Help! Wat is dit?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Help! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:47

Drie dagen geleden zijn we met onze hond gaan zwemmen. Aangezien hij dit heerlijk vind, kan hij nogal wild gaan spartelen enzo. Zover wij weten en hebben gezien, heeft hij zich nergens aan gestoten, is hij niet gebeten en heeft hij ook geen ongewone bewegingen gemaakt. Maar sinds gisteren laat onze hond haar staat opeens hangen, drukt hem bijna tegen haar kont aan. Als je aan haar staart zit, vind ze dat niet fijn en draait ze zich om. Ook kost het haar heel veel moeite om te kwispelen, alleen het puntje gaat tussen haar benen op en neer. We zitten nu op de camping, dus kunnen niet 1,2,3 naar onze DA. Toch vragen we ons erg af wat dit kan zijn, normaal gesproken heeft ze ALTIJD haar staart de lucht in, ze laat hem dus NOOIT hangen! Weten jullie wat dit is? Alle ervaringen, vage hersenspinsels of dingen die er misschien wat op lijken zijn welkom!

Elinee

Re: Help! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:48

naar de dichtsbijzijnde DA gaan, meer kan ik niet zeggen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:50

Kijk eens naar de anaalklieren van je hond. Deze zitten links en rechts direct naast zijn poepgat. Normaal zijn deze niet echt duidelijk zichtbaar, maar als er eentje ontstoken is ziet dit er rood uit en een beetje als een hele grote puist. Dit kan best pijn doen en onze hond houdt dan ook haar staart laag en vindt het heel vervelend als je haar bij haar achterkant aait enzo...

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:50

Dat zijn we natuurlijk ook van plan. Maar ik wil graag eerst jullie meningen horen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:51

Ik denk een 'koudwaterstaart' zoek maar eens op op google. Als het goed is gaat het vanzelf over. Succes

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:52

Ja, wij hadden hier op de camping ook al een advies gekregen over die anaalklieren. Ik zal eens even gaan kijken. (Wordt wel moeilijk, aangezien ze het echt niet toelaat om haar staart op te tillen. Niet dat ze gaat bijten, maar ze vindt het echt niet fijn!)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:56

als onze hond last heeft van de anaalklieren (en dat heeft ze met regelmaat) gaat ze sleetje rijden en ze loopt met een beetje bolle rug.
Ze heeft verder totaal geen pijn aan der staart en je mag der nog rustig aaien.

We gaan dan naar de DA (ongeveer 2 x per jaar voor de anaalklieren) en dan worden die leeggeknepen en heeft ze een hele poos nergens meer last van

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:01

Citaat:
Vorig jaar heeft Bayco een "Koudwaterstaart"gehad.
Wij waren met Bayco gaan zwemmen en de temperatuur was bijna 30 graden in de buitenlucht, water was wel kouder.
Dus wat denk ik: Het is warm genoeg op het strand, hij droogt wel op.
Deed hij ook wel maar de volgende dag had hij erg veel pijn aan zijn staart.
Wij kijken en het onderste deel van zijn staart was verlamd.
Gelukkig wel tijdelijk maar hij heeft er ongeveer 3 weken last van gehad en het was heel pijnlijk als wij er aan kwamen.
De staart hing vanaf zijn kont gewoon slap naar beneden.
Wij dus naar de dierenarts en die kon ons vertellen dat het een koudwaterstaart was.
Dit kun je voorkomen om de4 hond steeds weer af te drogen.
En natuurlijk de staart extra goed.

Het schijnt bij labradors en andere waterlievende honden vaker voor te komen.
Vroeger toen de rottweiler nog geen staart droeg hoorde je het nooit maar nu met staart hoor je er steeds meer van

Even een quote van een ander forum...

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 13:03

Dat sleetjerijden doet onze hond ook niet. Ik denk inderdaad dat het een zogenaamde koudwaterstaart is, ik heb het ook even opgezocht op Google. Alle symptomen die andere hondenbezitters beschrijven, komen erg bekend voor. Denken jullie dat we dan alsnog naar de DA moeten, of zullen we het een weekje afwachten, om te kijken of het inderdaad koudwaterstaart is? (Dat gaat namelijk vanzelf over)..

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:05

zoals je beschrijft denk ik dat het een koudwaterstaart is, als je dat zelf ook denkt dan kan je het afwachten en dan zou het vanzelf over moeten gaan. Hou het een paar dagen in de gaten, gaat het niet meer dan kan je alsnog naar de dierenarts, succes!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:09

Ik ga mee met Corinne: het lijkt op een koudwaterstaat (coldwatertail) of ook wel zwemmersstaart genoemd. Door zijn enthousiastme heeft ie of zijn staart gekneusd bij het op het water landen of overbelast door het zwemmen en daarbij uitbundig zijn staart gebruiken.
Warmte schijnt in dit geval te helpen, dus als je een warmtelamp hebt kan je die erop zetten.
Onze oudste heeft het 1 keer gehad en was doodongelukkig en voelde zich er duidelijk erg onprettig bij. Ging vanzelf over.