Cavia, tips?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelijn

Cavia, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 09:53

Hoi!

ik heb sinds gister een cavia, die kon ik overnemen van iemand die er geen tijd meer voor had. Ze heeft voorheen altijd met een konijn gezeten, maar nu zit ze dus alleen en aangezien cavia's groepdieren zijn vind ik dat toch wel zielig. Zou ik er nu gewoon een zeugje bij kunnen zetten? Aan de ene kant denk ik van wel, omdat ze gewend is met een ander dier te zitten en omdat het een hele nieuwe omgeving is, dus misschien geen territorium gedrag oid, aan de andere kant weet ik het niet zeker dus vandaar dat ik het vraag!

Ik heb verder een drinkflesje in de kooi hangen, maar ik heb nog niet gemerkt dat ze ervan drinkt. Ik weet ook niet of ze een drinkflesje kent. Hoe krijg ik haar zo ver uit het flesje te drinken? Ik ben al van plan om straks even een tijdje haar uit de kooi te halen en dan het flesje bij haar bekje te houden om te kijken of dat werkt.

Wat geven jullie voor extra vitamine C? Ik heb al speciaal caviavoer gehaald, dat lijkt ze wel lekker te vinden, maar ik had ook speciale 'muffins' voor cavia's gehaald met extra vitamine C, maar die eet ze niet.

Hoop dat de cavia experts me wat kunnen helpen! Lachen

PS ik zoek ook nog een naam Knipoog

Medea

Re: Cavia, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:07

Als eerste; super dat je haar hebt overgenomen en dat je er aan denkt een cavia bij te nemen. Ik zou zeker proberen haar te koppelen aan een andere cavia. Ik heb meerdere malen een nieuwe cavia geintroduceerd binnen mijn groepje en dit verliep altijd zonder problemen. Mijn ervaring is dat een gecastereerd mannetje een erg leuke combinatie vormt met een zeugje, maar ook zeugje - zeugje is natuurlijk prima. Kijk eens rond op Internet, de opvangadressen zitten vol en daar zitten echt genoeg leuke dieren!

Wat de vitamine C betreft. Goed caviavoer is prima, maar (veel) groente is echt een must! Mijn cavia's krijgen veel paprika, andijvie en witlof. Daarnaast krijgen ze ook regelmatig wortel, appel etc. Al dat speciale caviasnoep is bij mij eigenlijk niet populair.
Hooi is daarnaast heel erg belangrijk voor cavia's, ik probeer ze dit de hele dag aan te bieden.

Heel veel succes met je diertje!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 10:23

Dank je!

Zette je de nieuwe cavia er dan gewoon bij en kijken wat er gebeurd? Ik heb vroeger wel eens 2 cavia's gehad, maar die hebben we eerst een tijdje laten wennen aan elkaar door ze apart te zetten.

Weet je toevallig een opvangadres in Zuid-Limburg? 't Kuufke ken ik al Lachen

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:02

Iedere nieuwe cavia hou ik ongeveer een week apart, ivm ziekte insleep. Ik laat de cavia's op neutraal terrein kennismaken. Op het begin zijn ze vaak heel veel aan het piepen en als het iets minder wordt gaan ze in het hok. Het hok maak ik van te voren altijd wel heel goed schoon.
Ik probeer ze altijd zo vroeg mogelijk op de dag te koppelen, zodat ik er de rest van de dag zicht op kan houden. Ik heb tot nu toe drie keer een nieuwe cavia bij de groep gezet en dit ging drie keer super. De eerste dagen zijn ze nog wel heel druk met elkaar, maar dat gaat langzaam over Lachen.

Op www.stichtingcavia.com staan links naar verschillende opvangadressen, misschien kun je daar eens kijken?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:24

Cavia's zijn inderdaad groepsdieren, dus een andere cavia erbij zal ze wel leuk vinden! Een zeugje kan prima (als deze caaf ook een zeugje is natuurlijk Knipoog), het liefst een jong zeugje, dan zal het territoriumgedrag wel meevallen en zal het jong wel accepteren dat het zeugje wat je nu hebt de baas is.

Het drinkflesje zal ze binnenkort ook wel door hebben. Je kunt het inderdaad tegen haar neusje aan duwen, zodat ze snapt dat er water uit komt. Er zijn ook cavia's die nauwelijks drinken omdat ze genoeg water/vocht uit het groenvoer krijgen. Voer met extra vitamine C is prima! Dat heeft een cavia echt nodig! Lachen. En als je je cavia genoeg groenvoer geeft krijgt ze daar wel genoeg vitamine C uit. Dan hoef je niet persee van die pilletjes bij te voeren, alhoewel ze dat meestal wel erg lekker vinden Knipoog. Namen heb ik ook altijd grote problemen mee, dus daar kan ik je ook niet mee helpen. Succes met je caaf!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 18:54

Heb haar vanochtend even geholpen met het drinkflesje maar ze bijt er meer op dan dat ze echt drinkt denk ik. Heb dus maar een bakje met water neergezet.

Mijn vorige cavia's dronken altijd best veel, maar we hebben d'r gister komkommer en meloen gegeven dus daar zal misschien wel genoeg water in gezeten hebben?

Ze is wel erg bang, heb d'r vanmiddag even op schoot gehad maar het is wel moeilijk om d'r te pakken te krijgen. Zodra ik een eigen kooi heb ga ik sowieso regelen dat ik hem ergens op kan zetten, want volgens mij ligt het vooral aan het hoogteverschil op het moment. Iemand nog tips?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:55

goed dat je die caaf heb overgenome.

een leuke naam vind ik woepie zo heet mijn caaf. als die piept dan lijk net of die woepie roept haha. ik denk dat een caaf bv een huisje ook erg prettig vind om te kunnen schuilen zeg maar.

goed dat je er 1 bij neemt

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:57

Goed dat je 'm overgenomen hebt! Is het een zeugje die je hebt? Of is't n beertje? Knipoog Als het een zeugje is kan je er wel een zeugje bijzetten. Het drinkflesje moeten ze zelf ontdekken. Je kan evt een bakje water in de kooi zetten, en dat steeds iets verder bij het drinkflesje zetten, zo heb ik dat met mijn cavia's ook gedaan, ik heb 2 beertjes, broertjes Clown (Wizzy&Woppy)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 18:59

Ik heb al een huisje en zo'n boogje met van die takken Lachen

Volgens de vorige eigenaresse is het een zeugje, heb vanmiddag zelf even gekeken en kon geen balletjes zien, maar goed, ik ben geen expert natuurlijk.

Bakje water staat al bij het drinkflesje in de buurt. Het is wel grappig, ze neemt steeds al het eten wat ik in de kooi leg mee haar huisje in *LOL*

Maar ik kan er dus gewoon een (jong) zeugje bij plaatsen?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:03

misschien dat ik ook nog maar een 2de cavia erbij moet nemen, heb er nu 1. en moet eerlijk zeggen dat ik, behalve hok verschonen, eten en drinke, er weinig naar om kijk.
kunnen 2 mannetjes wel samen? want mijne is een ventje.

overigens heb je al een naam verzonnen? vind je Pummel of Kuifje niet leuk? (hoe heette die van mij Tong uitsteken)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:04

Ja, dat kan. Wel eerst even laten kennismaken natuurlijk.. Ik heb dus 2 beertjes, en ze zeggen dat 2 beertjes ook niet samenkonden, maar het zijn 2 broertjes bij mij, dus dat gaat wel goed. Maar als een zegmaar een "banketstaaf" aan zit bij je Caaf, dan is't een beertje, zonder is't een zeugje Knipoog Je kan je caaf ook hooi geven, misschien krijgt ze daar dorst van Knipoog En ik zou als ik jou was dat huisje de eerste paar dagen eruit laten, dan wennen ze meer aan de omgeving. Met het huisje trekken ze zich al heel snel terug. Ik weet niet of je zaagsel of stro in je kooi hebt. Maar met stro kunnen ze daar onderkruipen, ook een soort huisje, maar dan wel iets natuurlijker zegmaar.. Dat vinden mijn cavia's ook altijd geweldig Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 19:06

Nee, weet nog steeds niks Clown Ben echt een ramp wat namen betreft, vind er geen enkele leuk, haha! Bij de vorige eigenaresse had ze ook geen naam, dat was natuurlijk makkelijker geweest.

Ze is trouwens bijna helemaal wit, met een zwartgevlekt hoofdje Lachen

Misschien is het huisje eruit laten wel een optie ja, maar aan de andere kant, levert dat niet meer stress op? Ik ga het straks denk ik wel proberen. Heb ook al wat hooi in de kooi liggen, maar daar eet ze nog niet zo veel van. Heb gewoon zaagsel in de kooi.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:08

Misschien kan je een beetje stro kopen, en daar een pluk van inleggen? Aan de ene kant denk ik dat wel van die stress, maar je moet gewoon veel aandacht aan dr besteden, dan word ze vanzelf wel wat meer gewend. Hoe oud is het zeugje?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 19:13

Bijna 2. Ze is in haar vorige huis geboren en opgevoed, maar omdat het daar nogal druk is (3 honden, paar ratten, een kat etc.) weet ik niet of ze veel in handen is geweest. Ze zei van wel, maar ja, ze deed haar weg omdat ze weinig tijd had, dus tsja...

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:16

Ik zou dr gewoon veel aandacht aan besteden Knipoog Maar aangezien ze eigenlijk al 2 is.. Heb je nou een hele jonge cavia, dan is het wat makkelijker. (Nouja, die 2 van mij die kropen achter de bank,, hele bank uit elkaar halen,)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 19:19

Haha! Ja mijn huis is ook niet echt caviabestendig... Veel plekjes om kwijt te raken en veel kabels. Het was ook een beetje een impulsbeslissing Clown

Ga zo nog ff naar d'r kijken denk ik Lachen
Bedankt voor alle tips tot nu toe!

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:26

ik heb zelf ook 2 cavia's en mijn tweede cavia erbij gekocht toen mijn andere cavia al 3 was. had de nieuwe cavia bij de oudere gezet maar dat ging niet goed. toen heb ik de kooi goed schoon gemaakt en de jongere cavia daar een uurtje ingelaten, en toen de oude daarbij gezet, en toen ging het wel goed Lachen

mijn oudere cavia is daarna ook heel wat actiever geworden met zo'n jong ding erbij Tong uitsteken
mijn cavia's heten pluisje en biba Vork leuke namen weet ik eig niet Lips are sealed pluisje had mijn zus verzonnen, en biba stond op het drinkflesje Knipoog

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 19:36

Ik denk dat ik d'r Ivy noem Lachen Met dank aan de opvangcavia's die hier op het forum staan!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:05

Citaat:
Weet je toevallig een opvangadres in Zuid-Limburg? 't Kuufke ken ik al

Ken je Knoevel ook al? Die zitten in Stein. Als je nog een vriendje zoekt zou je eens bij haar kunnen informeren.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:10

gewoon caviavoer is meestal goed genoeg voor de vit C. iedere dag wat groente geven of fruit is helemaal goed.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 00:16

rakni schreef:
gewoon caviavoer is meestal goed genoeg voor de vit C. iedere dag wat groente geven of fruit is helemaal goed.

In principe geldt dat groenvoer bijna voldoende vitamine C moet leveren, brok is enkel bijzaak.