Heeey!
Als het hok al te klein is voor grote rassen, zal die voor kleine rassen ook te klein zijn. Kleine konijntjes hebben net zo'n behoefte aan beweging als grote konijnen.
Maar als ik jou was zou ik zowiezo geen dwergkonijnen nemen (als je echt die met het bolle hoofdje bedoelt), aangezien deze vaak een abbo zijn voor bij de dierenarts zitten. Door het bolle ronde kopje heb je vaak kans op afwijkingen in het gebit, omdat de tanden en kiezen geen plek meer hebben om te groeien, waardoor ze schots en scheef gaan staan. Bovendien hebben ze vaker problemen met hun oogjes en neus, omdat alles in een klein rond kopje is 'gepropt'.
Als je 2 konijntjes neemt (wat trouwens erg goed is, aangezien konijnen heel sociale dieren zijn), zou ik wel voor een gecastreerde ram en een voedster kiezen. Dit gewoon omdat deze combinatie meeste kans van slagen heeft. Bij vrouwtjes kan het goed gaan, maar ik heb laatst nog meegemaakt dat 2 zusjes elkaar na 4 jaar (!) bij elkaar te hebben gezeten, de hokken uitvochten. Dus mis kan het altijd gaan, ookal lijkt het in het begin goed te gaan.
Het beste is als je een koppeltje uit het asiel neemt, aangezien deze elkaar al goed kennen, vaak al langer bij elkaar zitten. Bovendien kent een goed dierenasiel alle kwaaltjes van de konijnen (bijvoorbeeld genetische afwijkingen) en ook het karakter, bij jonge kleine konijntjes is dat vaak zo onvoorspelbaar! Bovendien zijn ze in het asiel vaak al gecastreerd, geënt en gezond.
Ik zou zeggen, veel succes ermee
!