Kuiken, net uit het ei wat te doen?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amrah

Kuiken, net uit het ei wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 15:39

Hallo,
Ik ging net bij de kippen kijken, waarvan 1 kip al een tijdje zat te broeden. Tot mijn verassing is er een ei uitgekomen! Maar het probleem is dat ik niet weet wat ik moet doen. De kloek (moeder kip) gaat dr niet bijzitten om het kuiken warm te houden wat wel zou moeten gebeuren.
Heb er momenteel maar een lamp boven gehangen maar heb verder geen idee over hoe en wat.

Hopelijk zijn er bokkers die het wel weten..
Tips zijn meer dan welkom!

Groetjes

assie

Re: Kuiken, net uit het ei wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:30

Leuk joh! Een klein kuukske!
Ok, tips Knipoog
Tip 1; Kuikenmeel halen, een kuikentje kan het volwassenvoer vaak nog niet opeten (te groot voor het mini-bekkie), dus zorg dat een bakje kuikenmeel staat. Kies daarbij een soort kuikenmeel met anti-coccidiose erin. Het kan nooit kwaad om de kuikens (en moeders) een kuurtje te geven, zeker niet in dit seizoen.

Tip 2; Het is momenteel niet echt koud (hier in ieder geval niet), dus zoveel kwaad kan het niet dat hij (nog) niet onder moeders kruipt. Wel goed dat je toch de lamp hebt opgehangen, maar zorg ervoor dat kip en kuiken zich er niet aan kunnen verbranden én zelf kunnen kiezen of ze er onder willen liggen of niet. Dit ivm oververhitting.

Tip 3; haal alle diepe waterbakken weg, je wilt niet dat kuikentje te avontuurlijk wordt, zwemles neemt en daarbij verzuipt.

En dan tip 4; hoe moeilijk het ook is, laat ze maar even met rust. Een kuikentje is een nestvlieder. Zelfs als moeders niet voor hem zorgt kan hij zich goed redden, mits het niet te koud en tochtig is. Maar daar heb je dan de lamp voor.
Zie je dat moeders hem gaat aanvallen (en dan echt tot bloedenstoe), dan zou ik hem natuurlijk wel even uit het hok halen en in een doos met lamp erboven zetten.
Als alles goed gaat, verder niets doen en lekker genieten.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:53

je moet er idd een lamp boven hangen , zit ze er vanavond nog niet op kan je met beter in huis nemen en de lamp er boven hangen . een kip hoort namelijk op haar kuikens te gaan zitten om ze warm te houden . is het kuiken nog nat ?
en idd opfokmeel kopen voor kuikens Lachen daar krijg je ze wel groot mee

suc 6

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 19:59

Het probleem is voornamelijk dat moeders er helemaal niet naar om kijkt.. Kuiken ligt nog in een opgerolde houding ongeveer hetzelfde als toen het uit het ei kwam. Zal zo er een foto van plaatsen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:01

haal hem er dan maar bij weg , dat is niet goed .
ze hoort er op te zitten de eerste dagen , en af en toe lopen de kuikens dat gewoon rond .
Maar het meest van de tijd zitten ze onder hun mama.
heb je wel een goede lamp ?
zoniet dan kan je ook 2 flesjes water gebruiken , elke x ff warm maken en het kuiken tussen de flessen in leggen en een handdoekje eroverheen.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 20:02

Een warmtelamp hebben wij niet, hebben er een "looplamp" boven gehangen. Geeft naar mijn idee niet teveel en niet te weinig warmte af.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:08

tempratuur schema gevonden hoe warm de lamp moet zijn Lachen

Temperatuurschema

Week 1 32 à 35°C Week 5 22°C

Week 2 30°C Week 6 22°C

Week 3 28°C Week 7 20°C

Week 4 25°C Week 8 20°C

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:55

Gister aan het eind van de avond is mams er toch maar bij gaan zitten, en het kuiken is de nacht goed doorgekomen. Vanmiddag heb ik hem nog niet gezien want mams heeft hem zo verstopt dat we het niet kunnen zien.

(De beloofde foto's [Zijn gisteravond nog gemaakt])
Afbeelding
Mams en de kukel!

Afbeelding
De kukel zelf.

Afbeelding
Paps.

Edit;
Kuiken kwam niet onder moeders vleugel vandaan! Het heeft een witte borst en buik, donkere strepen op de kop en verder een beetje beige kwa kleur. En tokt dr vrolijk op los!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:20

Mooi om te horen dat het toch goed is afgelopen Lachen

Heb je inmiddels ook kuikenvoer gehaald? Want anders heb je kans dat kuukske als nog verhongert!

O en naar aanleiding van de foto van paps (mooie haan trouwens), lijkt het nou zo of heeft hij echt van die dikke (kalk)poten? Als dat het geval is kun je dat namelijk heel makkelijk behandelen door 1 keer per dag zonnebloemolie (dacht ik, zal het nog even navragen) op de poten te smeren.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 18:22

Nee, nog niet, we hadden eerlijk gezegt niet gedacht dat het zou blijven leven:=

Paps heeft indd stevige poten met flinke "nagels" dr aan. Ik denk dat je tip niet gebruikt gaat worden aangezien meneer niet zo vriendelijk is:=