Poes na nest laten sterilliseren

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein

Poes na nest laten sterilliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:03

Onze poes (billy) van 1 jaar heeft nu een nest van 4 weken. Ik weet dat ze ontzettend jong is maar het is gebeurt en er zit een extra verhaal bij.

Bill is vorig jaar met 7 weken bij ons gekomen van een andere boerderij samen met haar zus. in augustus begon ze last te krijgen van jeuk en krabte ze haar hele koppie kapot. Haar zus had nergens last van (helaas is deze kat in december weggelopen en nooit meer gezien). Verschillende behandelingen gehad waaronder alle 3 de katten om de 4 dagen wassen, extra tabletten slikken, ander voer en een heleboel meer. Het bleef met ups and downs gaan en Bill liep fulltime met een kapje op. In januari heeft de dierenarts een biopsie gedaan en daar bleek een allergische reactie de oorzaak van. Waarop was niet duidelijk, het kon het voer zijn, ijten/vlooien of hormonen, ook de omgeving kon de veroorzaker zijn. Met een boerderij kat is dat natuurlijk niet bij te houden. Van de dierenarts kreeg ze prednison en dat moest afgebouwt worden tot het moment dat ze net geen jeuk had. Na een kuur zijn we hiermee gestopt. Bill was van een levendige kat die nergens bang voor was veranderd in een hoopje dat alleen maar in een hoekje zat en getroeteld wilde worden. We hebben besloten de behnadleing te stoppen en haar gewoon te laten zijn tot het moment dat het niet meer ging. Alleen het ontvlooien doen we erg regelmatig (bijna elke maand). Bill raakte zwanger van onze kater en knapte helemaal op van haar zwangerschap. Ze was zo goed als zonder plekken en het haar groeide weer aan. Nu de kittens 4 weken zijn gaat ze hard achteruit. Ze heeft der kop weer openliggen en blijft kriebel houden. Aangezien we het bij 1 nest willen houden vraag ik me af hoe snel ik haar kan laten steriliseren. Misschien dat ze het zonder al die hormonen een stuk makkelijker heeft

mirre

Re: Poes na nest laten sterilliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:05

Direct nadat de jongen weg zijn, let wel op dat je kat daarvoor niet naar buiten gaat, ze zijn al weer heel snel vruchtbaar nadat ze jongen hebben gekregen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:18

Hoi, wat zielig voor moederpoes dat ze zo'n last van haar huid heeft. Denkt de dierenarts dat steriliseren helpt? Mijn poes heeft toevallig ook een nestje kittens van (vandaag) 4 weken oud. Mijn dierenarts zei dat ze pas gesteriliseerd kan worden als de kittens niet meer bij haar drinken. Maar dat duurt nog een aantal weken. Ze kan ondertussen wel krols worden. Dus dat is best lastig...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:24

mirre schreef:
Direct nadat de jongen weg zijn, let wel op dat je kat daarvoor niet naar buiten gaat, ze zijn al weer heel snel vruchtbaar nadat ze jongen hebben gekregen.

Waarschijnlijk houden wij 2 van de 3 kittens zelf. Ik zal de dierenarts deze week eens bellen hoe die er tegenover staat. Binnen houden is geen optie, het is een buitenkat en ze verblijft nu samen met de kittens op de deel. ze kan daar in en uitlopen en ik merk dat ze die alleen tijd zonder kittens (en emt de muizen Vork ) ook erg fijn vindt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:02

Zijn er ook andere katers in de buurt? Zo niet, dan kan je jullie eigen kater misschien snel laten castreren.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:09

Ik heb 2.5 jaar geleden mijn oudste laten steriliseren toen haar kittens rond de 8 weken oud waren. De kittens aten toen al zelfstandig brokjes, vlees en dronken water maar dronken ook nog bij de moeder. De DA wist hier van en heeft de ritssluiting met een paar steekjes extra dicht gemaakt. Verder moest ik opletten of de hechtingen niet vroegtijdig los lieten door de kittens. Bij Shakyra is toen alles goed gegaan maar ik heb wel meerdere keren per dag haar hechtingen gecontroleerd.
Kittens zijn uiteindelijk pas met 11/12 weken weg gegaan en hebben tot die tijd bij hun moeder gedronken.

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:59

Hier ook een kat die geholpen is dat de kittens 7 weken waren.
Dit omdat madam weer ontsnapt was en alweer gedekt was, door de zwerfkater bij ons in de buurt.
Volgends de da kon dit absoluut geen last en de kittens konden wel een dachtje zonder mams.
De kittens zijn hier ook gebleven tot 11/12 weken en hebben okk gewoon gedronken bij de moeder.