Meer huisdieren gedumpt via internet

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Meer huisdieren gedumpt via internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 19:38

Citaat:
26/06 Huisdieren gedumpt op internet
’Moderne’ hondeneigenaars die hun huisdier nog snel willen dumpen voor de vakantie begint, binden hem niet meer aan een boom maar proberen hem op het internet te versjacheren. Els De Belder van de Dierenbescherming laakt de praktijken.
“Het is nóg lager dan hem naar een asiel brengen, want dit soort mensen probeert er eerst nog geld aan te verdienen.”

Linda Schaake, sitemanager van 2dehands.be, stuurde gisteren een opgewekt persbericht de wereld in. “Sinds begin juni stijgt het aantal zoekertjes voor honden en katten op de website 2dehands.be enorm. Normaal hebben we er 7.000, nu zitten we al op 10.470. Tientallen baasjes die niet terecht kunnen bij overvolle asielen, plaatsen hun huisdier nu op de vraag- en aanbodsite. De huisdiereneigenaars hopen nog vóór het begin van de grote vakantie een nieuwe thuis voor hun viervoeter te vinden.”

Volgens Linda Schaake gaat het om een positieve trend. “Een nieuw onderdak via het internet betekent voor de dieren een beter leven dan een plek in het asiel of een ongewisse toekomst in de vrije natuur. Ze worden nu niet meer aan een boom in het bos vastgebonden. Schatting is dat vóór het grote vakantievertrek ongeveer een op de vijf huisdieren op weg is naar een nieuw huis.”

rest van het artikel: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={3641B7CB-620E-419F-8887-85C15FF0AC6D}

Ik snap hier de 'positieve trend' niet in . Wat ik mij altijd afvraag is de beweegreden van zulke mensen om huisdieren te nemen. Ik dacht altijd dat je een hond nam omdat je hem graag zag en er graag voor zorgde.

Maar het zijn er niet enkelen, maar duizenden die blijkbaar zonder verpinken hun hond/kat/goudvis van de hand kunnen doen. En voor wat? Omdat ze er niks voor over hebben om 2 weken opvang te zorgen. En als ze terugkomen nemen ze gewoon een nieuwe. Want daar kan je ook affectie van krijgen. Zou het dat misschien zijn? Dat zulke mensen een hond/kat kopen omdat ze graag aandacht krijgen, iets nodig hebben om te kunnen knuffelen en aaien, maar als dat even niet mogelijk is, de hond/kat kunnen verkopen en weer een nieuwe kopen. Want die kan je even goed aaien en verzorgen. En met de oude hond/kat, achja, we hopen maar dat die goed terrecht is gekomen.

Ik heb zelf helaas geen huisdier (op een paard na) hoewel ik het altijd graag gehad zou hebben. Maar daarom de vraag aan personen die wel een dier hebben: Is jouw dier wel uniek voor je? Wil jij ze wel houden tot de dood, of alleen wegdoen bij serieuze omstandigheden? Of maakt het voor je niet uit welk dier er rondloopt, zolang er maar iets rondloopt, en als je hem beu bent doe je hem weg -even vanuit gegaan naar een goed tehuis- en koop je weer een nieuwe?

Anoniem

Re: Meer huisdieren gedumpt via internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:58

Mijn dieren zijn uniek en zijn me alles waard, als een dier hier komt, blijft het ook totdat het doodgaat.

Ook al wordt me er 100000 euro voor geboden.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:19

Het enige positieve is dat de daadwerkelijke (goede) huizen voor hun dieren proberen te vinden. Als is het alleen zodat ze geld voor kunnen vangen is het nog altijd beter dan ze aan een boom vast binden of naar een asiel brengen Ja Ik zou mn hond ook nooit weg doen. Ongeacht de omstandigheden zorg ik gewoon dat ik tijd voor hem heb en voor hem kan zorgen. Ik zou hem echt nooit aan kunnen doen om aan een nieuw baasje/huisje/regels te moeten wennen..

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:37

Het konijn en de poes mag je hier zo meenemen, en 2 ponies voor een reeel bedrag ook, maar 1 ponie zal altijd hier blijven omdat ze hier al zo lang is en het einde toch nabij is.
en als er een goed bod komt op een koe, zal hij ook verkocht worden want daar hebben we er hier zoveel van.
dus nee, de dieren hier zijn niet uniek voor mij. maar toch worden ze hier goed verzorgt, ook als we op vakantie gaan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:32

Ik vind het achterlijk om je dier op zo'n manier weg te doen!
Waarom beginnen die mensen uberhaupt aan dieren? Als ze er toch af willen als ze op vakantie gaan??? Boos! Hoe diep kan je dan zinken, koop dan gewoon geen dier. Je weet van tevoren al dat je misschien problemen krijgt met vakanties, maar er zijn genoeg oplossingen en dat is echt niet dumpen...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:18

Wees blij dat ze niet letterlijk dumpen maar een baasje proberen te zoeken. Ook al denken ze dan van ' En nu ga ik geld voor vangen ook' is dat altijd beter dan een beest aan een boom knupen...

maike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:29

Ik zou het geen van drieen doen, mijn honden komen niet in een asiel, worden niet aan een boom gebonden en komen niet op marktplaats.
Ik zoek wel een vakantieadres waar ik welkom ben met mijn honden, of ik laat ze bij iemand die ik 100% vertrouw en waar ik ze na een weekje vakantie weer op ga halen om lekker mee naar huis te gaan...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:30

mijn honden en ook mijn paard zijn echt uniek voor mij. kan mij een leven zonder hen gewoon niet voorstellen. als wij op vakantie gaan, gaan de honden in een pension. ze worden daar goed verzorgd en zitten met zijn tweeen 's nachts in een hok. overdag mogen ze lekker buiten op velden spelen met andere honden. mijn paard wordt door mijn beste vriendinnen gedaan die ook 100% vertrouw.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:36

xKatleentjex schreef:
Is jouw dier wel uniek voor je? Wil jij ze wel houden tot de dood, of alleen wegdoen bij serieuze omstandigheden?

Mijn huisdieren zijn uniek voor mij....
Onder geen omstandigheid gaat er een weg....
En ik heb er een hoop (nijnen,varkske,honden,poezen,vogel en 2 ponnies).
Ik pas mijn leven aan,aan mijn dieren...is een keuze die ik er met alle liefde voor over heb.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:40

Ik kan me er niks bij voorstellen dat je op het idee komt om een huisdier aan te schaffen en als het dan zomervakantie wordt van 'm af te willen??? Vind dat echt zwaar triest. Bezint eer ge begint!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:45

Citaat:
Ik heb zelf helaas geen huisdier (op een paard na) hoewel ik het altijd graag gehad zou hebben. Maar daarom de vraag aan personen die wel een dier hebben: Is jouw dier wel uniek voor je? Wil jij ze wel houden tot de dood, of alleen wegdoen bij serieuze omstandigheden? Of maakt het voor je niet uit welk dier er rondloopt, zolang er maar iets rondloopt, en als je hem beu bent doe je hem weg -even vanuit gegaan naar een goed tehuis- en koop je weer een nieuwe?

Mijn poekie en de cavia gaan bij mijn ouders logeren...vissen blijven thuis daar moet ik nog even iemand voor vinden.
Paarden staan in de wei op de pension stal.

Ik kan mijn beesten absoluut niet weg doen.
Ik wil er zelfs nog een cavia bij want zijn maatje is laatst doodgegaan. Maar ik wacht wel tot ik terug ben van vakantie want dan is er (helaas) weer keus genoeg in het knaagdier centrum.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:49

ik zorg ook gewoon voor oppas ( meestal mama) al sik wegga. ik ga niet veel weg, dat scheelt ook weer
pas geleden 2 dage naar zeeland geweest met vriendje, zijn familie woont daar
hele weekend heb ik aan mijn beestjes gedacht en miste ik ze!!
Voordeel van dat weekend was wel dat ik mijn verkochte paard Lynn weer even gezien heb, waar het super mee ging

en heb liever dat mensne via marktplaats proberen om een dier te verkopen dan dat ze loslaten of aan boom binden oid

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:55

Onze hond gaat naar een pension, en onze kat wordt verzorgt door de buren.
Moet er ook niet aan denken om ze een van tweeën weg te doen.
Onze vorige hond is 16 jaar geworden, toen we hem gingen begraven zag ik ook m'n vader huilen.
Echt ontroerend om te zien. Zo zie je maar dat je zeker wel een dier als familielid kan zien.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:23

Ik wordt ook gek van al die advertenties op die sites. Weer enrom veel kittens en andere dieren die ook gewoon gratis met de eerste, de beste worden meegegeven omdat ze zelf geen verantwoordelijkheid willen opnemen voor hun dier... Neem er dan geen, als je er niet voor kan zorgen...

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:29

Soms is er geen andere oplossing dan je huisdier weg doen???
dus in sommige gevallen heb ik daar echt wel begrip voor.
Soms veranderd er iets in je leef/woon situatie waar je weinig aan kunt doen en heb je geen andere keus, dus ik vind het ook niet aan ons om dan meteen een mening te hebben over dit soort mensen zonder het verhaal erachter te weten...
Alleen vind ik wel dat je geen geld voor je hond moet vragen... het belangrijkste is dat je een goed tehuis kunt vinden voor je hond of kat..

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:31

Wuis schreef:
Mijn dieren zijn uniek en zijn me alles waard, als een dier hier komt, blijft het ook totdat het doodgaat.

Ook al wordt me er 100000 euro voor geboden.

Zo'n instelling heb ik (en mijn gezin) nou ook, je kiest voor zon beest en je hebt er maar voor te zorgen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:35

Natuurlijk gebeurt het wel eens dat je door bepaalde omstandigheden je dier weg moet doen, maar ik zie veel te vaak, mensen die gewoon jaar na jaar nestjes kweken, en ze maar laten fokken aan een stuk, omdat ze geen geld genoeg zouden hebben voor een castratie/sterillisatie...

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:58

ik zou mijn beestjes ook nooit weg doen!!!
en dat zijn er een hele hoop!
hond, kat, rat, 3 koerduiven, 4 baardagamen,papagaai en natuurlijk mijn paard

ik vind het maar raar dat je je dier verkoopt, dumpt of wat dan ook om op vakantie te kunnen gaan
waar we het nu over hebben dat is dat deze mensen zelf hun dieren te koop aanbieden en dat ze weg moeten voordat ze op vakantie gaan
wat ik me dan afvraag is:
wat gebeurt er met deze dieren als ze niet op tijd een nieuw huisje hebben gevonden?
worden ze dan wel in het bos of in het asiel gedumpt?