Hond eet niet meer... Tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Hond eet niet meer... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 00:19

Thuis hebben wij 2 Berner Sennenhonden.

1 daarvan eet al een poosje niet meer/slecht.
Het is een teef van 10 1/2 jaar oud, ze heet Elja(is iets makkelijker om met een naam uit te leggen).
Het is al ong. 2 maanden geleden dat ze niet meer wou eten. We hebben het even aangekeken maar vertrouwden het toch niet. We hadden al verschillende soorten voer geprobeerd, blikvoer, pens en weet ik veel wat maar ze at het niet.
We zijn toen naar de DA geweest. Deze had bloed afgenomen en onderzocht, en we moesten naar de kliniek. De volgende dag konden we al terecht. Er was weer bloed afgenomen, er was een of andere test gedaan en een echo gemaakt.
Hieruit konden ze nog niks opmaken. Helaas hadden ze toen een paar spoedgevallen, waardoor we 1 week later weer terug moesten.

Die week later, weer terug, en nog wat onderzoeken gedaan(geen idee wat voor een onderzoeken, was er toen zelf niet bij).
Ze dachten toen dat het een kleine maagslijmvliegontsteking zou zijn.
Nu ong. 2 of 3 weken een telefoontje gekregen, het bloed was op de kweek gezet, en het bleek een beset ernstige maagslijmvliegontsteking te zijn. Elja zit nu al 3 weken aan de medicijnen tegen die ontsteking, maar ze eet nog niet meer.
Zo af en toe krijgen we eens hondenkoekjes naar binnen(ze is vooral dol op Mergkoekjes), maar ook niet vaak.
We merken wel dat ze weer eetlust krijgt, maar ze eet niet wat we voor haar hebben(en da's aardig wat).

Wel eet ze weer wat meer "lekkere" en minder goede dingen wat ze eerst niet wou eten zoals pannenkoeken en slagroom(nee dit kreeg en krijgt ze niet vaak, maar ze eet het wel weer, die keren dat ze het krijgt.)

Maar waarom ik dit topic dus heb geopend is, omdat we een beetje radeloos zijn met Elja.
We weten echt niet meer wat we moeten proberen om d'r aan het eten te krijgen.
Als we met d'r uitgaan nemen we altijd wat voer en hondenkoekjes mee. De hondenkoekjes eet ze dan wel, maar het voer nog steeds niet.
Ze is intussen ook al 5 kilo afgevallen(ze woog 40, vrij normaal volgens mij voor een Berner, en ze weegt nu nog maar 35).
Heeft iemand nog tips hoe we Elja aan het eten kunnen krijgen??

*Wat dus geen zin heeft(hebben we dus al geprobeerd):*
- Etensbak maar laten staan en weghalen als ze niet eet... Zo heeft ze anderhalve week niet gegeten, en dan wil de ander het maar al te graag opeten, die dan te dik wordt...
- Lekkere dingen door d'r voer doen, ze eet het dan totaal niet...
- In d'r bek doen, en bek dichthouden, of in elk geval net genoeg ruimte geven om te kunnen kauwen(dwingen dus, om te eten)...

swiffer

Re: Hond eet niet meer... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:54

Mm.. Ik weet hoe frustrerend dit is. Ik heb een maltezerreutje van 13 maanden, die een tijd heel slecht at. Bij toeval hebben wij naturediet ontdekt, een kant en klaar versvoer. Wel nogal duur, zeker als je een grote hond hebt. Je kunt dan de optima gold nemen, die is extra calorierijk. site: http://www.naturediet.nl.
Onze hond eet nu prima. Maar die van jou is al oud, zeker voor een Berner. De oorzaak kan natuurlijk/waarschijnlijk lichamelijk zijn. Maltezers staan er vaak om bekend lastige eters te zijn.
Btw. Toen ik de mijne in betere spierconditie voor de shows probeerde te krijgen, raadde de fokster me aan om twee keer per week een rauw eitje geklopt met een halve deciliter slagroom te geven.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 00:58

Bedankt voor de tip, ik ga het er eens met m'n moeder over hebben.
We hebben nl. wel vaker iets nieuws aan voer geprobeerd, dan eet ze het 1 of 2 keer, en daarna niet meer.
Maar bedankt dat je met me meedenkt OK dan!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:10

Is de hond goed ontwormt? Dat is namelijk het eerste wat bij mij opkomt. Omdat ik eens een soort gelijk geval heb meegemaakt.
Verder hebben ze ook de schildklier gecontroleerd?
Als het maagdarmvlies is geiriteerd dan willen honden vaak niet meer eten. Mijn hond heeft dit eens gehad en at ook niks meer. Ik heb toen tijd lang een röntgencontrastmiddel gegeven via een spuit. Dit legt een filmlaag over de maag darmwand en zo wordt deze na het eten minder geiriteerd en dan zou je hond weer moeten leren eten. Je zou dan kunnen beginnen met blikvoer? Weet niet of ze dat lekker vindt?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:18

Wilawander: Alles is gecontroleerd bij de DA en de kliniek, het 1e waar wij aan dachten was het gebit of wormen, maar daar is ze op gecontroleerd.
Blikvoer hebben we geprobeerd, ze at het 2 of 3 keer wel, en daarna niet meer, zo gaat het met een heleboel...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:21

Onze hond had baarmoederontsteking. Toen dit eenmaal verholpen was (= geopereerd) zou je denken dat ze (na een paar dagen) wel weer ging eten, maar nee dus. Het advies van de dierenarts was: zoute haring in de strot duwen. Echt dwangvoeren. En hierna zou de eetlust weer terug komen en het was nog waar ook!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:25

of misschien eens onder pijnstillers zetten, kijken dat ze dan gaat eten. Dan weten ze dat ze zeker ergens pijn heeft, dan nog juist uitzoeken waar.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:28

We weten al dat ze een maagslijmvliesontsteking heeft en meer niet, want ze is echt op alles onderzocht bij de DA en de kliniek
Ze heeft nu medicijnen die ze 2 maal per dag krijgt, of ze wil of niet, maar ze eet nog niet... Elja zit al 3 weken aan die medicijnen.

De DA belde net trouwens om te vragen hoe het met Elja ging, en we gaan donderdagochtend a.s. even langs op gesprek en eventueel kijken voor een extra medicijn voor erbij...

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:28

onze hond heeft ook een tijdje niet gegeten. wij hadden haar toen wat rijst gegeven en het water wat bij het koken overblijft afgekoeld als drinken gegeven. dat at ze toen wel.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:31

Ik vraag me af of al die medicijnen op een nuchtere en leeg blijvende maag wel goed is. Vaak moeten medicijnen na het eten gegeven worden.
Probeer haar eens met de pot mee te laten eten. Bijvoorbeeld gekookte groente (liefst zonder zout) en rauw rundergehakt.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 15:22

Mistic: We zullen het eens proberen!

We hebben net 2 kuipjes Naturediet gehaald, en we gaan rond etenstijd voor de honden maar eens kijken of ze het wil...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 20:13

Update: Heb het Naturediet net geprobeerd, ze wou het niet vrijwillig.
Ik heb dus een stukje in d'r bek gedaan en bek dichtgehouden(wel zodat ze kon kauwen) en zodra ze het stukje op had(wat lekker lang duurde) een koekje gegeven. Ik probeer later vanavond nog wat te geven...

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:17

Misschien dat je biogarde kan proberen.
Als 1 onze honden slecht eten of aan de diaree geven we dat ook na een dag of 2 eten ze weer normaal voer.