Hondenwei maken, waaraan denken?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Hondenwei maken, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:39

Wij willen een van onze paardenweides mede geschikt maken voor onze duitse dog. De weide zal vooral in de zomer gebruikt gaan worden aangezien we door ons hotel dan minder tijd voor hem hebben. Hij zit nu overdag in een redelijke maat kennel met binnenhok (via een luikje in de schuur), maar even gek doen lukt hier niet in.

In de zomer lopen de paarden nu over 6 weiden verdeeld. in principe redden we het makkelijk met 5. Toch willen we ook gewoon de paarden erin laten lopen als het gras hoog genoeg staat, dat scheelt ons gewoon maaien.

De paarden zullen daar dus 1 of 2 x in de zomer lopen.

Waar moet ik rekening mee houden bij geschikt maken/houden voor zowel paarden als hond?

Het gaat hier trouwens om een stel shetlanders en een fjord.

We hebben zelf als hondenhok in gedachten om er een kalver iglo neer te zetten. Het moet in ieder geval verplaatsbaar zijn zodat het ding er gemakkelijk uit kan als de paarden er weer ingaan.

Iemand tips en ideeën?

Nikka

Re: Hondenwei maken, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:43

Ik weet niet wat een kalveriglo is maar er moet wel wind in/door kunnen blazen. In mijn "hondenpaddockje" ligt met name zand en de terriers vinden dat super om te graven maar dat hangt van de hond af.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:50

ik zou dan zelf kiezen voor zon gaaswerk omheining van flinke hoogte, misschienkun je aan de binnenkant een stroomdraadje doen waar je de stroom af haalt als de honden er in zitten, maar dat de paardjes er niet tegen schuren. verder zou ik wel goed opletten met kuilen. honden mogen graag een flinke kuil graven, maar is iets minder fijn voor als je paardjes dan in een gekke bui zijn.

wel handig om het gaas tot de grond te doen, of nog beter een stukje in de grond, ze komen dr anders zo onderdoor. en ik weet niet hoe lenig je honden zijn, maar waar ik werkte hadden ze een gaaswerk omheining van 2 meter hoog, en hoe die t voor mekaar heeft gekregen geen idee, maar hij is er overheen 'geklommen'.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:56

De basset van mij klimt er ook altijd uit. Je kan de bovenkant iets schuin naar binnen laten lopen dan wordt dat een stuk lastiger.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:57

Misschien denken aan een stuk waar schaduw staat op een gegeven moment van de dag ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 20:34

Braven doet onze dog niet. Eronder door zal hij waarschijnlijk ook niet gaan en ergens overheen springen komt niet in hem op. Voor de paarden willen we sowieso een op de paal een schuin naar binnen lopende stroomdraad spannen.

schaduw is er volop van de bomen. Vanaf een uur of 6 is de schaduw daar weg, maar is er in een ander deel van de wei weer schaduw, al staan daar geen bomen. Dat zal zich echter ook wel redden aangezien de hond tussen half 7 en 7 uur mee naar binnen gaat om daar de rest van de avond lekker bij ons te zijn.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:30

Als er ook af en toe paarden inkomen, let dan goed op dat het mestvrij is... honden zijn dol op paardenmest, en de ontwormingsmiddelen in die mest kunnen giftig zijn voor honden!

Verder... onze tuin is gewoon een lekker grasveld, en daarin vermaken de honden zich opperbest. Knipoog