waar allemaal aan denken bij een hond..

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

waar allemaal aan denken bij een hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 17:09

Het zit nl zo een vriendin van mij heeft de zorg van een hond opzich genomen, aangezien de eigenaar hem kwijt wilde en er geen kloot mee deed. Hele leuke hond luistert netjes, sociaal tegen andere honden ect. Alleen nu gaat ze voor een half jaar naar Australie waarschijnlijk. En die moeder wil dus niet alleen voor de hond opdraaien ( wel als ik hem dus niet in huis neem). Nou is het zo dat ik hem helemaal geweldig vind en super met hem op kan schieten. Dus nu is gevraagd of ik een half jaar op hem wil passen en mocht dat goed bevallen en we er hier zodanig aan gehecht zijn dan mag hij blijven. Maar nou vroeg ik me af, WAT komt er allemaal bij kijken?

Ik ben zelf een grote dierenliefhebber en naar de 2 paarden die we nu hebben hebben we ook al zat andere dieren gehad, die goed oud zijn geworden..Dus het is niet zo dat ik het heel inpulsief doe hoor, er word hier ook eerst flink overlegd hoe en wat enz. Dus daarom vraag ik het jullie waar moeten we allemaal rekening mee houden?

Bedankt!

ps: het gaat hier over een rotweiler x labrador

vencedor

Re: waar allemaal aan denken bij een hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 17:32

niemand Clown

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:33

Zet het ten eerste op papier dat die hond mag blijven na dat half jaar.. Dan ben je er zo aan gehecht dat je vast niet staat te springen mocht ze 'm opeens wel terug willen.

Hond moet natuurlijk aantal keer per dag uit, ook met regen, onweer, en als jij een dagje wilt shoppen. Haha!
Hond moet voer, antivlooien, -wormenspul, eigen plekje is wel fijn..
*denkt nog eens na*

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 17:35

Citaat:
Hond moet natuurlijk aantal keer per dag uit, ook met regen, onweer, en als jij een dagje wilt shoppen.
Hond moet voer, antivlooien, -wormenspul, eigen plekje is wel fijn..

Ja aan zulke dingen had ik inderdaad al gedacht..We zouden ook een heel leuk plekje voor hem hebben onder de trap hebben wij nog een heel stuk, kan een flink kussen / mand of iets. Wormenspul hoe vaak doe je dat bij een hond net zoals bij paarden of anders Bloos ?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:45

Even denken hoor. Ik heb sinds ruim een maand een eigen pup (was wel al honden gewend), en dat is toch wel wat anders dan een volwassen hond.
Er gaat natuurlijk veel tijd inzitten. Je zult vaak naar buiten moeten, lange wandelingen maken, en een drijfnatte hond (na zwempartij of regenbui) goed moeten afdrogen. Je zult moeten nadenken over de regels (wel of niet op de bank, wie is de baas, ga je nog op cursus of luisterd hij al goed genoeg, aan de lijn of los), en je zult soms teleurgesteld in hem zijn (per ongeluk behoefte op de mat, weglopen als hij los loopt).
Het lastigste vind ik dat je constant bezig moet zijn met hoe je je tijd in deelt. Een dagje winkelen wordt lastig (hond moet er 's middags ook uit) en een weekendje weg helemaal. Zelf heb ik een hond in meeneem formaat, maar dat is bij de jouwe niet van toepassing Knipoog .
Ik vind het wel geweldig wat je doet, en als je bereid bent om er je best voor te doen is er altijd wel een mouw aan te passen. Als je ervoor kiest: Geniet maar lekker van hem, want een hond is natuurlijk leuk, maar een eigen hond nog beter! Succes Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:16

hij luistert echt heel goed en kan gewoon los mee. Natuurlijk moet je dat de eerste keren als hij er is niet meteen doen. Maar we hebben hier een flink hondenveld en zat vriendjes voor hem hier in de buurt Lachen. Hij kan zitten, blijven, aan de voet ect. En moet paarden gedraagt hij zich ook prima. (mijn vriendin rijdt ook)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:20

Heel veel spullen kun je al gebruiken van je vriendin neem ik aan? Mand, voer dat ze nog over heeft, speeltjes, riem, etc?
Voor de rest: nummer van dierenarts in je gsm steken voor mocht er iets gebeuren Ja

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:54

ontwormen doe 4 maal per jaar..
verder doen wat je goed dunkt.
gr gemma

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 21:36

Heel veel spullen kun je al gebruiken van je vriendin neem ik aan? Mand, voer dat ze nog over heeft, speeltjes, riem, etc? Ja dat neem ik aan van wel Lachen. Zo super veel spullen heeft hij nog niet aangezien hem ook nog maar krap een maand hebben Clown

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 07:04

Met een mand/kussen (bij de kringloop winkels kan je vaak dekens/dekbedden kopen)een riem en halsband en een voerbak en drinkensbak kom je al een heel eind. En voeding natuurlijk.

Ontvlooien moet 1 keer in de 3 maanden, maar in de zomer doe ik het meer. Ontwormen 2 keer per jaar. Een tekentang is ook handig in de zomer.

En verder...speeltjes/balletjes, poepzakjes (kan ook gewoon boterhamzakjes), botten, beloningssnoepjes.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 11:55

En er is superrr veel voeding...Hoe weet je dat je goede hebt Clown

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:07

Ik ga mee met een aantal van de dingen die hierboven al gezegd zijn.

Geen enkele voeding is slecht tegenwoordig, al heb je wel mindere soorten voeding. Zoals Bonzo, Pedigree, Frolic en Beneful. Alle 4 tsjokvol kleurstoffen, zout en andere rotzooi die je eigenlijk niet aan je hond wilt geven.
Een brok als Prins, Farmfood, Cavom, Carocroc, Fokker of Nutro is al een stuk beter.
Eukanuba heb ik zelf een afkeer van omdat die in het verleden veel proeven op dieren hebben gedaan, maar dat is persoonlijk.
Wil je niet persee brok voeren, dan zou je ook eens kunnen kijken naar Rodi, Carnibest, Bibi of Smuldier, dat zijn soorten kvv, dat is vers vlees dat je uit de diepvries vist. Zoveel duurder dan brok hoeft het niet te zijn, zeker smuldier is heel goedkoop. Zorg hierbij wel dat je de 'complete' variant hebt (dat staat er dan op "Compleet" Haha! ).

Dan nog een correctie op het stukje van Shaienne; Ontwormen moet één keer per 3 maanden, niet 2 keer per jaar. De cyclus van de meest voorkomende wormen is 3 maanden. Als je dan dus 1 keer per 3 maanden ontwormt heb je iedere keer én alle grote beesten, én alle jonkies.

Nog een tip, als het je eerste hond is zou ik tóch op cursus met hem gaan. Niet omdat híj niet zou luisteren, maar om jóu dingen bij te brengen. Zeker op een goede cursus, met een goede leraar, leert de baas minstens zoveel als de hond (van die kleine dingetjes die je vooral in de praktijk gaat tegenkomen). Plus dat het een goede en leuke manier is om met je hond bezig te zijn en andere honden tegen te komen.
Zoek hierbij wel naar een goede hondenschool, ga een paar keer kijken en vraag je af of de manier van lesgeven wel bij jou past.

Heel veel plezier met de hond in ieder geval als het doorgaat. Want zelfs al volg je helemaal niets van al het advies op, dan moet je er toch van gaan genieten Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 13:32

Bedankt voor alle leuke berichtjes in ieder geval. Mijn moeder is nog aan het twijfelen omdat ze het toch een flinke verantwoordelijkheid vind, en bang is dat ze iedere dag moet stofzuigen Haha!, Zijn er trouwens ook speciale schampoo's ect voor honden of is babyschampoo prima? Mocht hij een keer in de sloot ketsen of iets.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:25

Bij een korthaar zul je flink stofzuigen en haartjes van je kleren plukken ja Haha! Onze hond is meer dan een jaar overleden en heel af en toe vind ik nog een haartje Ja

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:31

Ja, er zijn speciale hondenshampoo's. De pH van de hondenhuid is net iets anders dan de pH van een mensenhuid, vandaar dat het is aan te raden om een hondenshampoo te gebruiken.