Ik wil knaagdiertjes gaan houden, wat is het beste?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Ik wil knaagdiertjes gaan houden, wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 23:59

Hallo,

Na veel topics te hebben gezien, wil ik nu ook diertjes gaan houden. Ik heb er al veel (twee honden, kat, konijn, parkiet..) maar ik wil er nu iets bij doen. Gewoon voor de heb, beestjes gaan hun eigen leventje leiden en ik bemoei me er verder niet mee (behalve met het eten geven). Nu ben ik van plan om het gras in de tuin voor de helft af te zetten voor het konijn. Beestje krijgt een binnenhok met ren erbij, zodat hij niet meer binnen hoeft te leven (rent normaal altijd in de tuin en dit is idiaal). Wat kan ik nu het beste doen? Mijn konijn kan niet met andere konijnen, we hebben het geprobeert maar na een paar dagen viel hij ze nog aan. Moet ik dan nog een deel afzetten? Want ik zou er best een ander konijntje bij willen. Is het niet zielig als konijnen verder geen aandacht krijgen? Ik bedoel hiermee dat ik ze niet oppak, dit omdat ik dit bij mijn andere konijn ook niet kan doen. Deze is mishandeld vroeger, niet expres hoor (door jong nichtje), maar daardoor is hij erg bang. Is het een goed idee om ze naast elkaar te zetten? Beiden hun eigen deel, met eigen hok en ren naast elkaar. Of is dit zielig? Ik hoor graag wat meer.

Faniek

Re: Ik wil knaagdiertjes gaan houden, wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:16

Konijnen zijn geen knaagdieren Haha!
Maar waarom kan je konijn niet samen? Is het een gecastereerde ram? Heb je het met een voedster geprobeerd?
Als je nog een konijntje erbij wil neem dan iig 2 voor dat konijntje, want dat jou konijn niet alleen kan hoeft niet te betekenen dat het tweede konijn alleen kan. Naast elkaar leven in een fijne ren is altijd goed. En konijnen zijn ook geen oppak of knuffeldieren dus dat zou geen probleem zijn.
Overigens zijn veel andere diertjes ook groepsdieren.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:28

Faniek schreef:
Konijnen zijn geen knaagdieren Haha!
Maar waarom kan je konijn niet samen? Is het een gecastereerde ram? Heb je het met een voedster geprobeerd?
Als je nog een konijntje erbij wil neem dan iig 2 voor dat konijntje, want dat jou konijn niet alleen kan hoeft niet te betekenen dat het tweede konijn alleen kan. Naast elkaar leven in een fijne ren is altijd goed. En konijnen zijn ook geen oppak of knuffeldieren dus dat zou geen probleem zijn.
Overigens zijn veel andere diertjes ook groepsdieren.

Klopt, ik dacht eerst niet aan een tweede konijn maar bij nader inzien...en toen kon ik het niet meer veranderen. Mijn konijn kan niet samen omdat hij bang is voor alles. We hebben hem met een mannetje gezet, en met een vrouwtje (ze zeiden dat het een geholpen vrouwtje was), beide hebben het een week uitgehouden, maar werden aangevallen, gebeten gekrabt..het ging gewoon niet. Ze hebben trouwens niet met zijn drietjes bij elkaar gezeten maar twee tegelijk. Ik kan het proberen, eerst beide een eigen terrein te geven, mochten ze meer naar elkaar toe gaan trekken kunnen ze bij elkaar. Ze kunnen elkaar wel zien dan. Het is een mannetje, maar niet gecastreerd, kan ook niet meer want hij is daar al te oud voor. Wat is dan aan te raden?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:37

Bij een mannetje die niet gecastereerd is kan je niks zetten. Ik vermoed dat die geholpen voedster ook geen geholpen voedster was. Als de voedster geholpen is zal die erop blijven rijden en als ze dan niet wil kan hij vervelend worden.
Als hij dus niet gecastereerd is en te oud is voor een casteratie, ga hem dan niet meer koppelen. Wil je toch nog een konijntje erbij neem er dan 2 die wel bijelkaar kunnen zitten Lachen