Wat te doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:49

In onze voortuin zit vanaf vanochtend een jonge kauw. Hij zit veilig verscholen onder een bosje.
We hebben van de dierenbescherming gehoord dat het beesje uit het nest wordt gegooid en zelf moet leren vliegen? Hoelang kan dit duren? Wij wonen in een buurt met behoorlijk wat katten. Onze 4 zitten al binnen. Is er iets waardoor hij sneller zal vliegen? Of is het gewoon afwachten en in de gaten houden?

Mars

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:54

Ik vrees dat je hier niets aan kunt doen,
het diertje zal toch op eigen kracht moeten leren vliegen
en ja, hij loopt daarbij een risico...
Het is heel naar en ik zou het ook heel moeilijk vinden als hij in mijn tuin zou zitten,
maar als hij gepakt wordt is dat de natuur en als alle kauwen zouden overleven zouden we een enorme plaag krijgen.
Het enige wat je doen kunt is hopen dat hij zich snel leert vliegen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 17:17

Ik heb hem nu op een hoger plekje gezet zodat iniedergeval de katten er niet bij kunnen. Ik bel zo even Kids for Animals (zit hier op zon 5 minuten rijden vandaan) en vragen wat die voor tips hebben.

Edit: Net gebeld. Hij vertelde me dat ik hem inderdaad gewoon moest laten zitten. Hij vroeg ook of er nog ouders waren. Ja, die zijn er overduidelijk. Hij krijgt ook pas van ze ouders weer eten als hij naar ze toe gevlogen is. Mag hem dus ook geen eten geven Vork

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:53

Ik zit op de dierenambulance wij zeggen lekker laten zitten waar die zit. Het kan nml goed zijn dat het jong al heeft geprobeert te vliegen, en zo doende uit het nest is. Dit wil niet zeggen dat de moeder ze niet voert. Als je er aan zit zit er jou lucht aan de vogel en dan komt de moeder niet meer. Dus lekker laten zitten waaar die zit!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 18:08

Moeder komt zowiezo niet. Jong moet zelf komen voor eten. Inmiddels zit vogeltje weer in de schaduw. Laat hem lekker zitten. Genoeg achter ze kontje aan gehobbelt. Het probleem is dat we niet zeker weten of een van de katten hem al een keer te pakken heeft gehad waardoor hij misschien minder goed kan vliegen. Ik heb hem ook al een aantal keer pogingen tot vliegen zien doen, dus ik denk dat het wel goed komt, en zo niet, tja, jammer dan.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:16

Dat vliegen duurt vaak even. Het is best lastig hoor, om met van die lange flappers in het juiste ritme te flapperen en tegelijkertijd op het juiste moment af te zetten met je poten, met genoeg kracht, zodat je van de grond afkomt Haha! .
De kauwtjes die ik heb opgevoed (en deze waren allemaal gebracht op de kinderboerderij, door mensen die niet wisten dat ze ze moesten laten zitten en ze vaak al een dag of wat thuis hadden gehouden) moesten vaak een dag of wat oefenen voor ze het trucje doorhadden.

Komt vast wel goed. Het advies heb je al gekregen, gewoon lekker laten zitten, niet voeren en dan wordt het straks vast een grote sterke kauw. Nu alleen dat vliegen nog he Clown

Trouwens, geheel offtopic, mooie avatar HardcoreLady Haha!