Hond luistert niet in het bos

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stumper_

Hond luistert niet in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 13:27

Twee jaar geleden hebben we uit het asiel een Beagle (destijds 8 maanden) gehaald. Bij haar vorige eigenaar liep ze 1 van de 4 keer weg, na training heeft ze dat bij ons nooit gedaan (afkloppen!).
Vroeger kwam ze meteen aangerend als je haar riep, maar tegenwoordig is dit veranderd. In het bos loopt ze nog keurig bij je in de buurt, maar als je haar eenmaal roept is ze gewoon Oost-Indisch doof geworden en trekt ze zich daar niks van aan. Thuis en op andere plaatsen luistert ze echter gewoon prima!
Als ze uiteindelijk komt krijgt ze van mij geregeld een brokje (en natuurlijk altijd weer met aanlijnen), zodat ze het komen niet gaat associëren met aan de lijn gaan. Chica is erg gefixeerd op eten en normaal komt ze altijd meteen aanrennen. Zelfs als je nu het brokje al pakt (en ze ziet het) komt ze nog niet eens!

Ik word dit gedrag een beetje zat, ik wil immers gewoon met haar los het bos rondlopen. Jachtdrift heeft ze niet echt, ze is wel heel dol op sporen (ik heb keren gehad dat ze het spoor van een konijn achternaliep en niet eens opmerkte dat het konijn 5m naast haar stond). Dieren doden doet ze dus niet, en voor de "prooi" zelf heeft ze ook nooit interesse. Ze heeft er gelukkig ook nooit eentje gevangen. Lachen

Wat ik tot nu toe doe:
Ik fiets met haar naar het bos toe (3 minuutjes). Aan het begin van het bos stop ik en geef ik haar het commando "zit!". Gaat ze keurig zitten en heeft ze haar aandacht bij mij, krijgt ze een brokje en mag ze loslopen (wat helaas tot zo ver niet voorgekomen is).
Als ze pas na een halve minuut gaat zitten, krijgt ze toch een brokje omdat ze het gedaan heeft en ga ik verder met haar fietsen door het bos.

Ze heeft wel vaker "periodes": de ene keer luistert ze perfect, de andere keer doet ze alsof ze doof is. Maar dit keer duurt het al bijna 2 maanden, wat eerst niet voorkwam.
Zit er nu ook aan te denken om misschien weer eventjes wat hondenworst te kopen, of misschien een klein beetje knakworst mee te nemen, kijken of ze dan wel luistert. Maar ik denk eigenlijk van niet.

Zijn die opstandigheids-periodes Beagle-eigen?
Hoe kan ik zorgen dat ze weer gewoon komt als ik haar roep?

P.S. Het lijkt me sterk als het door dominantie komt, want ik probeer zo dominant mogelijk tegen haar te zijn.
Wij eten eerst, dan pas de hond. Eerst ga ik door de deur, dán mag zij pas. Ik loop niet naar haar toe, maar zij moet naar mij komen. Als thuiskom, negeer ik de hond de eerste vijf minuten.

AstraGirlie

Re: Hond luistert niet in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:41

Volgens mij is dit een puur trainings probleem. En het is natuurlijk een beagle, die zijn neus volgt. Lachen Ik zou beginnen om toch je hond terug aan de lange lijn (10 M.)te laten. Dit is pas een basis leggen om de hond niet in de fout te laten gaan. Want telkens ze niet naar jou luistert, wordt dat gedrag versterkt en gaat ze het nog meer gaan doen. Dus lange lijn eraan, grote motivatie meedoen (bv. zoals je zei worst of kippewit). Begin op een plaats waar er weinig afleiding is, zoals een pleintje. later kan je dan de oefening hierkomen in het bos gaan oefenen. Als de hond toevallig naar jouw komt, 'flink' en belonen met voer. (wees echt enthousiast). Als ze doorheeft dat bij jou komen leuk is, dan zeg je een 'kom' of 'hier' op het moment dat ze weer eens naar jou gaat. Probeer de hond niet te lokken, want in het bos loop je ook niet constent met een stuk worst in je hand. Als dit goed gaat kan je een beetje gaan wandelen, vraag dan plots de 'hier'. Wat als ze niet reageert, wel geef haar 7 sec. om te luisteren. Zoniet, dan wandel je gewoon verder. Pech voor haar, geen beloning. Zorg dat kome altijd leuk is, dus geef haar telkens een beloning, in het begin voer dat ze erg graag mag, dan een speeltje, dan een aai. Zorg voor afwisselingen en verrassingen voor de hond. Als ze gekomen is, geef haar dan af en toe weer 'vrij', zodat komen niet altijd einde van de pret betekent. Dan kan je eens proberen in het bos te gaan met lijn. Pas als ze 100 % gehoorzaamt aan de lange lijn, dan eens proberen zonder lijn maar alweer in een gebied zonder veel afleiding. (bv. strandvlakte, weide, ). dan overstappen naar steeds bosrijker gebied. Vooral zorgen dat jij leuker bent (en blijft) dan de omgeving!
Succes!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:24

ik ben het met AstraGirlie eens.
alleen nog even wat over het zitten. zit betekend ook echt zitten en niet pas na een halve minuut. gaat ze op je eerste keer zit niet zitten, dan duw je haar kont naar de grond en ze krijgt dan geen snoepje. ze heeft het namelijk niet zelf gedaan. als ze wel direct reageerd krijgt ze wel een snoepje. op deze manier krijgt ze door dat ze hoe dan ook direct moet zitten. of ze het nou zelf doet of dat jij haar naar beneden duwt. ze gaat ook begrijpen dat ze alleen een snoepje krijgt als ze zelf direct gaat zitten en niet als jij het doet. op die manier gaat ze het zelf zitten leuker vinden en zal ze het beter gaan doen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:25

het zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld af en dat soort oefeningen. wil ze niet direct op commando liggen en dan leg je haar erzelf in. natuurlijk alleen als ze de oefening kent en ze met je aan het dollen is. maar dat begrijp je zelf ook wel.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 22:34

Bedankt voor jullie reacties.

Het vreemde is alleen wel dat ze echt precies weet wat komen betekent. Ik oefen soms ook los met haar in de voortuin (geen hek oid). Er komt een paard langs, een andere hond, ze blijft luisteren. Daarom vind ik het zo vreemd dat ze het in het bos niet doet.

Met zitten enzo krijgt ze ook alleen het brokje als ze het echt meteen doet. Ja Dus bedankt voor advies, maar dat deden we dus al.

Vandaag in het bos (had de reacties nog niet gelezen) geprobeert met een beetje knakworst, ze luisterde wel, maar het kon beter. Wel deed ze een oefening, die ik een tijd niet meer gedaan had, goed. (Ook zo'n oefening om de hond het leuk te laten vinden om te komen. Elke keer hond roepen, brokje gooien, weer roepen, hond krijgt weer weggegooid brokje enz, geleerd op training.))

Ik ga de oefening van AstraGirlie proberen, maar ik blijf het raar vinden omdat ze los in de voortuin dus wel gewoon luistert.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:53

Aha, herkenbaar ! Mijn hond kwam ook niet (ook uit het asiel) maare ik heb eens heel vettige salamietjes uit de lidl gaan halen en deze als beloning gebruikt. Dan kwam meneertje wel Haha! Dussee, Beagles kennende zijn deze ook niet vies van een lekker snoepje Knipoog Veel succes!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:32

je schreef dat je ook een brokje geeft als ze pas na een halve minuut gaat zitten omdat ze het dan toch doet. dat is dus fout. dat moet je nooit doen. zitten is zitten.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:35

Dit lijkt heel erg op hoe onze hond zich gedraagt. Wij hebben dan geen beagle maar een bouvier.
Ik denk dat dit ook met training te maken heeft.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 10:53

dolor schreef:
je schreef dat je ook een brokje geeft als ze pas na een halve minuut gaat zitten omdat ze het dan toch doet. dat is dus fout. dat moet je nooit doen. zitten is zitten.

Oké, bedankt. Verkeerd gelezen oid denk ik. Sorry daarvoor.

Vanochtend met uitlaten even het bos ingelopen aan de lijn (het "moeilijke" bos, zitten heel veel dieren, dus veel geurtjes) en als ik haar riep kwam ze meteen. Haha!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:15

mooi zo. zit er toch verbetering in. nou nog even een paar keer oefenen en waarschijnlijk gaat het dan wel goed.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:20

het bos is gewoon een aartsmoeilijke plaats om te gehoorzamen, al die geurtjes en dieren ... Veel oefenen, dat is het enige, en de hond niet de kans laten om ervandoor te gaan. Ook niet constant praten tegen haar (wat ik veel mensen hoor doen), dan gaan ze niet meer opletten omdat je er toch altijd bent.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:52

Ze was net ook nog even los in de voortuin, en kwam meteen toen ik haar riep (ze wilde opeens de straat oversteken Scheve mond ). We waren eventjes aan het apporteren, en met gewone brokjes weer.
Over een uurtje gaan we weer even naar het bos, dan oefen ik even in de duinen met de lange lijn, en als het héél goed gaat, mag ze misschien nog even los. Lachen

Als we terug zijn vertel ik wel weer even hoe het ging.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:00

In het bos ging ze aan de uitreklijn (dat is de langste lijn, 8m). Als ik haar riep, kwam ze meteen. Lachen
Daarna in de duinen ook maar even los, omdat ze zo braaf was. Het ging zo goed dat ze de hele tijd los is geweest. Lachen
Het gaat dus vooruit!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:13

Goed zo!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:25

mooi zo. zo te horen had ze even een dip in het luisteren maar omdat je het op deze manier hebt aangepakt is het weer over zo te horen (even afkloppen)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:03

Ik wil nog even toevoegen dat ik het echt goed van je vind dat je toch blijft proberen en niet de moet op geeft!! Ook krijg ik het idee dat je heel veel met je beestje doet.. Super!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:17

hardcorelady = even een schrijffoutje = moeD ! Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:50

haha, die is wel erg dom van mezelf. Bedankt Knipoog

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 10:15

Bedankt, Hardcorelady. Haha!
Binnenkort beginnen we met een recreantentraining (eigenlijk al een half jaar geleden, maar er waren wat betalingsfoutjes), daar heb ik heel veel zin in. Ja Je hebt dan een 10-lessenkaart en kan zelf kiezen of je wel of niet komt elke les. Je gaat ook veel dingen doen: lesje gehoorzaamheid, agility, speuren... Je mag ook zelf dingen inbrengen. Lachen