Wat te doen met 2 honden?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sap

Wat te doen met 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 19:49

Sinds februari hebben wij een Jack Russell. Ze kwam met 8 weken, ze is nu een half jaar oud en dus al wat maandjes bij ons. Ze heeft een beetje last van verlatingsangst, ze kan niet los in huis als ze alleen is, alleen in een bench of buiten. Dat vind ze allebei niet leuk. Verder is ze erg druk en speels en wil graag met alle honden spelen..

Door de verlatingsangst hebben wij er sinds woensdag een andere hond bij die wij aangeboden kregen van kennissen. Het is een Berner Sennen van 6 jaar en hij is heel erg lief..

Alleen het probleem is, de Jack wil heel graag met hem spelen en hij wil dat niet. Ze springt elke keer naar zijn mond of staart en als hij ligt, dan laat ze hem soms ook niet met rust. Ze bedoelt het niet verkeerd, maar de Berner wil gewoon niks van haar weten.

Nu vinden we dit een beetje zielig, want hij bijt ook niet van zich af. Daarbij is de Jack ook nog jaloers als iemand van ons een keer de Berner aait ofzo.. Dan springt ze ook bovenop hem..

Wat is het beste? De Jack 'straffen' of weghalen als de de Berner 'terroriseert' of gewoon laten gaan?
Of heeft iemand een ander idee? Of is het beter om de Berner weer terug te geven? Of gaat dit nog over?

Veel vragen, ik hoop dat iemand een antwoord weet..

Debsey

Re: Wat te doen met 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:17

ik denk gewoon even aanzien,
hond is een roedel dier en de pup weet zijn plek in huis nog niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 01:50

gewoon ff heen laten doen. Dat is niet jou probleem maar het probleem van de honden samen. Je moet je er pas mee gaan bemoeien als het met echt gemeend bijten gaat van de jack russel naar de berner senner toe. Als het nml anders om is bijt de berner van zich af.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 02:03

Wij hebben hetzelfde, maar dan andrsom (ouder hondje en kregen er een jongere (grote) bij)

Zie het even aan, maar als je jack niet stopt, haal m weg.
Voor de berner senne is het ook niet leuk om zo behandeld te worden namelijk.

En duw m ook weg als hij jaloers is op de aandacht.
hij moet leren dat er een hond bij is Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:08

als een hond het echt niet meer hoeft, zal hij heus wel gaan corrigeren. Ik zou het gewoon zijn loop laten zodat de honden zelf hun grens tonen. Hopelijk zal het wat helpen tegen de scheidingsangst, maar als het diertje alleen maar bij jullie wil zijn, zal een andere hond weinig uithalen als het ernstig is. Ik raad je aan om ook als je weggaat en thuiskomt de honden niet te veel aandacht te geven, zodat het contrast 'baas is thuis' en 'baas is weg' niet te groot wordt. (men spreekt van scheidingsangst als de hond defeceert, vernielt en jankt als de baasjes weg zijn, dit totdat hij moe is en in slaap valt, daarna begint het opnieuw). Ook zou eens ik eens proberen op specifiek alleen zijn. Leg eens een kauwbotje of Kong in de bench als ze moe is, zodat ze hopelijk vanzelf in de bench gaat slpane. De bench moet een veilig hol worden voor haar. Maar laat in het begin de deurtjes open. Nadien kan je eens, al ze erin slaapt, de deurtjes toedoen. Ga eventjes de kamer uit en kom er weer in als ze niet jankt of blaft. Doe de bench terug open en geef ze geen aandacht. Zo bouw je de tijd geleidelijk aan wat op dat je uit de kamer kan gaan. Laat haar in huis ook niet steeds achter je lopen, om ze wat zelfstandigheid te laten opbouwen. Sommige kamers bv. mag ze niet in. Is ze echt totlaal in paniek elke training weer, dan is er misschien nood aan medicijn die haar wat rustiger maakt zodat ze kan leren in die situatie. Dit natuurlijk onder begeleiding van een gedragstherapeut en een dierenarts

Vele succes!

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:47

Wat jullie zeggen, vind ik ook wel..
Ik heb het er met mijn opa en oma ook over gehad (de honden zijn van hun) en mn oma vindt het zielig.
Mn opa en ik hadden ook al gezegd: Als de Berner het echt zat is, dan geeft hij dat wel aan..
Het wordt al wel minder, dus dat is mooi..

Over de verlatingsangst.. ze maakt geen dingen kapot.
Ze piept, gaat op de tafel staan om door het raam te kunnen kijken en in het begin poepte en plaste ze dan ook..
Nog steeds wil ze niet alleen binnen of buiten blijven, ze loopt altijd met je mee. Verder ligt ze overdag ook nooit in de bench, maar altijd op haar kleedje op de bank. Ze gaat alleen 's avonds in de bench.

Nu met de nieuwe hond erbij kan ze ook gewoon even zonder mensen zijn. Gisterochtend kwam ik naar beneden en mn opa had ze alleen gelaten. De Jack lag gewoon op haar kleedje te slapen en de Berner op zijn eigen plek, geen gepiep of gejank gehoord..