Van binnen konijn buiten konijn maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tanja_

Van binnen konijn buiten konijn maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:01

Ik heb 2 konijntjes sinds anderhalf jaar ofzo.
Ze zitten binnen en lopen los in een speciale kamer.
Nu willen we die kamer ergens voor gaan gebruiken en moeten de konijnen eruit.
Ze hebben nog nooit in een kooi gezeten. Alleen om te plassen en te poepen gaan ze er in.

Nu wil ik buiten voor hun een hok maken en een stuk afzetten waar ze los kunnen huppelen en graven e.d.
Maar kun je wel van binnen konijnen buiten konijnen maken, zondat dat ze ziek worden?

Jolliegirl

Re: Van binnen konijn buiten konijn maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:02

pb rozahorse even, zij heeft een konijnenopvang en zij kan je vast wel wat info geven! Lachen
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 19-06-07 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:07

Dat kan zeker wel. Je moet ze natuurlijk niet midden in de winter buiten gaan zetten, maar wanneer de temperatuur en overdag toch wel boven de 15 graden is.

Ivm graven zorg wel dat er wat onder zit, anders graven ze zichzelf uit.
Ik heb ook veel konijnen hier die binnenkonijnen waren, maar nu gelukkig buiten leven.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:09

Ja ik zorg dat er stenen onderliggen als ze kunnen graven, wil ze namelijk niet kwijt Knipoog

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:13

ik heb dit ook gedaan met mij konijn alleen was de mijne wel gewend aan een hok.. je kan gewoon rustig opbouwen door eerst een dagje buiten en dan steeds opbouwen naar meer dagen buiten Lachen als ze dan eenmaal gewend zijn is er niks aan de hand Knipoog maar je kan ze niet in 1x naar buiten doen (bij de meeste gevallen, bij mijn eigen konijn kon dit wel omdat ik hem vaak mee naar buiten nam)
ik weet niet of je er ruimte voor hebt Lachen maar anders kan je buiten zoals je zelf al zegt een hok maken met een groot gedeelte waar ze lekker rond kunnen rennen Lachen dan hebben ze toch nog het gevoel van vrij (zoals in die kamer) maar zitten ze toch buiten Lachen houd er wel rekening mee dat je het grootste gedeelte een beetje overdekt, anders word het een en al modder en daar ben je niet blij mee als je konijn daar lekker in rond loopt te banjeren Tong uitsteken haha succes ermee Knipoog

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:20

Ja dat was ook de bedoeling om het te overdekken.

Hoe heb je dat gedaan met snachts naar buiten te doen? Lijkt me dat je dat ook niet ineen keer hebt gedaan

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:27

Ik heb dieren die binnen zaten ten alle tijden in 1 keer naar buiten gedaan met mooi weer en heb never nooit problemen gehad. En ik heb 45 konijnen momenteel Knipoog
Maar als het je wat rustiger maakt zou je ze eerst gewoon overdag buiten kunnen doen en 's nachts binnen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:31

_Tanja_ schreef:
Ja dat was ook de bedoeling om het te overdekken.

Hoe heb je dat gedaan met snachts naar buiten te doen? Lijkt me dat je dat ook niet ineen keer hebt gedaan

we hebben met ons eerste konijn eerst een dagje (mooi weer) naar buiten gedaan, ook even los in de ren buiten en 's nachts naar binnen.. de volgende dag (weer mooi weer) weer naar buiten en gekeken wat voorn weer het werd die nacht.. het zou droog en warm blijven dus hebben we hem die nacht buiten gelaten, volgende morgen vroeg meteen gaan kijken en alles ging helemaal goed Haha!
mijn eigen konijn (die eerste was van mijn zus) hebben we meteen naar buiten gedaan (met mooi weer, ook de nacht) en daar heb ik nooit problemen mee gehad Lachen

als je liever rustig opbouwd kan dit natuurlijk altijd Knipoog als je het in 1x wil doen zou ik het wel doen als je zeker weet (als je de voorspellingen vertrouwd Knipoog ) dat het mooi weer,droog, warm is Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:15

Als je bang bent voor in de winter, dat ze nog niet gewend zijn aan de kou ofzo kan je ze ook het eerste jaar nog in de garage/schuur/tuinhuis zetten zodat ze rustig kunnen wennen. Kunnen ze het jaar er op gewoon buiten blijven

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:20

Dat kan best!
Maar denk er om dat je ze niet volop in het gras zet, want dan worden ze ziek.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:34

Laat ze inderdaad wennen aan gras dat is nog een punt.
Zet ze overigens niet in de garage, want die uitlaatgasstoffen zijn niet gezond voor een konijntje.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:54

Niet in elke garage staat een auto Tong uitsteken
(Past bij ons niet eens Nagelbijten / Gniffelen )

boeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:19

Ze kunnen vast wel naar buiten, maar zorg wel dat ze dan wel al hun prikkjes hebben gehad.
Verder geef ze veel ruimte en laat ze rustig hun gang gaan.
Konijnen vinden nieuwe omgevingen altijd spannend en leuk.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 16:41

Enting goed dat je me daar even aan helpt herinneren!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 00:15

Tips ed zijn al gegeven, let er wel op dat er geen andere dieren vanaf de grond naar je konijnen kunnen, zo heeft een kennis van mij een hermelijn op bezoek gehad bij de kippen, konijnen en cavia's.
Van de (ong.)15 dieren waren er 2 nog levend..Een konijn en een kip. Vreselijk, moet er echt niet aan denken!
& Konijnen zijn échte ontdekkingsreizigers, dus die hebben hun plekje wel snel gevonden denk ik Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 07:30

Veel belangrijker dan de prikjes vind ik nog ontwormen. Ik ent niet ivm de entreactie waar ook dieren aan dood kunnen gaan.
Ontwormen doe ik altijd met panacur en daar gewoon suspensie naturel op. Hoe precies afmeten etc. kan ik je pben, want de DA schrijft meestal ivomec voor, maar die dood de pinwormen niet.
Als ze in een ren gaan en ze eten van alles hebben ze een grotere kans op wormen.

Wat MonicaG zegt is inderdaad een heel belangrijk punt.. Een vos heeft bij ons huis gehouden. Nu hebben wij een overdekte ren van 1.50m hoog.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 07:38

Het zou wel kunnen, maar dan moet je denk wel pas beginnen wanneer het echt warm is buiten. Dan zet je ze overdag buiten, en 's nachts binnen. Zo kan je ze laten wennen, en dan ook dag en nacht enzo, en dan wennen ze vanzelf rustig aan de winter als de overgang er is Knipoog

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:39

Ik heb die van mij altijd in 1ne keer naar buiten gedaan. En nooit problemen gehad. Maar let met warm weer wel op diarree en vliegen want dan ik er kans dat die maden krijgt.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 15:45

Vossen e.d. zullen bij ons waarschijnlijk niet komen. Woon in het centrum van tilburg, in een gewoon rijtjeshuis.

Ik ga het van de zomer gewoon proberen als het warm is, 's nachts is het meestal dan ook nog 20 graden met een beetje geluk en dan " gooi" ik ze in een keer dag en nacht naar buiten