Wat Faniek zegt klopt, dit geldt ook voor bijvoorbeeld kippen, dan moet je ook aangesloten zijn bij een vereniging. Bij de andere diersoorten ben ik niet helemaal zeker. 
Het is niet helemaal in de buurt ben ik bang, maar eind juni, (ik geloof de laatste zondag van juni) is er een kleindiershow in Venlo op de kinderboerderij. Daar mag je met je eigen konijn/hammie/knaaf/muis/rat naar toe komen en die worden dan vakkundig gekeurd. Je doet niet voor het 'echie' mee, je hoeft ook geen raszuiver beest te hebben (is wel leuker als ie het wel is trouwens) maar je krijgt wel een keuringsrapport en er wordt 1 beker verloot onder alle losse inzendingen. 
Verder is er ook een echte keuring waar je erg veel informatie kunt opdoen over de verschillende rassen en de eisen die aan die rassen worden gesteld. Je kunt er echt helemaal los als je vragen wilt stellen en dingen wilt leren, de mensen zijn erg aardig.
De vereniging die dit in samenwerking met de kinderboerderij organiseert heet De Eendracht. Naar mijn mening wel een aanrader om heen te gaan. 
Oja, entree is €1,50, dat is entree voor de kinderboerderij, voor de keuring hoef je niets te betalen.
Je kunt ook even op internet rondspeuren of er zoiets bij jou in de buurt is, dan de organisatie even bellen en vragen wat zij je aanraden te doen.