hoi, ik dacht: misschien weten jullie raad? ik ben namelijk ideeloos inmiddels...
wij hebben 2 parkieten een catharienaparkiet en een grasparkiet. eerst de catharinaparkiet, toen de grasparkiet. catharienaparkiet is erg gehecht aan mijn huisgenoot. daar is hij ook van. mijn grasparkiet zat eerst in een losse kooi, maar als ze beide los vlogen trokken ze erg naar elkaar toe en zaten ze ook bij elkaar in de kooi. dus wij 1 grote kooi aangeschaft en samen in een kooi. ging een tijd goed. daarna begonnen ze elkaar de veren uit het lijf te trekken. daarbij begon de cathariena parkiet toen al te gillen als mijn huisgenoot weg liep de kamer uit. erg irritant. we hebben besloten ze weer uit elkaar te zetten in een aparte kooi. nu is het gillen al ruim een half jaar aan de gang nu ineens NOG ERGER:s
we hebben al geprobeert te negeren want het is echt aandacht vragen. laatste paar maanden steeds zodra hij begon te gillen commando zwijg, niet luisteren betkende een doos er over. zodra hij stil was paar tellen de doos er weer af. uiteindelijk begreep hij het. steeds als de doos er op zat was hij redelijk snel stil. zwijg was soms ook voldoende, maar maar voor een paar tellen...
inmiddels zijn we ten einde raad. dier is gezond volgens da dus is het echt aandacht vragen. komt door mijn huisgenoot... hij had hem een fluitje aangeleerd. als hij in de keuken was deed hij dat fluitje ook en de parkiet floot terug. vond ie erg leuk. ik zei toen al: doe nou niet. want het ging steeds harder als mijn huisgenoot niet weer terug reageerde...
kortom: eigen schuld, beest wil aandacht trekken op negatieve manier, beest zoekt eigenlijk gewoon contact.
hoe kun je dit in vredesnaam afleren?
mijn huisgenoot is vaak niet thuis en dan zit ik met de gebakken peren. parkiet gilt trouwens ook als ik even de kamer uit ga...
weer bij elkaar zetten heeft geen zin, catharienaparkiet valt de grasparkiet zowat aan...
Een maatje erbij van dezelfde soort Het zijn zwermvogels en die kunnen zeer slecht tegen alleen zijn. Doordat ze alleen zitten zien ze jou en je huisgenoot als partners, dus een maatje kan uitkomst bieden waarschijnlijk
Vogels kun je beter niet alleen houden, daar kunnen ze erg ongelukkig van worden, zeker parkieten/papegaaisoorten. Dat gaat zich uiten in krijsen inderdaad, dus je kan het de vogel niet kwalijk nemen. Een doos erover zetten vind ik eigenlijk een beetje cru, want de vogel kan er niets aan doen dat hij geen soortgenoot heeft, en laat alleen maar natuurlijk gedrag zien: Hij voelt zich alleen.
Met een goede fokker moet dat te regelen zijn. Bij mij zou je dat in ieder geval wel kunnen, maar ik kweek grasparkietjes, dus kan je daar verder niet mee helpen .
Weet je of de jouwe een vrouwtje of mannetje is? Als je er namelijk een van het andere geslacht meeneemt, zit je straks met nesteldrang (en later de dodelijke legnood als ze het ei nergens kunnen leggen). Dat kan trouwens geen kwaad als je jongen wilt kweken, maar daar heb je dan weer een redelijk grote kooi, nestkastjes en ervaring voor nodig.
Trouwens keigoed van je dat je vandaag gaat kijken voor een maatje
Super dat je het gaat proberen!! Hou je er wel rekening mee dat je ze het beste niet gelijk bij elkaar kunt zetten? Vanwege vechten, maar ook eventuele ziektes die de nieuwkomer bij zich kan dragen.
Op die manier kunnen ze ook rustig aan elkaar wennen Laat je weten hoe het gaat?
Hoe wil je dat doen in huis? Er zijn tegenwoordig zeer grote kooien of kamervolieres hoor. Daar hebben ze echt geen last van wanneer je een kooi met behoorlijke afmetingen hebt, en ze af en toe los laat vliegen.
Mijn valkje van net 13 weken is er 3 keer per dag uit voor een aantal uur, en hij kan heerlijk zijn energie kwijt
de kooi is 100 bij 100 bij 50 cm, dus redelijk groot.
de fokker waar we haar vandaan hadden zei toen dat het een vrouiwtje was. kon hij zien aan de hoeveelheid zwart. nu was ze toen nog jong en heeft ze nu meer zwart gekregen. dikke kans dat het dus toch een mannetje is, maar we hadden het idee haar mee te nemen naar de fokker zodat hij kon kijken.
over ziektes. als je een nieuw dier in huis neemt maakt het toch niet uit of je de nieuwe in of naast de kooi zet met oog op ziektes? vechten wel idd.
hoe lang raden jullie aan ze naast elkaar te houden?
Paar dagen naast elkaar in verschillende kooien, vervolgens samen loslaten vliegen (als je ze wel eens los laat vliegen, anders niet natuurlijk ) en dan maar bij elkaar. Ik heb altijd erg makkelijke kietjes gehad, kon alles bij elkaar stoppen zonder dat ze elkaar opvraten en heb het dus ook altijd zo gedaan (toen ik ze nog in een kooi had, tegenwoordig vliegen ze in een flinke volière wat het makkelijker maakt).