Konijn lusteloos sinds vandaag, de warmte?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tropico

Konijn lusteloos sinds vandaag, de warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 08:33

Ik ging vanochtend blijd zoals elke ochtend de konijn voeren, maar tot mijn verbazing wilde 1 van de 3 niet echt eten.

Ze krijgen bij mij standaard een yoghurtdropje smorgens, maar Dixie wilde deze niet en bleef gewoon liggen.
Normaal staan ze te dringen voor de ruif, wie er al eerst een yoghurtdropje krijgt.

De andere 2 zijn overigens wel gewoon opgewekt en vrolijk, Toch maak ik me een beetje zorgen wie weet is het wel niks.

Ik heb ze overigens sinds vrijdag op nieuw voer staan, maar ik ga ervan uit dat dat niet de oorzaak is.

Zou het aan de warmte van de afgelope dagen kunnen liggen, dat het haar allemaal even te veel is geworden?
Dat ik het luik naar buiten open deed ging ze wel naar buiten maar ook daar ging ze gelijk weer liggen.

Ik ben het hok in gegaan en heb haar even bekeken en geaait, mevrouw was daar niet erg gecharmeerd van en ging weer naar binnen waar ze nu nog steeds is.
Haar buik maakte wat geluiden, alsof het doorloopt. (moeilijk uitteleggen)

De flitsen schoten al weer door mijn hoofd, het zal toch niet hetzelfde zijn als bij mijn vorige konijn?
Deze heeft namelijk een paar zomers terug de maden ziekte gehad en is daar helaas aan overleden, opgegeven door de arts.

Mijn vraag dus, zou het gewoon door de warmte komen? ik laat zowiezo als er vanmiddag nog geen verbetering in zit even de DA komen.

Faniek

Re: Konijn lusteloos sinds vandaag, de warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:19

*Alarm*
Een konijn dat niet eet is altijd de alarmbellen rinkelen. Hoe is haar ontlasting? Is haar buik opgezet? Knarsetand ze ook?
Is ze vies van onder? Heeft ze geen wondjes?
Eet ze ook geen hooi?
Ooh ja, yoghurtsnoepjes zijn niet goed voor konijnen af en toe 1 is niet erg, maar ik zou er geen dagelijkse routine van houden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:56

eens met faniek +
zijn de tanden niet te lang?
als je die niet bij houdt kunnen ze te lang worden om te eten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:07

Tanden horen niet te lang te zien indien dit zo is, hebben ze een verkeerd gebit. Wel kunnen er net als bij paarden haakjes op de kiezen vormen, maar ook dan moet je er snel bij zijn, want 24 uur niet gegeten en de darmen liggen stil Lachen

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:52

wat maakt het uit als konijnen knarsetanden?
die van mij doet het bijna iedere dag

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:35

Dat is een teken van pijn.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 21:08

Faniek schreef:
*Alarm*
Een konijn dat niet eet is altijd de alarmbellen rinkelen. Hoe is haar ontlasting? Is haar buik opgezet? Knarsetand ze ook?
Is ze vies van onder? Heeft ze geen wondjes?
Eet ze ook geen hooi?
Ooh ja, yoghurtsnoepjes zijn niet goed voor konijnen af en toe 1 is niet erg, maar ik zou er geen dagelijkse routine van houden.

Haar ontlasting is goed mooi rond en niet klef, ze is zo wit als maar kan van onder en ze heeft ook geen wondjes.
Hooi heeft ze eigenlijk nooit gegeten, iniedergeval niet als normale konijnen.

Haar buik is iets wat opgezet, maar slinkt al wel met het uur ongeveer, knarsetanden doet ze niet.

Yoghurtdropjes konden geen kwaad volgens de DA, deze heb ik gebeld en die zei dat ik het even moest aankijken tot morgen,
als er dan geen verbetering in zat moest ik gelijk komen.

Ondertussen heeft ze vrijwillig verplicht al wel weer wat gedronken dus dat gaat de goede kant uit.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:14

Als ze amper hooi eet kan het er wel aan liggen, een konijn heeft gewoon hooi nodig voor het darmstelsel. Als ze 24 uur niet eet is het gewoon kritiek voor haar, ik ga altijd vrij snel dwangvoeren als ze niet eten.

Yoghurtdrops zijn echt niet gezond, dan kan je ze beter een klein stukje appel oid geven. In Yoghurtdrops zit veelste veel zuiker toegevoegd, dat de DA zegt dat het geen kwaad kan klinkt me als een niet konijnkundige DA. Een teveel aan toegevoegte suikers geeft bij konijnen geen energie, maar kan een blindedarmvergiftiging veroorzaken.

Maar let alsjeblieft op je konijn, want een konijn dat niet eet kan zo dood zijn, omdat de darmen binnen 24 uur stil liggen.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 06:36

Faniek schreef:
Als ze amper hooi eet kan het er wel aan liggen, een konijn heeft gewoon hooi nodig voor het darmstelsel. Als ze 24 uur niet eet is het gewoon kritiek voor haar, ik ga altijd vrij snel dwangvoeren als ze niet eten.

Yoghurtdrops zijn echt niet gezond, dan kan je ze beter een klein stukje appel oid geven. In Yoghurtdrops zit veelste veel zuiker toegevoegd, dat de DA zegt dat het geen kwaad kan klinkt me als een niet konijnkundige DA. Een teveel aan toegevoegte suikers geeft bij konijnen geen energie, maar kan een blindedarmvergiftiging veroorzaken.

Maar let alsjeblieft op je konijn, want een konijn dat niet eet kan zo dood zijn, omdat de darmen binnen 24 uur stil liggen.

Hooi hebben ze ook verder onbeperkt tot hun beschikking, maar ze eten er gewoon niet echt van.
Appel en andere soorten groenvoer gaan die van mij van aan de schijterij dus dat geef ik zowiezo nooit.

Ze komen met enige regelmaat buiten los in de tuin en eten dus gras. Mijn DA is harstikke kundig op het gebied van
konijnen dus daar kan het niet aan liggen, ik geef mijn hele leven al yoghurtdrops en ik heb nog nooit rare tavrelen mee gemaakt.

Vanmorgen heeft ze alweer zelfstandig gegeten en gedronken,maar ik houd haar toch nog maar een paar dagen in de gaten.
Iniedergeval bedankt voor alle adviezen, ik was echt even radeloos het was echt een hoopje niks op dat moment.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:28

Ik denk dat ze last van gas heeft gehad.
Wat ik alleen niet snap, yoghurtdrops zijn niet gezond, maar toch blijven geven. Eens kan het een keer fataal zijn, persoonlijk zou ik dat proberen te voorkomen kijk eens voor gezonde tips op www.konjnen.nl
Groenvoer moet je trouwens heel rustig opbouwen niet in 1 keer heel veel geven.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:02

Faniek schreef:
Wat ik alleen niet snap, yoghurtdrops zijn niet gezond, maar toch blijven geven. Eens kan het een keer fataal zijn, persoonlijk zou ik dat proberen te voorkomen kijk eens voor gezonde tips op http://www.konijnen.nl

Ook mijn konijn krijgt wel eens drops. En ja, ik wéét dat ze niet zo gezond zijn. Maar ik eet ook wel snoep en friet en andere ongezonde dingen. Daar ga je niet dood van. Ook zijn er honderden mensen die roken, is ook vrij dodelijk, maar hey... het is zo lekker (vinden sommige mensen, ik rook niet).
Konijn vind het erg lekker smaken, dus krijgt ie er elke dag een. Gaat ie er ooit dood van, heeft ie in ieder geval een lekker leven gehad. Vork

Verder klopt je linkje niet (je bent de i vergeten Tong uitsteken ) en ben ik het helemaal met je eens wat het groenvoer betreft. Langzaam beginnen met een mini-stukje wortel (dat bevat tenminste niet zoveel vocht als een appel) en als dat goed gaat langzaam uitbreiden naar andere soorten. Overigens niet schrikken als ze de eerste paar dagen ietwat dunnere ontlasting hebben, dit is normaal. Zolang het geen waterpoep is en geen weken aanhoudt maakt dat niets uit.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 18:13

assie schreef:
Faniek schreef:
Wat ik alleen niet snap, yoghurtdrops zijn niet gezond, maar toch blijven geven. Eens kan het een keer fataal zijn, persoonlijk zou ik dat proberen te voorkomen kijk eens voor gezonde tips op http://www.konijnen.nl

Ook mijn konijn krijgt wel eens drops. En ja, ik wéét dat ze niet zo gezond zijn. Maar ik eet ook wel snoep en friet en andere ongezonde dingen. Daar ga je niet dood van. Ook zijn er honderden mensen die roken, is ook vrij dodelijk, maar hey... het is zo lekker (vinden sommige mensen, ik rook niet).
Konijn vind het erg lekker smaken, dus krijgt ie er elke dag een. Gaat ie er ooit dood van, heeft ie in ieder geval een lekker leven gehad. Vork

Dank je, ik ben blij dat niet iedereen zo loopt te hammeren op het yoghurtdrop verhaal.
Ze vinden ze alle 3 nu eenmaal erg lekker en het is heus geen 3 dubbele dosering hoor.

Meestal snijd ik ze nog door de midden, het gaat hun om de smaak en zoals ik al zei zolang ik konijnen houd
heb ik er nog nooit één gehad die rare tavrelen kreeg van de yoghurtdrops.