valkparkietje dat veel ijsbeert in de kooi...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

valkparkietje dat veel ijsbeert in de kooi...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 11:37

Sinds gisteren hebben wij een valkparkietje van ongeveer 5 maanden oud. Gisteren was alles nog wat spannend, zat hij in een hoekje, maar nu begint hij los te komen. Hij is wel constant aan het ijsberen door de kooi heen, op 1 plekje, constant de rechter korte zijde van de kooi, dan een rondje door de kooi heen en weer terug naar die korte zijde en op en neer lopen.
Is dit normaal voor jonge valkjes?

Babsiej

Re: valkparkietje dat veel ijsbeert in de kooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:38

Ik denk dat hij een vriendje mist...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 12:19

het valkje zat in de winkel ook alleen en het word aangeraden om er maar eentje te nemen als je ze tam wil maken, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:22

is die al op zijn stok geklommen?. Probeer iedere dag een beetje contact te maken met je hand ze hebben veel aandacht nodig om het "maatje" te vervangen. Een spiegeltje wil ook nog wel eens helpen.

Ik heb jaren een tamme parkiet gehad helemaal alleen en was absoluut geen probleem. Hij deed alles bij me slapen, eten en spelen. Maar was wel al vanaf dag een veel met hem bezig.
Misschien moet je hem anders ff helpen op een stok te zetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 12:24

hij is ook al op zijn stok geklommen ja, heeft al gegeten enzo. Hij is nog niet tam, hartstikke angstig nog voor me, maar hij was gisteren ook ontsnapt toen hij de kooi in mocht dus heeft is al flink geschrokken. VOlgens de dierenwinkel was hij van zichzelf al vrij tam, maar nog niet handtam. Hij kwam in de dierenwinkel ook rustig op ons aflopen en leek niet bang, dus denk dat dit wel goed komt.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:41

Ik ken dat hyper-de-pieper gedrag wel. Hier doen ze het ook... eigenlijk vooral als ze elkáár roepen. Misschien mist hij dus het geluid van andere valkjes om zich heen.

Als je hem tam wilt maken, is trosgierst een wondermiddel. Valkjes die dat uit je handen durven te eten (gewoon tussen je vingers houden en de stengel steeds ietsje dichterbij je vingertoppen, tot ze het praktisch tussen je vingers vandaan eten) zijn al een enorm eind. Daarna is opstappen makkelijk te leren, en heb je het grootste deel gehad.

Ik zou je valkje ter zijner tijd wel een (eventueel al tam) maatje gunnen, het zijn zulke sociale diertjes. Het is niet waar dat ze daar minder tam van worden hoor! Mijn valkjes zitten wild en tam door elkaar, en tam is nog net zo tam gebleven. Maar het is wel prettig vast één van de twee tam te hebben, dat scheelt wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 13:13

ja, dat bedoel ik ook. We willen hierna nog een huisdier (geen vogel, maar gewoon een ander dier) en hebben die ook bewust nog niet gekocht, zodat we rustig met deze aan de gang kunnen.
We hebben ook al trosgierst, dat ligt nu in de kooi ene stukje, maar daar kijkt hij nog niet naar om. Ook stukje appel is nog niet interessant, komt waarschijnlijk vanzelf. Hij is ook nog geen 24uur hier in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:25

secricible schreef:
het valkje zat in de winkel ook alleen en het word aangeraden om er maar eentje te nemen als je ze tam wil maken, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Dat is onzin. Ik heb zelf 6 vogels, en zo tam als het maar kan (en die wonen ook nog eens buiten!!).

Ik zou er een bij halen. Een vogel alleen zetten is echt een van de ergste dingen die je ze aan kunt doen....

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:45

Citaat:
We willen hierna nog een huisdier (geen vogel, maar gewoon een ander dier) en hebben die ook bewust nog niet gekocht, zodat we rustig met deze aan de gang kunnen.

Super dat je daar zo goed over nagedacht hebt! Lachen Maar... maak ik hieruit op dat je valkje er géén maatje bijkrijgt?
Ik zou het écht overwegen hoor... het is niet alleen veel prettiger voor je vogeltje (een vogel alleen is echt niets, die vereenzaamt toch gemakkelijk...) maar het kan ook voor jou erg leuk zijn. Je hoeft je niet rot te voelen als je een dagje wat minder tijd hebt, je krijgt de kans hun sociale gedrag onderling te zien (echt heel leuk!) en om de tamheid hoef je het echt niet te laten. Lachen Ook is een tweede valkparkiet qua onderhoud amper kostenverschil. Lachen Je hebt natuurlijk wel een geschikte kooi nodig, maar de meeste kooien die geschikt zijn voor één, zijn het ook wel voor twee... valkjes hebben sowieso vrij ruime kooien nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 17:31

nee, dat kan je daar niet uit opmaken Knipoog We willen met deze beginnen en hierna komt er een knaagdiertje, dat wil zeggen over een maand of 2 of 3. Of er een tweede bij komt kan en wil ik nog niets over zeggen. Hij is overigens niet van mij maar van mijn vriend (we gaan samenwonen) dus ik beslis dat soort dingen niet alleen en wil dit eerst even aankijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:56

Je kunt er gerust meerdere nemen, want tam worden ze toch wel. Ik neem er ook een tweede bij zodra ik het geslacht zeker weet van de mijne. Valkparkieten zijn zwermvogels, en het is niet eerlijk om ze alleen te houden, tenzij je 24 uur per dag thuis bent. Zo'n vogel kan er echt depressief van raken.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:13

Haal er een maatje voor hem bij. Valken hebben dat nodig.
Mocht je er bang voor zijn dat hij anders niet tam wordt, neem er dan eentje bij die met de hand is groot gebracht.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:15

secricible schreef:

dat is onzin ! ik heb 2 valkjes bij elkaar en alle 2 zijn ze tam Knipoog
gewoon nog 1 tje er bij halen , is voor het valkje ook veel leuker

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:26

Bij mij is een paar weken terug een parkiet aan komen lopen. Ik dacht eerst ook houdt hem alleen. Maar op aanraden van o.a. Bokt heb ik er een tweede bij gehaald. De vogel is dolblij met zijn vriendinnetje. Echt ik kan je aanraden. Haal er één bij.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:12

XxSultanxX schreef:
secricible schreef:

dat is onzin ! ik heb 2 valkjes bij elkaar en alle 2 zijn ze tam Knipoog
gewoon nog 1 tje er bij halen , is voor het valkje ook veel leuker

En hier sluit ik mij bij aan Knipoog . Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat alle vogels met veel contact tam kunnen worden. Ik heb momenteel 4 grasparkietjes in een buitenvolière en 2 van de 4 komen op je handen zitten, of op je hoofd. En één ervan geeft zelfs kusjes.

Het is overigens wel waar dat het makkelijker is (lees: minder tijd kost) om ze tam te krijgen als je parkietje alleen zit. Maar dat is op zich logisch, het zijn zúlke sociale dieren, dat ze echt dat sociale contact nodig hebben. Anders krijgen ze vervelende gewoontes als veren plukken en ook dat ijsberen.
Je moet het je een beetje voorstellen alsof jij als enig mens in een roedel wolven terecht komt. Bij gebrek aan mensen ga je dan dus maar tegen die wolven aankletsen, met de wolven knuffelen en uiteindelijk, als het lang genoeg duurt, ga je denken dat je een wolf bent. Geen optimaal bestaan dus.

Als ik jou was, zou ik dus met vriendlief overleggen om te zien of je (na verloop van tijd, als deze erg tam is) er toch niet nog een vriendje bij kunt zetten. Persoonlijk vind ik het ook errug leuk om naar de interactie van de kietjes te kijken en luisteren. Het zijn soms nét kleine kinderen. Zit er eentje op een tak, bij een errug lekker stukje wortel. En denk maar niet dat een van de andere kietjes er dan bij mag. Helaas is ie zo druk met het wegjagen van een groene, dat ie niet oplet. En op dat moment doet de blauwe zich even lekker ongestoord te goed aan de wortel *LOL* .

O en om antwoord te geven op je vraag (sorry voor het lange verhaal); ijsberen duidt meestal op stress. Die stress kan voortkomen uit verschillende dingen. Hij is natuurlijk pas net in deze nieuwe kooi terecht gekomen, met een nieuwe omgeving en geen gekwetter van andere kietjes, dat is spannend.
Ook kan het zijn dat hij zich verveelt. Dan kan er stereotiep gedrag ontstaan. Heb je genoeg speeltjes in de kooi gehangen? En klets je genoeg tegen hem? Vergeet niet dat het erg slimme en sociale diertjes zijn, die hebben gewoon genoeg afleiding nodig.

Anyway, veel plezier met je kietje.