Nestje puppies fokken...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Nestje puppies fokken...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:12

Wij zouden graag onze Duitse Herder teef (met papieren!) eens willen laten dekken. De fokkers van haar hebben dan eerste keus, en zelf willen we ook graag een pup houden Ja

Hoe het bij paarden in zijn werk gaat, weten we precies! Maar hoe gaat dat bij Duitse Herders?

We willen graag dat de pups ook papieren meekrijgen. Hoe zit dat met dekreuen? Waar kan je die vinden? Aan welke eisen moet een teefje voldoen? Moet ze bijvoorbeeld HD-getest zijn?

Kom maar op Haha!

Anoniem

Re: Nestje puppies fokken...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:20

Als haar fokkers zo graag een pup van haar willen dan zullen zij je toch wel kunnen helpen?Ze zullen in ieder geval al wel weten welke reu.
Bij de DH is het belangrijk dat je beide honden laat röntgen op HD.Zowel de moeder als de vader.Verder kijk je op shows welke reu's je bevallen en ga je nadenken welke richting je wilt fokken.Wil je een typische werkhond of een showhond daar zit dus ook nog verschil in.Eigenlijk is het verschil met paardefokken niet zo groot.
Kijk ook haar bloedlijnen na om lijnteelt te voorkomen.Dus dan sluit je een aantal reu's al uit.
Maar ik zou zelf contact met haar fokker opnemen,die weet waarschijnlijk hoe en wat of het moet ook een hobbyfokker zijn.Ik neem aan dat je ook wel info kan krijgen bij de duitse herder vereniging.
Veel sucses met alles uitzoeken en wijze beslissingen nemen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:22

Ik zal eens navragen bij de fokkers.

Wilde zelf gewoon wat informatie verzamelen Knipoog

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:42

Ik denk ook dat je het beste bij je eigen fokker kan vragen, veel succes Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:20

Als je papieren erbij wilt volgens de richtlijnen van de VDH ( www.vdh.nl ) dan moet een teef aan de volgende eisen voldoen:

- Röntgen onderzoek.
- VZH examen (Verkeers zekerheid)
- VH1, IPO1 of SchH1 examen. (appél, pakwerk en speuren)
- Minimaal 1 keer een ZG hebben gehaald op een Clubmatch.
- Als ze dat eenmaal heeft dan moet ze aangekeurd worden op een aankeuring.

Dan mag je pas fokken en krijg je er papieren bij en een certificaat van fokniveau. Mits de teef zelf ook papieren heeft natuurlijk. Tevens moet er dan met een reu worden gedekt die ook aan deze eisen voldoet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:02

Was nog wat vergeten. De teef moet ook beschikken over een UV examen. (uithoudingsvermogen 20 km aan de fiets)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:20

Wow, moet dat allemaal om met een DH te fokken en dan wel 20 km aan de fiets :| Vind dat nog al wat zeg Bloos!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:50

Ja dat is verplicht en is ook wel een goede zaak. Zo weet je wel dat de honden waarmee wordt gefokt ook goed gezond zijn. En 20 km kunnen ze makkelijk halen. Somigen doen dit zelfs ongetraind. Al vindt ik dat niet kunnen.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:54

Waarom zou je willen fokken, er zijn al zooooveel honden die een baasje zoeken zonder dat mensen voor de lol fokken.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:57

daar sluit ik me 100 % bij aan
asielen zitten vol genoeg geef eerst levende honden een kans tot een normaal fijn leven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:13

Wilawander schreef:
Als je papieren erbij wilt volgens de richtlijnen van de VDH ( http://www.vdh.nl ) dan moet een teef aan de volgende eisen voldoen:

- Röntgen onderzoek.

Dan mag je pas fokken en krijg je er papieren bij en een certificaat van fokniveau. Mits de teef zelf ook papieren heeft natuurlijk. Tevens moet er dan met een reu worden gedekt die ook aan deze eisen voldoet.

Dit heb je alleen nodig als je een werkhond wil fokken.
Je kan ook met een gewone DH fokken hoor dan fok je de zogezegde showhonden.Of alles moet veranderd zijn de laatste tijd.Ben er al een tijdje uit.

Ik heb ook jaren in een asiel gewerkt en idd er zitten honden genoeg.Maar als iemand bewust een rashond fokt en van te voren al kijkt naar evt.eigenaars heb ik er niet zo'n probleem mee.Wel met de mensen die fokken met de hond van de buren en zeer ondoordacht te werk gaan omdat ze puppie's zo leuk vinden

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:17

silvana schreef:
Wilawander schreef:
Als je papieren erbij wilt volgens de richtlijnen van de VDH ( http://www.vdh.nl ) dan moet een teef aan de volgende eisen voldoen:

- Röntgen onderzoek.

Dit heb je alleen nodig als je een werkhond wil fokken.
Je kan ook met een gewone DH fokken hoor dan fok je de zogezegde showhonden.Of alles moet veranderd zijn de laatste tijd.Ben er al een tijdje uit.

Ik heb ook jaren in een asiel gewerkt en idd er zitten honden genoeg.Maar als iemand bewust een rashond fokt en van te voren al kijkt naar evt.eigenaars heb ik er niet zo'n probleem mee.Wel met de mensen die fokken met de hond van de buren en zeer ondoordacht te werk gaan omdat ze puppie's zo leuk vinden

Dit zijn de regels voor Duitse herders zowel werkhonden als kynologisch gefokte Duitse herders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:48

Ik wil niet eigewijs zijn Knipoog .Maar volgens mij kan je gewoon een stamboom aanvragen bij de raad van Beheer is amsterdam.
Wat jij verteld geld volgensmij alleen als je aangesloten bent bij de vvdh.
http://www.hondenplaza.nl/page/infostamboom.php Hier staat een kleine uitleg er over.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:59

silvana schreef:
Ik wil niet eigewijs zijn Knipoog .Maar volgens mij kan je gewoon een stamboom aanvragen bij de raad van Beheer is amsterdam.
http://www.hondenplaza.nl/page/infostamboom.php Hier staat een kleine uitleg er over.

Ja kan je zeker aanvragen. Maar dat kan iedereen met een rashond die een hond van hetzelfde ras erop gooit en op tijd de dekking en geboorte meldt doen.
Maar dan ben je niet aan het fokken, dan vermeerder je. Als je fokt streef je naar kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:03

Vende schreef:
Waarom zou je willen fokken, er zijn al zooooveel honden die een baasje zoeken zonder dat mensen voor de lol fokken.

Daar komt ook nog bij dat het voor de teef ook wel een risico heeft
Je zult het ook blijven zien dat ze een nest heb gehad de tepels blijven meestal wat groot na een nest

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 00:21

silvana schreef:

ja en dat is nou net, waar een goede fokker zich in onderscheid, niet gewoon ff iets kunnen aanvragen, maar ook fokwaardige dieren gebruiken, dus met testen en volgens bepaalde regels, een reu op een teef zetten kan iedereen, verantwoord fokken niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:12

Ik ben eigenlijk helemaal niet voor fokken.Laat ik dat eerst vaststellen.
Mijn dieren op één poes na(mijn kampioenspoes) zijn allemaal gesteriliseerd of gecastereerd.
Maar er werd gezegd dat het niet mogelijk is en dat is het wel.
Bovendien denk ik dat het tegenwoordig belangrijker is een leuke huishond te fokken als een herder met veel werklust.Die zijn voor niet iedere eigenaar makkelijk te houden en veel feller van karakter.De will to please zit daar heel erg in en je moet met dat soort honden gewoon wat doen.

Daarin tegen als je zo'n show duitse herder heb,die zijn toch wat rustiger van karakter,lopen ook graag maar zijn iets wat rustiger.

De maatschapij en de mensen zijn tegenwoordig ook zo druk ,dat er voor echte werkhonden gewoon weinig plaats en tijd is.

Er zijn idd honden genoeg op de wereld,maar als iemand nu echt graag bewust een nestje wil fokken en de moeite doet op alles uit te zoeken ,waarom dan niet?

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:19

Pletje123 schreef:
Wij zouden graag onze Duitse Herder teef (met papieren!) eens willen laten dekken. De fokkers van haar hebben dan eerste keus, en zelf willen we ook graag een pup houden Ja

Hoe het bij paarden in zijn werk gaat, weten we precies! Maar hoe gaat dat bij Duitse Herders?

We willen graag dat de pups ook papieren meekrijgen. Hoe zit dat met dekreuen? Waar kan je die vinden? Aan welke eisen moet een teefje voldoen? Moet ze bijvoorbeeld HD-getest zijn?

Kom maar op Haha!

Al een hele lijst zeg om aan te voldoen als je papieren wilt.
Bij jou vraag van moet ze bijvoorbeeld HD-getest zijn, gaan mijn oren direkt klapperen. Natuurlijk laat je je hond hd-keuren. Zeker een duitse herder, zijn er al genoeg met HD.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:30

Het verschil tussen paarden fokken en honden fokken is dat een paard maar 1 veulen krijgt en een hond wel 5 tot 12 (!!) puppy's kan krijgen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:21

Shaienne schreef:
Het verschil tussen paarden fokken en honden fokken is dat een paard maar 1 veulen krijgt en een hond wel 5 tot 12 (!!) puppy's kan krijgen.

denk dat dat wel hele nuttige informatie is Knipoog
hahah sorry hoor maar iedereen die een pup heeft gekocht weet dat ze veel pups krijgen...

Ga eens praten met een fokker. Als jou fokker graag een pup wil kan hij/zij je vast wel helpen want je moet ook oog hebben of wat voor reu je er op zet. heb je voor jezelf al duidelijk wat je wilt fokken show of werk honden ?!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:40

Jolanda_ schreef:
Shaienne schreef:

denk dat dat wel hele nuttige informatie is Knipoog
hahah sorry hoor maar iedereen die een pup heeft gekocht weet dat ze veel pups krijgen...

Ga eens praten met een fokker. Als jou fokker graag een pup wil kan hij/zij je vast wel helpen want je moet ook oog hebben of wat voor reu je er op zet. heb je voor jezelf al duidelijk wat je wilt fokken show of werk honden ?!

Zeker nuttige info als je je bedenkt dat doorgaans de helft van de geïnteresseerden afhaakt. Dan blijf je dus mooi met die pups zitten. En dan? Marktplaats? Geen goed idee. En via de rasvereniging krijg de TS op het moment geen bemiddeling aangezien haar hond niet aan de fokeisen voldoet.
Verder heb je dus altijd of te veel reuen of te veel teven. Mensen die specifiek voor een reu of teef gaan zijn doorgaans niet van die keuze af te praten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:58

Het was zeker niet mijn bedoeling om een discussie op te gooien over wel of niet fokken. Dat bepalen we altijd nog zelf..

Daarbij komt, dat de teef goede papieren heeft.

Het lijkt mij eerder positief dat ik informatie verzamel over het wel en wee van fokken met (ras)honden, dan dat ik er gewoon leuk onze kruising reu op zet.. Of niet dan?

Het lijkt ons leuk om een nestje te fokken, maar wel op verantwoorde wijze. Vandaar dat ik deze informatie op vraag.

Als de teef aan bepaalde eisen moet voldoen, dan laten we haar toch testen? Lijkt mij vrij logisch...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:00

Waarop baseer je dat de teef goede papieren heeft? Wat weet je van de voorouders? Van hun gezondheid? Van hun resultaten op shows? Van karakter? Van hun nakomelingen (gezondheid, exterieur, karakter) buiten jouw teef?

De regels van een rasvereniging zijn er niet voor niets en zeker bij een populair ras moet je bijzonder selectief zijn.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:09

Heeft ze al eens een show gelopen? Waarom informeer je niet eens bij de nederlandse rasvereniging wat de eisen zijn. En anders, ga in ieder geval eens langs bij haar fokkers. Heb je al met hun overlegd, omdat je zegt dat hun eerste keus hebben uit de pups. Want een fokker hoeft echt niet zomaar elke pup! En een goed papier zegt ook niet alles, ik zou zeker een paar keer met haar showen. Maar ook dit doe je niet zomaar, komt een hoop bij kijken, het is niet zomaar een rondje lopen in de ring. Maak je er in ieder geval zeker van dat je teef fokwaardig is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:13

De eisen van de rasvereniging zijn in dit topic al geplaatst. Ik heb zelf geen DH, maar van een hondenforum waar ik lid van ben weet ik dat de eisen inderdaad kloppen.
Het is veel ja, maar voor een ras als een DH is het gewoon een must dat je zeer kritisch bent als je wilt fokken. Want kijk maar eens hoe waanzinnig populair ze een poosje terug waren. Dat komt een ras niet ten goede.