Dwergkonijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Dwergkonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 11:06

Twee dagen terug is mijn konijn na 7 jaar overleden en nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Ik vind het maar niets, zo'n leeg hok en heb altijd al gezegd dat ik graag twee dwergkonijnen in het hok wilde (daar is het hok ook voor gemaakt).

Nu heb ik altijd gehoord dat de beste combinatie een gecastreerde ram en een voedster zou zijn, maar twee voedsters mag ook goed gaan hoop ik?

Ik neem aan dat verder de verzorging van dwergkonijnen vrijwel hetzelfde is als mijn eerste konijn (die zat tegen de kant van een vlaamse reus aan), maar als er toch nog verschillen zijn zou ik die graag willen weten. Ik wil niet onvoorbereid twee konijnen kopen. (Nu weet ik nog niet zeker of ik het wel wil).

Dus als er nog mensen zijn die tips hebben of handige weetjes, dan hoor ik die heel graag. Lachen

Faniek

Re: Dwergkonijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:09

Kleurdwergen zijn vrij pittige konijntjes onderelkaar voedsters kunnen ook pittig op elkaar reageren. Ik heb hangoorvoedsters bij elkaar en dit gaat heel vaak goed. Echter kan het ook altijd mis gaan, daarom zeg ik altijd neem een gecastereerde ram en voedster, grootste kans van slagen.

Je kan ook naar een opvang gaan.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:47

dwergkonijnen zijn wel feller dan grotere rassen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 19:15

Oké, maar ik vind het hok te klein voor twee grotere rassen en een nieuw hok zit er niet in.
Ik zal eens zoeken naar een mogelijke opvang. Lachen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:16

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:45

Heeey!
Als het hok al te klein is voor grote rassen, zal die voor kleine rassen ook te klein zijn. Kleine konijntjes hebben net zo'n behoefte aan beweging als grote konijnen.
Maar als ik jou was zou ik zowiezo geen dwergkonijnen nemen (als je echt die met het bolle hoofdje bedoelt), aangezien deze vaak een abbo zijn voor bij de dierenarts zitten. Door het bolle ronde kopje heb je vaak kans op afwijkingen in het gebit, omdat de tanden en kiezen geen plek meer hebben om te groeien, waardoor ze schots en scheef gaan staan. Bovendien hebben ze vaker problemen met hun oogjes en neus, omdat alles in een klein rond kopje is 'gepropt'.
Als je 2 konijntjes neemt (wat trouwens erg goed is, aangezien konijnen heel sociale dieren zijn), zou ik wel voor een gecastreerde ram en een voedster kiezen. Dit gewoon omdat deze combinatie meeste kans van slagen heeft. Bij vrouwtjes kan het goed gaan, maar ik heb laatst nog meegemaakt dat 2 zusjes elkaar na 4 jaar (!) bij elkaar te hebben gezeten, de hokken uitvochten. Dus mis kan het altijd gaan, ookal lijkt het in het begin goed te gaan.
Het beste is als je een koppeltje uit het asiel neemt, aangezien deze elkaar al goed kennen, vaak al langer bij elkaar zitten. Bovendien kent een goed dierenasiel alle kwaaltjes van de konijnen (bijvoorbeeld genetische afwijkingen) en ook het karakter, bij jonge kleine konijntjes is dat vaak zo onvoorspelbaar! Bovendien zijn ze in het asiel vaak al gecastreerd, geënt en gezond.

Ik zou zeggen, veel succes ermee Lachen!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 20:27

Bedankt, Nathachou! Ik wist helemaal niet dat dwergkonijntjes veel afwijkingen hebben.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:45

Heeey!
Ik ken veel mensen met dwergkonijnen en dat is vaak echt een ellende! Dus ik rasechte dwergkonijnen raad ik je echt af. Op zich is het ook best wel logisch, fokkers willen per nest weer konijnen met een net iets boller hoofd dan de ouders, maar de kiezen en tanden zijn dezelfde als die van konijnen die geen bol hoofd hebben. Door dat bolle hoofdje wordt de kaak smaller, waar is dan nog plek over voor al die tandjes en kiezen? Alles in dat hoofdje wordt verkort, dus ook de neus en neusholte, bijholtes en ook de traanbuizen worden verkort.
Het is niet altijd zo dat dwergkonijnen hier last van hebben, maar over het algemeen helaas wel!
Gr.
Naatje

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 20:58

Fokkers denken zo weinig aan het karakter, jammer...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:23

Een hele goeie vriend van mij fokt kleurdwergen en heeft hier nooit problemen mee. Het is ook een stukje erfelijke afwijkingen, bij hangoren met bolle kopjes komen de traanogen nog wel is voor, maar zeker niet de verkeerde tandenstanden dat is puur erfelijk.
En niet alle fokkers denken weinig aan karakter, er zijn ook fokkers die heel erg op karakter letten.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:25

Mijn ervaring met mijn dwergje is dat hij in het begin ontzettend schuw was en zelfs mensen aan viel. Nu is dat gelukkig niet meer (het is wel een keer terug geweest toen hij zijn medicijnen niet zo leuk vond) Mijn dwerg had last van een doorgroeiende tand die ik elke 2 weken moest afknippen, maar die heb ik er maar uit laten halen omdat hij het niet bepaald fijn vond. Ook heeft mijn dwerg erg last van zijn ogen, onstekingen en tranen. Misschien is het een uitzondering hoor Knipoog Maar hij komt van een dus van een fokker (hij is gefokt voor shows, maar zijn oortjes waren blijkbaar te lang Vork ) en dus sluit het wel een beetje aan bij het verhaal van Nathachou

Als je toch belsuit dwergjes te nemen:
Ik zou persoonlijk een gecastreerde ram en een voedster bij elkaar zetten, wij hebben thuis de ervaring dat 2 voedsters niet echt samen gaan Knipoog

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:26

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:26

Ik heb zelf een niet gecastereerd rammetje een zuiver dwergkonijn, en een niet zuiver dwergkonijn voedster. Het vrouwtje is vrij dominant dat zie je ook aan de stand van de oren, ver uit elkaar en helemaal niet bang voor de kippen bij haar in het hok. Daar kan ze zelfs de baas over zijn. Het vrouwtjes konijn heeft veel behoefte aan beweging en ruimte. Daarom mag zij dagelijks lekker door de tuin rennen enz. Het eerste wat ze dan altijd doet is naar het mannetje konijntje gaan in het andere kleinere kippenhok. Dan kunnen ze uren tegen elkaar aan liggen met wel gaas er tussen. Anders krijgen we weer gezinsuitbreiding. Knipoog
De meeste vrouwtjes dwergkonijnen zij vrij dominant tegen elkaar en hebben veel behoefte aan ruimte en beweging. Mannetje zijn dat wat minder. En de mooiste combinatie is daarom een gecastereerd mannetje een een vrouwtje samen. Die wel de mogelijkheid kunnen beschikken over voldoende ruimte.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:41

ik heb twee dwergkonijn voedsters die samen in een hok zitten, kan af en toe voor ruzie zorgen, maar ze komen wel goed overeen!