kat kauwt op "niks"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxJacqyxx

kat kauwt op "niks"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:52

Wij hebben sinds een paar weken een kat. Het is een 7 jarige kater en wij hebben hem via via overgenomen i.v.m .allergie.

Iedere dag zit hij op "niks" te kauwen.

Hij gaat dan bijvoorbeeld op de bank bij ons zitten, en gaat dan zitten kauwen............ Verward

Weet misschien iemand waarom hij dit doet? Verward Verward

Ik vind dat "smakken" best wel een irritant geluid, dus als iemand een oplossing hiervoor heeft hoor ik het graag! Bloos

Alvast bedankt!

AstraGirlie

Re: kat kauwt op "niks"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:12

Onze kat doet dit ook, dat is overspronggedrag.
De onze doet het alleen als wij iets eten, dat zei ook wel ziet zitten, maar niet krijgt. Dan gaat ze zo zitten kauwen met een lege mond om aan te duiden dat daar best wel iets in mag zitten Lachen

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 10:36

AstraGirlie schreef:
Onze kat doet dit ook, dat is overspronggedrag.
De onze doet het alleen als wij iets eten, dat zei ook wel ziet zitten, maar niet krijgt. Dan gaat ze zo zitten kauwen met een lege mond om aan te duiden dat daar best wel iets in mag zitten Lachen

Ja, maar hij doet het ook als we in bed liggen of op de bank een filmpje zitten te kijken....... En eigenlijk niet (of zelden) als we zitten te eten.... Vork

Weet je of er iets tegen te doen is? Verward

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:37

Oei, dan zou ik het niet weten...
Misschien een vorm van aandacht vragen? Wat doen jullie dan als ze gaat kauwen? Geven jullie haar dan aandacht? Dan versterk je dat gedrag namelijk.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:44

Ik denk dat jouw kat, net als veel andere katten, het gedrag vertoont dat een kitten bij een moederpoes vertoont.
Ze willen smakken, zuigen op een tepel die er niet is en gaan dan ook vaak met hun pootjes "klauwen" in iets dat binnen hun bereik is.
Sommige katten hebben hier iets voor nodig ze willen een stukje huid van je hand om op te zuigen, kauwen smakken enz.
Andere katten doen "het in de lucht" zonder een stukje stof van bijvoorbeeld een kussen of de bank.
Dit zou het evt. kunnen zijn.
Het blijft natuurlijk gokken want ik kan het hier vandaan niet zien, maar ik denk dat het dit gedrag is omdat heel veel katten dit doen namelijk.