franse hangoor, hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

franse hangoor, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 20:08

ik zou graag wat info willen over het ras zelf,

en over een geschikte leefomgeving.
hoe groot moet het hok zijn etc...

bedankt.

Faniek

Re: franse hangoor, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:39

Ik fok Franse Hangoren en kan je er veel over vertellen, maar heel veel vind je op internet, maar als je specifiek wat wil weten.
Ik ben zelf voorstander van een hok van minimaal 1.25m x 80cm of 1.50m x 60cm ongeveer, maar liever groter. Bij mij kan het helaas niet groter ivm de fokdieren niet ubergroot kan houden, ook heb ik een aantal in een supergrote ren van 6x4 meter, maar daar kan ik natuurlijk geen ram bij zetten Knipoog
Ik laat ze wel elke dag loslopen dat vind ik dan ook wel van belang als je ze in dit formaat hebt.
Verder zijn het onwijs lieve knuffelkonten! Ze vinden het vaak heerlijk om gekriebeld te worden.

Wel een ding om op te passen, Franse Hangoren zijn een onwijze hype je ziet veel mensen adverteren op marktplaats met allerlei leuke kleurtjes en toverballen. Hierdoor is de Franse Hangoor heel erg achteruit gegaan qua type en bouw en zijn ze de dieren aan het verpesten. Buitenom dat komen er veel erfelijke gebreken naar boven. Dus als je een Franse Hangoor wil kan ik je alleen maar aanraden zoek een goeie fokker die kleurzuiver fokt, het juiste met de dieren voor heeft. Ook de toverbalfokkers laten hun dieren tatoeeren dat is alleen voor de verkoop.

Als je meer vragen hebt stel ze gerust Haha! Ik fok overigens blauwe en blauwbonte Franse Hangoren.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 22:36

super bedankt...
ik heb nu een redelijk kleine hangoor, van 2 kilo. en mijn vriend wil graag een franse hangoor.
voor mijn eigen konijn heb ik een hok van 1.20 bij 80 cm, mij lijkt dat dat toch wel redelijk groot is?
ook is het hok erg hoog, dus veel ruimte.

het konijn zal er natuurlijk iedere dag uitkomen.

de konijnen die jij fokt, zijn die te koop?
zoja, wat zijn de kosten daarvan?

ben een beetje benieuwd naar wat een raszuivere nu kost.
ben me ervan bewust dat op marktplaats veel mensen maar wat doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:07

Als ze er maar iedere dag uitkomen moet 1.20x80cm genoeg zijn, maar niet samen in dat hok. Ik zelf vind hoe groter altijd hoe beter. Je hebt ook van die kooien nu van 1.50m bij nog wat. Samen los lopen is natuurlijk wel leuk als het klikt.

Ik pb je even Haha!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:33

De Franse Hangoren die ik ken zijn erg lief en rustig. Veel beter dan die kleine dwergen-krengen Haha! .

Wij hadden de onze van een goede fokker. Het was geen erg mooie Frans, daarom wilde de fokker haar ook verkopen. Ze was niet geschikt voor de fok, dus daarom moest Fransje weg.
Het was echt een schat van een konijn, erg groot en dat maakte haar erg geschikt voor op de kinderboerderij. Ze kon wat meer hebben van kinderhandjes dan de dwergjes.

Wij hadden haar in een hok van 1,70 bij 1,30 gok ik. Het was meer een tafel met een opstaande rand van zo'n 20 centimeter (waar ze erg graag op leunde) en daar dan stro in. Ze was zo lief en rustig dat ze daar lekker inhing en bedelde om aandacht. Ze is helaas een jaar of wat geleden overleden op de leeftijd van 5 jaar.
De maten die Faniek noemt voor haar hok vind ik eigenlijk toch wel de minimale eisen voor zo'n reuzenkonijn hoor.

Verder weet Faniek er waarschijnlijk veel meer van dan ik, maar ik wilde toch even mijn ervaring met een Frans delen Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:23

Vind ik zelf ook zeker de minimale eisen Lachen en dan uiteraard met loslopen. Sommige fokkers hebben ze echt gewoon in 1 meter bij 50cm ik vind dat gewoon echt absoluut niet kunnen.
Het klopt overigens dat Franse Hangoren vaak niet super oud worden.