inenting kitten? ooh ooh

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

milo

inenting kitten? ooh ooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 20:04

ik krijg volgende week een kitten, een prachtig poesje! Tess heet ze, het is de linker:
Afbeelding

nu het probleem. de mensen bij wie ze geboren is wilden helemaal geen kittens, en ze hebben ze ook nog niet geënt. we krijgen haar volgende week zondag en dan is ze 8 weken. maandag wil ik meteen ontwormen en ontvlooien, en inenten bij de DA.
Maar wanneer moet ik dan herhalen? Want ze hoort allang ontwormt etc. te zíjn.
Ik maak me er zorgen over, want ik weet dus niet of het nu goed gaat.

iemand advise?

Sylvia

Re: inenting kitten? ooh ooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:22

Scheve mond Fijn dan, en dat heeft katten...

Enfin, een kitten moet met 4, 6 en 8 weken ontwormd worden en dan maandelijks tot ie 6 maanden is. Als je een kitten op latere leeftijd krijgt/vind/wat dan ook dan schuiven ze het normaliter op; jij zult dan wsn met 8 weken beginnen zoals met 4 had gemoeten en dan door tot 7 maanden.

Een kitten wordt pas met 9 maanden ingeënt tegen katten-en-niesziekte en dat moet met 12 weken herhaald worden.

Je kunt er dus ook over denken om een week later naar de da te gaan, ik weet niet hoe scherp ze er naar kijken normaal gesproken... Wormenkuur en vlooienspul kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen, zeg er wel even bij dat het om een kitten gaat. Of een wormenspuit (en evt. vlooienkuur als dat nodig zou zijn volgens de da - ik gok eigenlijk van niet) bij de dierenarts halen, die is wel wat prijziger, maar is wel goed.

Veel succes met je kitten! Lachen Ze ziet er erg schattig uit in elk geval Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 20:25

dank je!!!

ik heb al wormen en vlooien spul gehaald bij de dierenwinkel, speicaal voor kittens. ik wist niet dat het elke maand moet, nergens ooit gelezen. maar bedankt!

ja, ik snap het ook niet. kijk, het kost even wat geld, maar ja, als jij je poes niet laat helpen ( dat klinkt ook lekker Knipoog )... die poes is ook nog maar 9 maanden of zo, heel jong nog.

maar ja, ik kan niet wachten tot ze komt, en ik ga héél goed voor haar zorgen!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:25

4 wkn
6 wkn
8 wkn
4 mnd
6 mnd
1 jaar
1,5 jaar
2 jaar

Dit is wat ik las op de site van een dierenkliniek in Utrecht, dit gaat over het ontwormen.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:44

Als de kitten nog nooit ontwormd is zou ik voor de eerste keer toch even een echt goed middel van de dierenarts halen. Is misschien wel iets duurder, maar dan weet je zeker dat die alle wormen aanpakt..

Enten hoeft, zoals gezegd, bij een kat pas met 9 weken voor de eerste keer, dus dat is geen probleem.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:45

Als je je kitten voor heteerst laat inenten bij de DA, zullen hun wel zeggen wanneer de enting herhaald moet worden. Als je met vragen zit over ontwormen, kun je ze gelijk stellen. ook daar krijg je wel een antwoord op. ik haal de ontworm-middelen meestal bij de DA en niet bij een dierenwinkel. Omdat de DA precies weet wat mijn beesten hebben moeten en hoeveel. Vooral met sommige hondenrassen heb je het probleem dat ze niet tegen alle ontwormmiddelen kunnen. krijgen ze de verkeerde middelen dan kunnen ze er aan dood gaan. met kittens heb je dat probleem niet zo.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:36

Kavama, ontwormen moet gewoon 4 keer per jaar hoor, net als bij honden.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:42

kavama schreef:
4 wkn
6 wkn
8 wkn
4 mnd
6 mnd
1 jaar
1,5 jaar
2 jaar

Dit is wat ik las op de site van een dierenkliniek in Utrecht, dit gaat over het ontwormen.

Ik hou me ook aan dit schema. En herhaal vervolgens ieder half jaar de ontworming.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:44

Zowel de da in Tilburg als de da in Roermond zeggen 4x per jaar en dat is ook wat ze me bij de dierenspeciaalzaak vertellen (en wat op de wormenkuur zelf staat). Ik ontvlooi preventief en ontworm ieder kwartaal Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:33

ik ga maandag metee naar de DA om de enten. ik heb de spullen al gekocht om te ontwormen- en vlooien, dus die gebruik ik wel gewoon.

bedankt allemaal!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:06

Sylvia : Dit gaat over kittens, ja ik denk ook echt dat een dierenkliniek het fout heeft.

Dit is voor de kitten en dan na die 2 jaar is het gewoon 4 x per jaar,... dat klopt.

Als ze dit bij de dierenartsen en klinieken zeggen mag je er toch wel vanuit gaan dat het goed is ....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:39

Oh excuses, ik begreep eruit dat dat 'en zo verder', ieder half jaar gewoon was. Ik had er niet uit begrepen dat het tót 2 en dan elk kwartaal was.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:23

Ik heb gister ook 2 kittens opgehaald.
Deze komen van de boerderij en hebben ook nog niks gehad van dit alles.
Maar om eerlijk te zijn ben ik niet verbaasd ofzo.......
Ze zien er prima uit.
Ik heb ze net ontwormd en de enting komt binnenkort wel een keer. (loop stage bij de DA).

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:50

Tussen het enten en ontwormen/ontvlooien kun je beter een tijd tussen laten zitten.
Preventief ontwormen/ontvlooien helpt trouwens niet.
Je kan beter je kat ontwormen/ontvlooien als hij er last van heeft, dan bepaalde data aanhouden en zo een besmetting missen.
Maargoed, dan heb ik het over een volwassen kat en niet over een kitten.

Helemaal niet erg dat de kat nog niet geënt is, over het algemeen worden ze met 9 weken pas voor de eerste keer geënt.
Daarna met 12 weken nog een keer.
Daarna met een jaar.
Als de basis goed is, bouwt je kat weerstand op tegen die ziektes.
Je kat hoeft dan ook echt niet ieder jaar weer een enting.
De enting van Nobivac staat zelfs voor 3 jaar geregistreerd.
Dat houdt niet in dat andere entingen niet zolang werken of dat die Nobivac enting maar 3 jaar werkzaam is en niet langer, alleen dat die middelen niet voor langer als werkzaam staan geregistreerd.

Meer (vaker) enten dan nodig is (of ontvlooien/ontwormen) is helemaal niet juist beter, je dier kan daar allerlei andere problemen van krijgen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:58

Iedere 3 maanden ontwormen wordt aangeraden omdat dat de cyclus is van de meeste wormen. Op die manier doorbreek je de cyclus en krijgt katje/hond geen last van wormen.

Verder ben ik er nog niet helemaal over uit of ik nou wel achter dat ontwormen/-vlooien en enten sta. Maar van de andere kant... ik ben zelf ook geent en ga daar ook niet dood van.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:06

Je zal wel moeten ontwormen en ontvlooien. Hoe wil je dat anders doen??

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:19

Ik zeg ook niet dat je ieder chemisch goedje moet willen weren, maar op het moment dat het niet nodig is, zie ik het nut er niet van in dat je dat overbodig in je dier moet jassen.
Die chemische goedjes kunnen heel nuttig zijn, zou ze ook gebruiken wanneer dat nodig is, alleen niet wanneer het niet nodig is.
Naast het goede kunnen ze namelijk ook behoorlijk kwaad doen.

En nee, van een enting hoeft een mens niet direct of indirect dood te gaan, een dier evenmin.
Maar de mogelijkheid is er wel.
Zo is de mogelijkheid op andere gevolgen die niet direct tot de dood leiden er ook.
En logischerwijs wordt die kans natuurlijk alleen maar groter als het vaker gedaan wordt.

Het is risico's en gevolgen afwegen, de voor en nadelen bekijken van iets wel doen of juist laten.
Zo zijn er alternatieven die je ook zou kunnen doen.
Zo kun je titers laten bepalen ipv om er gewoon ieder jaar een enting in te jassen.
Zo zijn er natuurlijke middelen (pompoenpitten, knoflook, tee trea oil etc) om vlooien, wormen, teken te weren.
Het hoeft niet chemisch te gebeuren om toch tot het gewenste resultaat te komen.

Soms is dat chemische goedje verplicht, soms ben je maar al te blij dat dat chemische goedje bestaat.
Bij een flinke wormbesmetting bijv zou ik toch echt dat chemische goedje gebruiken, en niet alleen dat ene keer maar ook die keer erna.
Om de 3 maanden of half jaar ontwormen geeft maar een schijnveiligheid, ondanks dat periodieke ontwormen kan je dier toch een fikse wormbesmetting oplopen.
Mijn inziens kun je dan ook beter ontwormen wanneer het nodig is, ontwormen helpt namelijk niet om toekomstige wormen tegen te gaan maar alleen die van dat moment.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:11

Entingen hoeft helemaal niet ieder jaar, aangezien de entingen van Nobivac 3 jaar geldig zijn.

Mijn kittens worden ontwormd op 4/6 en 8 weken en krijgen op 9 weken de eerste enting.

Ohja, ik wil vlooien niet weren, ik wil dat ze doodgaan. En dat doen ze volgens mij met geen enkel natuurlijk middeltje.
Zelfde als met de goedkope vlooienmiddelen uit de supermarkt, je dier wordt niet gebeten maar ze zitten er wel degelijk. En dus ook in je huis.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:08

Bindi schreef:
Entingen hoeft helemaal niet ieder jaar, aangezien de entingen van Nobivac 3 jaar geldig zijn.

Hmm, volgens mij was dat mij al bekend...
Chrystal-gek schreef:
Je kat hoeft dan ook echt niet ieder jaar weer een enting.
De enting van Nobivac staat zelfs voor 3 jaar geregistreerd.
Dat houdt niet in dat andere entingen niet zolang werken of dat die Nobivac enting maar 3 jaar werkzaam is en niet langer, alleen dat die middelen niet voor langer als werkzaam staan geregistreerd.

Toch is dat heel lang wel gedaan en aangeraden en wordt dat ook nog steeds gedaan.
Tot nu toe heeft alleen Nobivac in de bijsluiter staan dat de enting 3 jaar geldig is, de rest nog niet (uitgezonderd Rabiës-enting).
En ook al staat dat in de bijsluiter, sommige dierenartsen trekken zich daar niks van aan.
Die blijven zeggen dat ze ieder jaar terug geënt moeten worden, of dat nou met het Nobivac-vaccin is of met een andere.
Daarbij staat het pas sinds eind vorig jaar in de bijsluiter, het vaccin is niet veranderd, alleen de bijsluiter.
Dus voordat de bijsluiter veranderd was, was de werking hetzelfde.
En toch was het advies ieder jaar enten.
Nu kunnen ze er gewoonweg niet meer omheen omdat het simpelweg in de bijsluiter staat.

Bindi schreef:
Ohja, ik wil vlooien niet weren, ik wil dat ze doodgaan.

Ik zie ze liever helemaal niet voorbij komen.
Niet omdat ik er moeite mee heb om die beesten dood te maken, totaal niet, maar omdat dat zou inhouden dat ze er al zijn.
Zijn ze er, doodmaken die hap, maar als ze er niet zijn, zijn ze ook niet dood te maken.
Dat afweren kun je op meer manieren opvatten trouwens, afweren in de zin van zorgen dat het niet voorkomt, en afweren in de zin van als het voorkomt, zorgen dat ze verdwijnen, op wat voor manier dan ook.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:18

Citaat:
Zo kun je titers laten bepalen ipv om er gewoon ieder jaar een enting in te jassen.

Citaat:
En toch was het advies ieder jaar enten.

Je spreekt jezelf wel erg tegen, aangezien je kennelijk op de hoogte bent van het Nobivac gebeuren. Zoek dan een DA die ent met Nobivac en niet meer elk jaar ent.

Overigens geldt dat alleen binnen de EU, en aangezien wij buiten de EU gaan wonen staat er in ons boekje gewoon 1 jaar geldig.
Aangezien we eerst een stop maken in Kuala Lumpur en daarna pas in Sydney en het niet echt duidelijk is hoe ze er daar tegenaan kijken.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:21

Ik laat mijn katten nooit enten en/of ontwormen. Ze hebben geen van alle drie ooit wormen of iets gehad. Zelfs geen vlooien.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:24

De gemiddelde kat die (al is het maar af en toe) buiten komt heeft zo vlooien te pakken. En zelf kun je ook heel wat mee naar binnen nemen door je kleren etc. In dat opzicht ga ik met Bindi mee: ik wil ze dood hebben, niet weren. Ik heb geen last van vlooien (mijn katten evenmin Clown), maar of dat komt doordat ik ze ontvlooi en vlooien gewoon doodgaan of dat dat komt omdat er geen vlooien zitten laat ik even in het midden.

Die titers, ik neem aan dat je daar ja kat/hond op moet laten testen? Gaan die kosten opwegen tegen de kosten van enten? Ik heb er geen ervaring mee verder, maar ik kan me voorstellen dat het een stuk duurder is.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:25

saroanda schreef:
Ik laat mijn katten nooit enten en/of ontwormen. Ze hebben geen van alle drie ooit wormen of iets gehad. Zelfs geen vlooien.

Mijn kitten is destijds alleen ontwormt en de vlooien zijn eraf gehaald.. voor de rest geen entingen.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:27

Nou, heb van de week de titer van de rabies laten bepalen bij de hond, kosten: ca 70 euro. Dat deed ff pijn.

Waarom laten jullie de katten niet enten? Zeker als het maar 1 keer in de 3 jaar is, en je kunt er een boel ellende mee voorkomen. Ik vind dat toch wel de basis zorg die je aan een dier verplicht bent.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:27

Alleen mijn kitten is in het begin 1x geent en volgens mij ontwormt maar daarna nooit meer.