Wat te doen met gewonde vogel?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Wat te doen met gewonde vogel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:41

Hoi,

Vanmiddag zagen we een buurkat al een beetje met een vogel "spelen" maar moesten weg en was best ver weg.

Nu is het vogeltje naar onze tuin gehinkt vliegen kan ie niet meer en hinkelt ook, misschien normaal voor dit soort? Clown

Wat moet ik hiermee? gewoon laten zitten en natuur zn gang laten gaan of ingrijpen?

Dit is m:

Afbeelding

Elles

Re: Wat te doen met gewonde vogel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:49

Aggossie... een jonge merel, zo te zien Lachen Zoeentje zat er laatst bij mij in de woonkamer (kennelijk door poes mee naar binnen getrokken, nadat hij in de ren terecht is gekomen). Die heb ik geprobeerd terug te zetten in het nest, in het stikdonker, maar dat lukte niet. Hij ontsnapte en weer binnen ontdekte ik dat er flink wat bloed aan mijn hand zat Scheve mond Die zal het waarschijnlijk dus niet hebben gered, Mocca had hem goed te pakken gehad.

Geen idee of je hem er weer bovenop krijgt, maar je zou het natuurlijk best kunnen proberen. Zo redt ie het waarschijnlijk toch ook niet. Of zie je nog af en toe een moeder of vader naar hem toe vliegen met een snavel vol wormen? In dat geval wordt er voor hem gezorgd en zou ik hem laten zitten.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:51

Nee heb hier verder geen andere vogels gezien zitten hier overigens ook bijna geen vogels zitten nog in een nieuwbouw wijk met weinig groen Clown

En dan moet ik hem gaan verzorgen of komt de dierenambu ofzo hem wel ophalen ? Bloos Heb zoiets nog nooit mee gemaakt maar vind het toch wel sneu Ach gut

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:00

Ik ben bang dat de dierenambulance hier niet zo hard voor loopt. Misschien staat er op internet wel iets nuttigs? Zal eens even kijken Lachen

Volgens een vogelforum kun je hem het beste laten zitten, omdat de ouders er waarschijnlijk naar op zoek zijn om hem te voeren. Mits het beestje al veren heeft, als het kaal is, moet je hem in het nest terugzetten.

*zoekt verder*

Ze hebben het ergens anders over de Vogelopvang, waar je hem heen kunt brengen.

En dit is denk ik het beste advies:

Citaat:
Jong zit in de tuin en hupt wat rond. Ouders zitten in de buurt maar een kat loert er op.

Jonge merels hebben een paar dagen nodig voordat ze zelfstandig weg kunnen vliegen. Hippen in de tuin hoort bij het gedrag.

Zet het jong in een struik of klimop zodat de kat er niet bij kan. Blijf niet kijken hoe het gaat, anders durven de ouders niet terug te komen.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:03

Zit er bij je in de buurt geen vogelopvang waar je m heen kan brengen?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 21:05

Ik ben aan t zoeken, zoals ik zei zoiets heb ik eigenlijk nooit eerder gehad. Ik weet alleen niet of ik m durf te vangen Bloos

Bijten ze? Haha!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:07

Nee, ze bijten niet Haha! Ze fladderen wel, dat moet je niet eng vinden. Ze zijn heel zacht, maar knijp er niet te hard in, als je de pootjes tussen je vingers hebt, kunnen ze niet weg en kun je de rest van je hand er zachtjes omheen sluiten.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 21:12

Ik ga hem niet vangen. Zag net ineens uit het raam nog een vogel, en die bracht hem eten met een hoop herrie erbij, daarom ging ik ook kijken, dus of papa of mama heeft m een hapje bezorgt. Daar ga ik me niet mee bemoeien Bloos Clown

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:27

Fijn, die redt het dus wel Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 21:32

Ik hoop het, maar als mama/papa er is, (wat kunnen die trouwens kabaal maken Clown )ga ik niet ingrijpen, vind het zo sneu maar ja, hopelijk lossen ze het zelf op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:12

Hij zal het idd redden, en hoeft zowieso al niet terug in het nest aangezien hij al helemaal klaar is.

@Elles: Waarom zou de dierenambulance niet rijden voor een vogel? Rond dit tijdstip rijden wij juist de hele dagen af en aan met vogels naar het vogelasiel...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:57

Wuis schreef:
@Elles: Waarom zou de dierenambulance niet rijden voor een vogel? Rond dit tijdstip rijden wij juist de hele dagen af en aan met vogels naar het vogelasiel...

Ik heb eens gebeld voor een volwassen houtduif die zonder staart langs de straat strompelde. Was de moeite niet, die redt het toch niet, zo is de natuur, dat soort opmerkingen. Ik krijg op de 06 van de dierenambulance hier in de regio ook negen van de tien keer een of andere mopperpot aan de telefoon, waarvan ik er niet op durf te vertrouwen dat ie ook echt gáát, als ik bel om een aangereden kat te melden. En ik bel niet voor "road kills" die compleet kapotgereden zijn, maar alleen als ze nog netjes "heel" zijn, zodat ze nog heel fatsoenlijk bij de eigenaar kunnen worden gebracht, zodat die ze eventueel kan begraven.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:03

Ik heb ook wel eens gebeld voor een vogel, en ook een keer voor een gans met een gebroken vleugel, en ze zeiden aan de telefoon dat ze er niks aan konden doen! (qua ophalen)
En kreeg een telefoonnummer van de vogelopvang, mja die namen niet op..

Ben er iig over uit dat ik ze ook niet meer bel Lachen Ze zijn vaker bij ons niet geweest ivm een ander dier Lachen

Vogel heeft het overleefd, idem de gans die zwemt hier nog steeds rond met een gebroken vleugel Rolleyes

Denk dat het met dit mereltje wel goedkomt Ja