Jong mager egeltje gevonden, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Jong mager egeltje gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:42

Tijdens het uitlaten van de hond kam ik een egeltje tegen. Ik kon hem gewoon over z'n neus aaien en hij was nog nieuwsgierig ook.. Dus tilde ik hem op en nam 'm mee naar huis.
Ik weet dat ze geen melk mogen hebben, dus ik heb hem kattebrokjes gegeven en water. Vork Die brokjes verslond hij meteen! Hij was zo verzwakt dat ie op m'n schoot steeds half in slaap viel!

Maarja, wat nu.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb een groot stuk in de tuin afgezet met de bovenkant van een kattebak om in te schuilen. Er staan struiken enzo om in te schuilen. ('s Winters houden veel egels in die hoek van de tuin hun winterslaap. ) Maar hij loopt nu steeds langs de afrastering heen omdat hij weg wil. Als ik erheen ga komt ie meteen naar me toe in de hoop wat brokjes te krijgen. Terwijl die ook gewoon in het hok liggen. Maar hij wil ze persé van mij krijgen.. Mja zo wordt het natuurlijk nooit een grote sterke zelfstandige egel. Koe

Afbeelding

Dus ja wat moet ik doen.. gewoon maar loslaten? Ik ben wel bang dat hij dan verhongerd, omdat hij nu ook al zo mager is.

Maar zo eet hij alleen als ik het geef, en voor de rest loopt hij te stressen om weg te kunnen.

zoetiej

Re: Jong mager egeltje gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:43

Er bestaat een egel opvang, wij hebben ook ooit een egel gevonden en hem daar naartoe gebracht. Moet je even googlen Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:45

Kattevoer geven ze ook bij de opvang, misschien kan je hem een paar dagen laten aan sterken?

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:46

Karel Schot is best een bekende opvang die ook egels opvangt. Je moet het inderdaad maar aan een opvang overlaten. lief egeltje Lachen

edit: laat maar, je woont niet echt in de buurt van Rotterdam Bloos Tong uitsteken Knipoog

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:49

Maar dat is ook weer zo wat. Die opvang zit in Rotterdam? Zo'n reis ik ook een hele stresstoestand.. Ik probeer nu 1 een beetje in de buurt te vinden..

edit; Haha je had het zelf al gezien zie ik.. Clown
Laatst bijgewerkt door Marloez op 12-06-07 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:49

Geef hem alsjeblieft geen melk!!!
Daar kunnen zijn darmen helemaal niks mee en gaat hij van aan de diarree!!!
Goed, wat wij in onze opvang met egels doen:
-kattenvlees en kattenbrokjes en soms een rauw ei er over heen
-gewoon water of heel eventueel als je echt melk wil geven, speciale katten-melk. Geen koe-melk!
-wij ontwormen ze altijd omdat ze eigenlijk standaard wormen hebben en als ze mager zijn hebben ze veel baat bij een kuurtje.
Eigenlijk misschien een beetje ingewikkeld om zo thuis te doen...
Je kan hem naar een opvang brengen of even een dierenambulance bellen.

Maar als je hem blij wil maken, gewoon kattenvlees en eventueel een rauw ei...
Heb je meer vragen, stuur me dan maar een pm, dan geef ik je mn telefoonnummer.

Succes!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:52

Nickeltje schreef:
Geef hem alsjeblieft geen melk!!!
Daar kunnen zijn darmen helemaal niks mee en gaat hij van aan de diarree!!!
Goed, wat wij in onze opvang met egels doen:
-kattenvlees en kattenbrokjes en soms een rauw ei er over heen
-gewoon water of heel eventueel als je echt melk wil geven, speciale katten-melk. Geen koe-melk!
-wij ontwormen ze altijd omdat ze eigenlijk standaard wormen hebben en als ze mager zijn hebben ze veel baat bij een kuurtje.
Eigenlijk misschien een beetje ingewikkeld om zo thuis te doen...
Je kan hem naar een opvang brengen of even een dierenambulance bellen.

Maar als je hem blij wil maken, gewoon kattenvlees en eventueel een rauw ei...
Heb je meer vragen, stuur me dan maar een pm, dan geef ik je mn telefoonnummer.

Succes!

Bedankt, dat ze geen melk mochten wist ik. Lachen

Een wormenkuurtje, niet eens aan gedacht. Pling

Ik zocht eigenlijk al wat slakjes enzo voor hem als extra's, want dat moet hij zelf ook eten in de vrije natuur.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:54

Dat is zeker zo, maar aangezien hij er op de foto ook wel redelijk mager uitziet, maak je het hem wel heel makkelijk door wat bij te voeren...
Slakken zoeken is uitstekend hoor! Maar het kost jou waarschijnlijk vrij veel tijd en in slakken zit niet bijzonder veel voedingswaarde...
Succes in elk geval!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:55

Ik zal iig even de dierenambulance bellen. Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:57

Dat is wel een goed idee.
Zij kunnen je anders ook een nummer geven van een egelopvang in de buurt voor tips als ze hem niet op willen komen halen...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:01

Kattenvoer en dan vooral blijkvoer een beetje verstoppen zodat hij moet zoeken en niet teveel aaien anders wordt het een soort halfwild huisdier. Wij hebben trouwens al een jaar of 10 egels in de tuin, het gaat prima ook met onze katten. Egelopvang is wel het beste maar anders kun je het ook zelf.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:04

Ik zou hem zelf wel willen verzorgen maar ik vind het niks dat hij zo langs de afrastering loopt omdat hij weg wil. Zo eet/drinkt hij niet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:05

Egels kunnen ook enorm goed klimmen. Als die afrastering niet te hoog is en gaas ofzo, dan is ie zo weg!!
Om te voorkomen dat hij ontsnapt en later aan ondervoeding zou kunnen overlijden, kan je hem opsluiten.
Heb je een konijnenhok ofzo?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:06

Bedenk alleen wel dat je een egel officieel niet in gevangenschap mag houden...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:08

Aan 1 kant zou hij er idd zo overheen kunnen klimmen. Daar was ik ook al bang voor. Hij staat daar soms ook tegenaan op zijn achterpootjes. Maar we hebben helaas geen konijnehok over. Ik weet nog wel een plekje waar hij niet zou kunnen ontsnappen maar dat is nogal saai, zonder struiken. Clown Mja ik verplaats hem daar wel heen. Vork

Ik was niet van plan om hem te houden. Maar iig totdat hij wat sterker is en niet zo wiebelig meer op de pootjes staat. Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:13

Nickeltje schreef:
Bedenk alleen wel dat je een egel officieel niet in gevangenschap mag houden...

Tussen in gevangenschap houden en tijdelijk onderdak verlenen zit nogal een verschil en zo streng wordt daar ook niet op gecontroleerd.

Pas overigens wel op dat hij/zij geen verkering krijgt want dan breekt waarschijnlijk paniek uit in de straat bij de buren, rukt de brandweer en politie uit en staat je egel in de krant Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:13

Je bent paarden liefhebber anders zit je niet op bokt.
Heb je hooi of stro in huis? En een lege doos, van boodschappen ofzo?
Leg die doos op z'n kant met hooi/stro er in en hij zal hier een nestje in maken als hij echt nergens anders heen kan.
Eten heb ik inmiddels al uitgelegd. Heb je hier iets van in huis wat je hem kan geven?
Als je echt voor hem wil zorgen, kan je hem het beste dus ook ontwormen.
Heb je zelf katten? Want met ontwormmiddel voor katten, kan je een egel ook behandelen, maar je moet hem wel wegen en de juiste dosis uitrekenen.
Wij ontwormen meestal als ze gewend zijn aan eten uit een bakje en dan doen we na een paar dagen als het bakje netjes leeggegeten wordt, vrij weinig eten in het bakje en daar doorheen dan het wormmiddel...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:36

Ik hem hem nu in een kooi gedaan (had er toch nog 1 staan op zolder. Lachen ) Ik heb op de bodem zaagsel gedaan en een dikke pluk hooi in een hoek. Maar hij is zo verzwakt dat ie met zijn neus op de brokjes ligt nu.. Alleen als ik eraan zit dan begint hij er wat aan te knabbelen.
Drinken doet hij niet.. Wat kan ik daar aan doen? Verward
Kattenontwormmiddel hebben we, maar eerst maar even zien of ie de nacht wel haalt.. Nagelbijten / Gniffelen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:39

Wij hebben altijd een leeg spuitje stand by liggen voor als de katten niet willen drinken. Wij druppelen dan steeds een beetje water in hun bekje. Je kunt ze gewoon bij de apotheek halen, even uitleggen wat de bedoeling is voor de juiste maat en het kost bijna niets. Je hebt er nu even niets aan maar je kunt nu eventueel een breed rietje gebruiken. Met je duim dichthouden, vol laten lopen met water en druppelen maar in zijn bekje.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:43

Wij moeten ergens een spuitje hebben liggen maar die is superklein en is ooit voor babymuisjesgebruikt.
Rietjes hebben we niet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:46

Gewoon proberen, elke druppel erin is toch weer een druppel moet je maar denken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:49

Dat wat hij dan opknabbelt zoals jij zelgt, zijn dat kattenbrokjes, of is dat kattenvlees?
Op zich zit in vlees namelijk al heel veel vocht, dus hij krijgt zowiezo wel vocht binnen als hij dat eet.
Als je hem een soort van ''Red Bull'' voor egels wil geven, kluts je even een rauw ei en dat giet je over een paar blokjes katten vlees. Ei daar zit heel veel vocht in, maar ook meteen heel veel meer energie dan alleen in water zit...

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:52

Ik had ook ooit 2 egeltjes gevonden , mijn vader had toen een afsluiting geplaatst voor die twee egeltjes. Gestoord
Ze waren heel tam .Lachen
En de volgende dag had ik er nog 4 gevonden,waarschijnlijk broerdjes/zusjes.
Dus de moeder moest niet ver zijn en we hebben het deurtje opengelatenen na een paar dagen waren ze allemaal weg. Haha!

Egels lusten wel heel graag melk. Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:55

Het zijn droge kattenbrokjes. Ik had al een papje gemaakt van brokjes met een geklutst ei er doorheen. Maar hij is nu zó moe dat hij niet meer wil eten.. Als ik water prober te geven met het pipetje dan slaat hij het met zijn voorpootje steeds weg.. Ik denk dat ik 'm maar even moet laten rusten.. Khoop niet dat hij dood gaat. Nagelbijten / Gniffelen

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:57

agoss, lekker tussen het stro zetten ofzo, of egelopvang Lachen
succes ermee Lachen