Cavia heeft wondje, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne

Cavia heeft wondje, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 12:39

Hoi,

Ik zag gisteren dat mijn cavia een wondje heeft. Het is echt een bijtwondje, je ziet de tanden er namelijk in staan. Maar ik weet niet of het van de andere cavia is, of dat ze misschien iets van luizen heeft ofzo en daardoor zo'n jeuk heeft gehad dat ze zichzelf heeft gebeten.. Het haar om het wondje heen is ook weg.

Onze andere cavia liep gisteren ontzettend opdringerig te doen bij haar, die wilde ook steeds aan het wondje zitten.

Ik heb ze nu uit elkaar gehaald, omdat ik niet weet wat ze heeft. Heeft iemand misschien tips? Kan ik ze beter bij elkaar laten, hoe weet ik of ze luizen heeft, etc. Moet ik misschien wat spul op het wondje doen?

Alvast bedankt..

Groetjes, Marianne

XxSultanxX

Re: Cavia heeft wondje, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:43

heb je mischien een foto ervan ? als het bijtwonden zijn is er niet heel veel haar rond het 'plekje' weg .
zie je beestjes in zijn vacht lopen ? het kan ook mijt zijn ( die beestjes kan je niet zien )
als het luizen of mijt is moet je ff shampoo halen bij een dierenwinkel voor mijten .
heeft je andere cavia nergens last van ? het is namelijk wel besmettelijk ( kan overgaan op de andere caaf ) hou ze eerst nog maar ff apart

*ik wacht de foto nog ff af , dan kunnen we toch beter zien wat het is *

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:45

Je kan zoiezo je Cavia's even behandelen voor mijt/luis.

Alles schoonmaken, ook het hok zelf met heet water en eventueel een allesreiniger. Omgeving ook schoonmaken.
Beaphar anti schurfmijt kan je zoiezo gebruiken.
Anti-parasiet 150
Beaphar anti-insectenverstuiver etc.
Stronghold kan ook.

Ik zou geen shampoo gebruiken, dat is altijd zo'n gedoe voor dit soort beestjes.

Ben benieuwd naar de foto.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 12:48

Ik zal even een foto maken en uploaden Lachen

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 12:57

Dit zijn wat foto's.hier.

Ik hoop dat het een beetje te zien is.. Ik moet nu eten..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:06

ik denk dat je cavias ruzie hebben gehad , want dit lijken wel bijtwondjes

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 13:17

Ja dat dacht ik ook.. maar die andere cavia heeft écht helemaal niets.. en zij heeft ook alleen dit. En toen ze nog stamen zaten, zat die andere steeds met haar hoofd tegen deze cavia aan, dus ze waren toen niet vervelend tegen elkaar..

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 16:25

Ik heb nog een vraagje.. een vriendin van me zegt dat, nu ik ze uit elkaar heb gehaald, ik ze niet meer bij elkaar kan doen. Is dat waar?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:26

dat maakt niet uit hoor Knipoog je kan ze gewoon wel weer bij elkaar zetten , maar je moet ze wel ff goed in de gaten houden want ze hebben dus gevochten .
wat voor geslacht is je cavias ?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 17:43

Het zijn vrouwtjes Lachen Ze zitten vanaf ongeveer februari al bij elkaar, en ze hebben nog nooit echt ruzie gehad, voor zover ik weet.. De een is nu anderhalf jaar, de ander een half jaar, de laatste heeft het wondje..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:00

vind het erg moeilijk te zien... het zijn er meerdere dus zouden idd bijtwondjes kunnen zijn. Ik zou even goed kijken of je schilfers of beestjes ziet zitten. Toch zou ik de caafjes samen houden en even GOED in de gaten houden of er daadwerkelijk ruzie is onderling, dan weet je het zeker.
Ook los je het geruzie niet op door ze uit elkaar te halen; als je ze weer bijelkaar zet gaan ze immers weer vechten.
Wij hadden ook een cavia die veel vocht met de anderen en heb haar uiteindelijk toch weggedaan.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:40

om eerlijk te zijn vind ik het wat op schurft lijken. hier in de opvang hebben we zitten die heeft ook bijna net zulke plekken en die heeft schurft. dit is zo te behandelen hoor maar zal er wel voorzichtig mee zijn.

doet het ook zeer als je er an komt.? (bij de cavia dan) haha Tong uitsteken

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:56

Nee ze laat niet echt duidelijk wat merken, maar ze sowieso altijd al erg tam geweest.. je kan eigenlijk echt doen met dr wat je wilt.. Lachen Ze vond het alleen vanmiddag niet fijn toen ik het schoonmaakte met gekookt (inmiddels wel lauw hoor Knipoog) water. Maar net heb ik er wat spul opgedaan en toen gaf ze geen kick... Ach gut