niet zo dat ze nu nog trekt, absoluut niet maar dat ze het gewoon niet fijn vind en dus niet mee uit wil Knipoog!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:25

En als je nu terug omschakeld naar een gewone halsband? Ik bedoel eerst wandelen met beide en de leiband om de gentle leider strakker vast houden en zo stil aan omschakelen tot je nog enkel die leiband van de gewone halsband vast houdt. Maarja het is ook wat kort nog om nu te gaan experimenteren.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:31

halties zijn een prima oplossing, ik heb ook 2 grote honden en bij ons laat ook iedereen ze met een haltie uit. Maar eigelijk is dat trekken gewoon een soort machtsvertoon van je hond, ik heb zo'n haltie niet nodig. De 'roedelleider' van een hond zal nooit zijn ondergeschikte in zijn hol laten, wees roedelleider en laat je hond nooit op je slaapkamer/ bank etc. Geef je hond aandacht wanneer jij daar zin in hebt, niet wanneer hij loopt aan te dringen. Geef je hond pas eten als je zelf gegeten hebt, een roedelleider laat zijn ondergeschikte ook pas eten als hij zelf is uitgegeten. En vooral, als je uitgaat met je hond, laat hem luisteren naar je, eerst zitten als je zn halsband/slipketting om doet en loop altijd als eerste de deur uit!! dit is heel belangrijk. Probeer het maar is, na een paar keer deze regels zal je hond inzien dat hij geen roedelleider is Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:33

Bij ons is dat echt zo'n modeverschijnsel aan het worden, die gentle leaders en die haltis...Als je je hond echt goed onder controle hebt dmv training, dan heb je al die bandjes niet nodig...
en @ vampiregirl, die roedelregels zijn grotendeels al achterhaalt. Het is bv. belangrijker dat je hond op jouw commando de deur uit mag, niet als eerste. Hetzelfde met spelen, op de bank liggen, eten , ... (als jij alles als eerste moet doen, hoe laat je de hond dan in de kofferbak springen ?)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:08

Mijn advies is om sowieso naast de gentle-leader een gewone halsband te gebruiken. Dit om te voorkomen dat je de nek van hondjelief breekt als je per ongeluk eens te veel druk op de gentle-leader zou zetten. Ja, dat kan écht gebeuren.
Dan nog, doe dat ding gewoon zoveel mogelijk om en verbind er veel koekjes aan. Ze 'moet' de gentle-leader gaan associeren met iets leuks, niet met iets stoms. Alhoewel het voor een hond toch erg vervelend is iets over de neus te hebben.

En verder ga ik mee met Astragirlie. Trainen op aandacht.
Zorg dat jij ten alle tijden leuker bent dan die langslopende hond.
Dit kost wel wat tijd (en stukjes leverworst, kaas en hondenkoekjes Knipoog ), maar je zou binnen enkele dagen al enige vooruitgang moeten merken.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:17

AstraGirlie schreef:
Ik zou dan al wat vroeger hebben getraint om dat trekken af te leren !! Nu is 5 weken wel erg nipt volgens mij. Als je echt fysiek de hond niet kan houden, dan is de GL. aangewezen, maar opnieuw onder een aantal voorwaarden : Het moet tijdelijk zijn, het moet eerst aangeleerd zijn (door positieve associaties of met de clicker), en het moet correct gebruikt worden (niet rukken eraan, trekt de hond toch? dan stilstaan of de andere richting uitgaan),... Jet is zeker geen 123 oplossing zoals velen denken.
Praktisch = probeer eerst dit eens zonder GL. = hou de leiband goed tegen je lichaam met twee handen die je tot een vuist maakt. Normaalgezien heb je zo erg veel kracht. Probeer niet te dicht tegen andere honden te lopen, steek liever de straat over als je denkt dat je hem niet kan houden. Wat je vooraf kan doen = leren zijn naam vragen in allerlei situaties. In het begin zonder veel afleiding, dan gradueel wat meer. (dus naam hond = brokje, dit herhalen, als hij al begint te kijken, dan zeg de op dat moment de naam en brokje. dan langzaam de naam eens zelf vragen). Laat op een afstand waar de hond nog niet trekt een hond staan. Vraag terug zijn naam, kijkt hij = feestje bouwen, sterk belonen. Dan kan de hond even wat dichter komen, terug naam, enz... Tot de hond jouw kan passeren zonder dat jouw hond uitvalt aan de riem. Gaat hij toch trekken? Keer dan 360 graden om zonder iets te zeggen en begin de oefening opnieuw, maar dan met een grotere afstand.
Algemene tips bij wandelen= trekken = stilstaan en hond terug naast je vragen, belonen. Of de tegenovergestelde richting uitgaan die hij wil. Komt hij toevallig naast je lopen? dan flink belonen.
Succes!

amen Afgod

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:23

Hulpteugels bij paarden en honden (en daar valt dit ding ook onder) moet je gebruiken wanneer het nodig is, en weg kunnen leggen als het niet meer nodig is.

Afgezien van het feit dat er toch aardig wat aan de opvoeding van de hond schort en hij ergens heeft geleerd dat hij kan en mag trekken en met trekken verder komt, is dat bandje symptoombestrijding. Nu het trekken met dat ding over is, wat doet ze nu als je teruggaan naar gewone band? Weet je hoe je moet ingrijpen als ze weer gaat trekken, zonder naar de band te moeten grijpen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:34

Is het niet gewoon een kwestie van verkeerde opvoeding?

Honden horen imo niet aan zo´n uitreklijntje. Ik weet niet beter dan een leren riem en slipketting en onze hond liep altijd graag naast ons mee. Liep hij voor ons uit, even correctie met de slipketting en hij let weer op en met een losse lijn loopt hij weer vrolijk mee. Toen hij klein was hebben we inderdaad af en toe duidelijk met de slipketting moeten corrigeren, maar gevolg is nu dat ie ontzettend goed weet wat van hem verlangt wordt en de lijn vooral loshangt. Corrigeren met stem is al genoeg.

Ik kan me voorstellen dat je hond zich niet prettig voelt met zo´n bandje, voorheen altidj maar vrijheid en niemand die hem terecht wees. En nu opeens via rare druk op zijn gevoelige neus is ie daar de dupe van.

Cassidy heeft wel een punt met haar hulpteugels, bij paarden is het veelal een gemis aan opvoeding en ik denk bij deze hond precies ook zo.

Kun je niet beter op zoek gaan naar een geschikte training voor jouw en je hond om de oorzaak te bestrijden ipv het gevolg?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:37

een uittreklijn is niks mis mee, ze hebben de ruimte als ze ergens niet los mogen, en als ze naast moeten blijven zet je ze gewoon kort.
Ik heb 1 hond die redelijk wil trekken en met een gewone halsband dus ademnood krijgt, die loopt nu met een tuigje (om de borstkas zeg maar), gaat prima

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:41

@Stef, dan moet je immers wel eerst je hond aanleren op welk commanda hij vrij is en welk commando volgen betekent. Als TS dat had gedaan, had ze haar probleem dat de hond niet volgt niet gehad denk ik.

Waarschijnlijk vind merendeel de slipketting juist zielig, maar ik zie liever een hond een keer goed gecorrigeerd om vervolgens netjes en met losse lijn/ ketting volgen dan een hond die zichzelf vol continu in ademnood trekt met een gewone leren halsband..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:46

ik volg dit even, ben zelf ook net begonnen met een GL bij onze nieuwe hond. Hij krijgt hem veelin huis om zodat het gewoon wordt om hem om te hebben. Buiten had ik hem eerst om maar de riem aan de gewone halsband en daarna pas aan de GL. Hij gaat ook nog krabben/rollen om hem af te krijgen maar dat negeer ik en loop stug door. Als hij een tijdje goed meeloopt zonder te trekken doen ik hem tijdens een knuffelbeurt voorzichtig aan de gewone halsband en dat gaat dan een tijd goed =feest en belonen Haha!
Ik ga nu beginnen met de aandachtsoefening, heb er tot nu toe weinig tijd voor gehad.